• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dieselfilterbyte, FIAT 2,8 -05

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.041
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Hejsan,

enligt FIATs instruktioner skall man vid byte av dieselfilter först koppla bort slangar och kablar, sedan demontera hela filterhållaren innan man öppnar den och byter filterinsatsen. Det verkar ju en aning omständligt. Någon som vet om det går att byta insatsen med hållaren fortfarande monterad på plats?

//Mats
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Dieselfilterbyte, FIAT 2,8 -05

Låt elanslutningen på filtrets botten vara kvar, ta isär där som är en kontakt och dra loss den så den kan rotera med när du lossnar filtert moturs. När filtert är borta så kolla att den gamla oringen inte hänger kvar. Flytta över kabeln på det nya filtert och skruva på det nya filtret hårt jättehårt och klicka i kabelskarvstycket igen.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.041
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Sv: Dieselfilterbyte, FIAT 2,8 -05

Tack för svar! Betraktar du filterhållaren sett ovanifrån eller underifrån (när den är monterad i bilen) när du skriver "moturs"? Eller med andra ord, är filtret högergängat eller vänstergängat?

//Mats
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Dieselfilterbyte, FIAT 2,8 -05

Jag tror att Fiats beskrivning som Mats S läst handlar om nya filtret som är ett insatsfilter och sitter i en plastburk på samma ställe.
bosse b
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52920

Guest
Sv: Dieselfilterbyte, FIAT 2,8 -05

Hej Mats S
Kan det månne vara en sådan burk med insatsfilter som du menar?
Fast nu är denna burk från en 2,3 JTD-06
 

Bilagor

  • IMGP0860.JPG
    IMGP0860.JPG
    212,1 KB · Visningar: 16
  • IMGP0859.JPG
    IMGP0859.JPG
    176,5 KB · Visningar: 16
Senast redigerad av en moderator:

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.041
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Sv: Dieselfilterbyte, FIAT 2,8 -05

Hej Mats S
Kan det månne vara en sådan burk med insatsfilter som du menar?
Fast nu är denna burk från en 2,3 JTD-06

Nej, antagligen inte. Jag har ej bilen hemma, måste åka till uppställningsplatsen och kolla noggrannare så småningom. Uttryckte mig nog lite klantigt när jag skrev "insatsen", ursäkta. Som manualen beskriver det verkar det vara ett komplett filter och inte burk med lös insats inuti. Och de skriver att man skall demontera hållare+filter från bilen, sätta hela "paketet" i ett skruvstycke och där lossa filtret från hållaren, vilket ju inte verkar nödvändigt enl. Dethleffskvalité:s beskrivning.


//Mats
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.041
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Sv: Dieselfilterbyte, FIAT 2,8 -05

Hej,

tar upp denna tråd igen. Jag har nu kollat i bilen och det ser ut som samma filtertyp som Dethleffkvalité beskrivit. När jag sedan kollar i Mann filterkatalog verkar det också stämma, förutom att det det inte syns någon kabel på det filter de visar. Skall kabeln flyttas över från det gamla filtret?

mvh
Mats
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Dieselfilterbyte, FIAT 2,8 -05

Oljefiltrets har 2 uppgifter att fylla:

1) att rena bränslet från (ev.) fastare föroreningar som "bränslesvamp" eller rostflagor.

2) att rena bränslet från kondensvatten som samlas nere i botten av filtret.
( 1 droppe vatten till insprutningen spränger, rent mekaniskt, topplocket!) :(

När filtrets uppsamlade kondensvatten når upp till ett par elektroder sluter det en ström-
krets och tänder en varningslampa på instrumentbrädan: <Vatten i bränslefiltret>.
Då ska man stanna, tömma bränslefiltret och, som vid soppatorsk, manuellt pumpa fram
bränsle till insprutningspumpen.

Därför bör kabeln överflyttas. Annars kan du i vårens 1:a tank pyttsa i 1L "förgasarsprit"
så suger den upp kondensvattnet och motverkar även "bränslesvamp".
 
Senast redigerad av en moderator:

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Dieselfilterbyte, FIAT 2,8 -05

Klart det var ett sådan filter som jag visar på bilden det är ju en 05:a du har. När du har filtret i handen så flyttar du över givaren på det nya filtret och skruvar dit det hårt och sätter i kontakten. Ingen manuell pumpning, vrid om tändningen och lyssna, det hörs när det är klart.
 

Micke & Lillian

HBK Medlem
Inlägg
429
Kommun
Eda
HBK-Nr
81
Medlemskap
2024
Sv: Dieselfilterbyte, FIAT 2,8 -05

jag har en 05 och där sitter det ett insatsfilter lika dant som Folke visar.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.041
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Sv: Dieselfilterbyte, FIAT 2,8 -05

Tydligen finns det olika filter på 05-orna, det skedde et byte under det modellåret. Tillverkade efter december 2004 (tror jag) har insatsfilter.

//Mats
 
Toppen