• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dieselfilter primerpump Peugeot J5

Yohfred

HBK Intresserad
Inlägg
13
Kommun
Lidköping
Hej! Köpt en husbil för ca 3veckor sedan. När den visades så starta den direkt och även på vägen hem vid ett stopp. Bilen är en peugeot j5 1991 med 2.5tdi utan turbo.

Men efter jag ställt den några dagar hemma och skulle flytta den, så starta den och jag körde iväg. Men den dog efter ca 50 meter.

Märkte ett läckage i primerpumpen till filtret. Bytte dieselfilter och den startade mkt lättare, men hade fortfarande en tendens att dö innan den blivit riktigt varm.

Beställde en "överdel" till bränslefiltret från amazon. (Big mistake) monterade den och fick trycka i packningen. Tyckte även att filtret passade dåligt, men jag körde på och den gick nu sämre än vanligt. Plockade loss och tänkte byta tillbaka till original. Men då sitter filtret helt igenbommat i den nya hållaren, så de var bara ta polygripen o sabba filtret.

Googlat som en idiot och det enda jag hittat är från allafilter.se och dem ska ha ca 1000kr ink frakt. Hittat endel på ebay där man troligtvis kommer undan med 700kr. Men blir lite orolig att det ska bli samma historia där..

Antar att detta är ett vanligt problem som folk haft. Den läcker alltså i själva membranet i pumpblåsan. Går det renovera den gamla eller vart hittar man ny? Eller ska man helt enkelt köpa nåt helt annat o sätta in?
Jobbar på citroen, så kan beställa original, men den låg på ca 2000kr och det har jag inte lust medsett på mycket båtsidor att dem har liknande filterhållare, o sen kanske köpa en blåsa till båt o sätta på slangen.
En till fundering är kontaktstycket i botten på dieselfiltret, vad är detta? Och kan man skippa det? Sitter kanske 2-3 kablar i det.

Mvh johan
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Hade en Peugeot 407 förut som läckte i primerpumpen. Satte på en blåsa till båt och det funkade ett flertal år infalla fall. Men det gäller att ha bra slangklämmor.

Bränsleblåsa 9,5 mm
 

Yohfred

HBK Intresserad
Inlägg
13
Kommun
Lidköping
Hade en Peugeot 407 förut som läckte i primerpumpen. Satte på en blåsa till båt och det funkade ett flertal år infalla fall. Men det gäller att ha bra slangklämmor.

Bränsleblåsa 9,5 mm
hur löste du det med hållaren? För primerpumpen sitter ju monterad i filterhållaren till dieselfiltret på min. Borde ju inte hjälpa att montera en extra blåsa om läckaget fortfarande är kvar i systemet?

mvh johan
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
primerpumpen sitter ju monterad i filterhållaren till dieselfiltret på min.
Ahh. Nej, det lär ju inte hjälpa. Min satt på bränsleledningen fram till filtret.

Jag vet tydligen inte hur just den modellen ser. Har du nån länk eller nått man kan kika på?
 

Yohfred

HBK Intresserad
Inlägg
13
Kommun
Lidköping
är en sånhär jag har: Fits Talbot Express Fuel Filter Primer Pump Citroen C25 Relay Peugeot J5 Boxer | eBay fast med 2 anslutningar istället för 4(vilket inte ska spela roll) Beställde en från amazon, som såg ut såhär: Primer för bränslefilter pump, 5616776 passar till C25 Peugeot J5 Boxer Talbot Express : Amazon.se: Fordon

Tycker dem ser identiska ut, men min kinaskit var ju lite för liten i diameter som sagt. Så jag står i valet och kvalet att beställa den från ebay...
Eller om man ska försöka hitta en annan filterhållare till en annan bil o byta.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sist jag bytte filter så fick jag problem med att jag blev tvungen att pumpa för att få igång bilen, lösningen var att använda de gamla gummipackningarna.
 

Yohfred

HBK Intresserad
Inlägg
13
Kommun
Lidköping
Sist jag bytte filter så fick jag problem med att jag blev tvungen att pumpa för att få igång bilen, lösningen var att använda de gamla gummipackningarna.
Yes! Har fipplat med det där och valt dem packningar som låg bäst. Kontrollerat att det inte läcker runt. Men grejen är att jag ser ju uppenbar läcka från pumpknappen rinner diesel från den och bubblar när man pumpar runt knappen. Det gjorde det inte från kina-skiten. Men däremot fick jag inte tätt i filtertätningen istället:msn_cry:
 
F

F.d. 22252

Guest
På min pump är det som en gummiboll man trycker in ingen knapp således om det inte sitter en inuti gummit. Kanske det går att hitta en beg. på skroten. Fast det borde ju gå att byta tätning i den kanske en trasig oring därinne.
Du skriver att du har en tdi utan turbo? Tdi betyder väl turbodiesel - är det utan turbo kan det sitta två olika motorer och förmodligen olika kringutrustning.
 

Yohfred

HBK Intresserad
Inlägg
13
Kommun
Lidköping
På min pump är det som en gummiboll man trycker in ingen knapp således om det inte sitter en inuti gummit. Kanske det går att hitta en beg. på skroten. Fast det borde ju gå att byta tätning i den kanske en trasig oring därinne.
Du skriver att du har en tdi utan turbo? Tdi betyder väl turbodiesel - är det utan turbo kan det sitta två olika motorer och förmodligen olika kringutrustning.
Okej! Får ta en närmare kik om jag kan pilla isär den. Men är ganska säker på att jag gav upp den tanken då jag var tvungen att bryta upp några flärpar. Ville inte riskera o förstöra den ändå fungerande primern.

Angående motorn är det jag som skrivit fel. Det är en 2.5d.. Alltså en utan turbo
 
Toppen