Hej! Köpt en husbil för ca 3veckor sedan. När den visades så starta den direkt och även på vägen hem vid ett stopp. Bilen är en peugeot j5 1991 med 2.5tdi utan turbo.
Men efter jag ställt den några dagar hemma och skulle flytta den, så starta den och jag körde iväg. Men den dog efter ca 50 meter.
Märkte ett läckage i primerpumpen till filtret. Bytte dieselfilter och den startade mkt lättare, men hade fortfarande en tendens att dö innan den blivit riktigt varm.
Beställde en "överdel" till bränslefiltret från amazon. (Big mistake) monterade den och fick trycka i packningen. Tyckte även att filtret passade dåligt, men jag körde på och den gick nu sämre än vanligt. Plockade loss och tänkte byta tillbaka till original. Men då sitter filtret helt igenbommat i den nya hållaren, så de var bara ta polygripen o sabba filtret.
Googlat som en idiot och det enda jag hittat är från allafilter.se och dem ska ha ca 1000kr ink frakt. Hittat endel på ebay där man troligtvis kommer undan med 700kr. Men blir lite orolig att det ska bli samma historia där..
Antar att detta är ett vanligt problem som folk haft. Den läcker alltså i själva membranet i pumpblåsan. Går det renovera den gamla eller vart hittar man ny? Eller ska man helt enkelt köpa nåt helt annat o sätta in?
Jobbar på citroen, så kan beställa original, men den låg på ca 2000kr och det har jag inte lust medsett på mycket båtsidor att dem har liknande filterhållare, o sen kanske köpa en blåsa till båt o sätta på slangen.
En till fundering är kontaktstycket i botten på dieselfiltret, vad är detta? Och kan man skippa det? Sitter kanske 2-3 kablar i det.
Mvh johan
Men efter jag ställt den några dagar hemma och skulle flytta den, så starta den och jag körde iväg. Men den dog efter ca 50 meter.
Märkte ett läckage i primerpumpen till filtret. Bytte dieselfilter och den startade mkt lättare, men hade fortfarande en tendens att dö innan den blivit riktigt varm.
Beställde en "överdel" till bränslefiltret från amazon. (Big mistake) monterade den och fick trycka i packningen. Tyckte även att filtret passade dåligt, men jag körde på och den gick nu sämre än vanligt. Plockade loss och tänkte byta tillbaka till original. Men då sitter filtret helt igenbommat i den nya hållaren, så de var bara ta polygripen o sabba filtret.
Googlat som en idiot och det enda jag hittat är från allafilter.se och dem ska ha ca 1000kr ink frakt. Hittat endel på ebay där man troligtvis kommer undan med 700kr. Men blir lite orolig att det ska bli samma historia där..
Antar att detta är ett vanligt problem som folk haft. Den läcker alltså i själva membranet i pumpblåsan. Går det renovera den gamla eller vart hittar man ny? Eller ska man helt enkelt köpa nåt helt annat o sätta in?
Jobbar på citroen, så kan beställa original, men den låg på ca 2000kr och det har jag inte lust medsett på mycket båtsidor att dem har liknande filterhållare, o sen kanske köpa en blåsa till båt o sätta på slangen.
En till fundering är kontaktstycket i botten på dieselfiltret, vad är detta? Och kan man skippa det? Sitter kanske 2-3 kablar i det.
Mvh johan