• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Dieselförbrukning - 1 liter/milen men jag kör under 0,8 ltr/m i Europa?

Stefan67

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
19507
Medlemskap
2026
Intressant iakttagelse.
Jag rundar rund 1 liter milen då jag kör på diesel då jag tankat i Sverige.

Nu har jag spätt ut den svenska dieseln med tankningar i Polen, Tjeckien och Tyskland. Och förbrukningen har gått stadigt neråt!
Nu, idag, 21-okt, påstod Fjatt-motorn att den brände 0,78 liter/milen, mellan Nürnberg och Karlshruhe.

Visst och okej, att såsen är billigare hemma i Sverige än i många länder. Men jag funderar... Kommer jag 30% längre på krut-dieseln jag betalar för i Europa idag för några ören dyrare än vad det kostar i Sverige så må det ändå vara hänt

Nu till mina frågor jag vill jag att vi diskuterar i denna tråd:

1) Har du reflekterat att det finns mer kraft i dieseln du tankat utomlands än det du tankat i Sverige?
2) Funderar du överhuvudtaget vad du egentligen tankar för kemikalier då du tankar diesel i Sverige?
3) Har du fattat grejen det här med att tanka blankdiesel, som nästan alla är upptagna med här på forumet?

Nyhlen

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2025
Jämför man svensk och europeisk disel så är det bara någon %-enhet som energiinnehållet skiljer
Tror man måste söka andra faktorer som skiljer. Att man kör längre etapper i jämn fart samt att trafiken gör att man oftare kör i ”draget” av ett annat fordon är det som påverkar förbrukningen

Per P

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2025
Intressant iakttagelse.

Nu har jag spätt ut den svenska dieseln med tankningar i Polen, Tjeckien och Tyskland. Och förbrukningen har gått stadigt neråt!
Nu, idag, 21-okt, påstod Fjatt-motorn att den brände 0,78 liter/milen, mellan Nürnberg och Karlshruhe.

Visst och okej, att såsen är billigare hemma i Sverige än i många länder. Men jag funderar... Kommer jag 30% längre på krut-dieseln jag betalar för i Europa idag för några ören dyrare än vad det kostar i Sverige så må det ändå vara hänt

1) Har du reflekterat att det finns mer kraft i dieseln du tankat utomlands än det du tankat i Sverige?
2) Funderar du överhuvudtaget vad du egentligen tankar för kemikalier då du tankar diesel i Sverige?
3) Har du fattat grejen det här med att tanka blankdiesel, som nästan alla är upptagna med här på forumet?

Hej
Jag har precis samma upplevelse.
1) Körde en Sverigetur på drygt 300 mil maj/juni i år. Snittförbrukning 1,16 L/milen. Mestadels 70-90 landsväg
Körde även en Europatur på knappt 500 mil, mestadels Tyskland och Italien. Mycket motorväg 100 km/h på GPSen, 105 på hastighetsmätaren.
Snittförbrukning 1,055 L/milen. Mätte bägge gånger med trippmätaren och antal tankade liter.
2) Jag är helt övertygad en högre inblandning av biobränsle fortfarande existerar i Sverige.
3) Kommer att prova blankdiesel på min nästa Sverigetur, tror att jag redan kan ana resultatet. Men det återstår att se.

Alla mätresultat gäller en Helintegrerad husbil med 3 liters motorn euro 5 med robotlådan och 2 axlar.

Mvh Per

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Det här har varit uppe i flera omgångar jo det har dykt upp åsikter och mätningar men faktum är att jag fick under flera körningar till spanien med både husbil och personbil samma resultat som dej kanske värmevärdet på bränslet är samma men det kan det vara i ett vedträ också.
Motorn blir helt klart både starkare och snålare. Vår diesel luktar inte diesel men det gör den i andra länder. Man får vad man betalar för men det gäller inte svensk diesel.

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025
Intressant iakttagelse.

1) Nej. Jag har jämfört noga och inte märkt någon skillnad alls i kraft eller uppmätt förbrukning för min Fiat. Eftersom erfarenheterna är så olika kanske det beror på motortyp/årsmodell?
2) Det är väl mer tillsatser i den dyrare superdieseln utomlands, men den har jag inte provat.
3) För mig verkar det överdrivet, jag har aldrig jagat blankdiesel. Bakterietillväxt gynnas av vatten i tanken. Tankar man fullt varje gång bilen skall stå oanvänd en tid, så att utrymmet för fuktig luft i tanken minskar, reduceras risken för fuktutfällning. Det är gammal kunskap som borde vara väl känd.

(I år har jag gjort en jämförelse mellan snittförbrukning enligt färddatorn och tankad mängd/trippmätaren, för en sträcka på drygt 500 mil. Det stämde exakt!)

Sissi &Svante

HBK Medlem
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
32787
Medlemskap
2025
Intressant iakttagelse.

Tyskland har 8% biodiesel inblandat

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
1, Nej inget jag reflekterar över, det finns max 2-3% mer kraft i "Tyskdiesel".
2, Japp, mindre mängd kemikalier än i övriga Europa.
3, Nej, jag tankar fullt, med HVO om det blir läge.

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2025
Jag märker skillnad på förbrukningen, den sjunker några % nere i Tyskland även när jag kör på svenskt bränsle och stiger när jag kommer hem på svenska vägar. Enligt en asfaltläggare från Svevia så läggs det grövre asfalt i Sverige än nere på kontinenten vilket ökar motstånd och friktion.
Har aldrig funderat över vilka kemikalier som finns i bränslet, det skall ju uppfylla en viss standard och det är tillräckligt för mej, får gärna vara mera HVO i bränslet om det gynnar miljön. Då är det mer oroväckande med de kemikalier som finns i vårt dricksvatten, dels det som finns i råvattnet, dels det som tillsätts i vattenverket och som det kan finnas rester kvar i dricksvattnet.
Jag tankar upp med vanlig diesel på hösten och har aldrig haft problem under mina 25 år med husbil efter uppstart på våren.

K & P Express

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2025
De gånger jag kört nere i Europa har inte märkt någon större skillnad på förbrukningen, har tankat den ’vanliga’ dieseln.
Denna säsong har det blivit Sverige för hela slanten.
Kört 535 mil, tankat 485 liter.
Bilen är en Malibu 640 LE, 3,5 ton totalvikt, 2,3 liters motor, 150 hk, robotlåda.

Västkustcamparen

HBK Medlem
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2025
I Sverige kör vi på MK1-diesel medan man i de flesta andra länder i Europa tankar MK3-diesel.
De skiljer sig åt lite, men det förklarar ju bara ca 2% lägre förbrukning med MK3.
Även jag har noterat att bilen har en lägre förbrukning med diesel från Danmark och Tyskland t.ex.
Screenshot_20241022_144431_Chrome.jpg

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Ovanstående:
Ja, om bilarna inte har partikelfilter med åtföljande avgasrening.

Bilar har haft partikelfilter sedan länge, så ovanstående är inte sant. (numera)

Så man kan ju undra varför vi skall straffskatta Mk3, och varför vanlig EU diesel skall kallas Mk3 överhuvudtaget.

Peter & Lorella

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Vår husbil hade lägre förbrukning i Europa förra året, ca 1.05-1.1 L/10km.
Fyllde fullt i Tyskland innan vi åkte färjan över till Sverige, körde slut på den Tyska soppan tills det lyste rött i instrumenteringen.
Tankade åter fullt och delade med kilometrarna - och den var tillbaka på ungefär samma förbrukning (1.2-1.25 l/10km) som innan europaresan.
Trots tysk diesel i tanken.

Västkustcamparen

HBK Medlem
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2025
Ovanstående:
Ja, om bilarna inte har partikelfilter med åtföljande avgasrening.

Bilar har haft partikelfilter sedan länge, så ovanstående är inte sant. ....
Nu renar ju ett partikelfilter inte 100% av partiklarna, utan någonstans mellan 85 och 99% ber på olika faktorer.
T.ex. lågt varvtal och kort körsträcka, då temperaturen i filtret inte blir tillräckligt hög, ger en sämre reningsgrad.

Senast ändrad:

Olle Ö

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
1028
Medlemskap
2025
Intressant iakttagelse.

3) Har du fattat grejen det här med att tankan blankdiesel, som nästan alla är upptagna med här på forumet?
Nästa gång du åker ut i Europa så mät även ljudnivån i husbilen. Det är mindre grov asfalt så det rullar lättare och blir tystare. Där är orsaken. Vi tankade fullt i Göteborg åkte färja till Kiel, alltså körde på den svenska dieseln med lägre förbrukning, när vi senare tankade tysk, fransk och spansk diesel så blir det INTE lägre förbrukning

Per P

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2025
Nästa gång du åker ut i Europa så mät även ljudnivån i husbilen. Det är mindre grov asfalt så det rullar lättare och blir tystare. Där är orsaken. Vi tankade fullt i Göteborg åkte färja till Kiel, alltså körde på den svenska dieseln med lägre förbrukning, när vi senare tankade tysk, fransk och spansk diesel så blir det INTE lägre förbrukning

Hej
Vilken husbil har du, vikt, axlar ?
Motor, växellåda ?
Kan ju vara spännande att veta.
Tycker inte att ljudnivån är annorlunda, Europa kontra Sverige i vår helintegrerade med isolerade rutor och dubbelgolv.

Mvh Per

Toppen