• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Diesel

Micke & Annika

HBK Web
Admin medlem
Inlägg
414
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
29444
Medlemskap
2024
Är på semester i Tyskland och igår tankade vi när vi kom till Rostock. Fyllde på med LKW diesel. Vad är det för skillnad mer än priset på dom olika dieselsorterna här nere?
 

Doghill

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Finland
HBK-Nr
12249
Medlemskap
2025
Är på semester i Tyskland och igår tankade vi när vi kom till Rostock. Fyllde på med LKW diesel. Vad är det för skillnad mer än priset på dom olika dieselsorterna här nere?
Lkv diesel är för den tunga trafiken, pumpen har större pistol, grövre slang och ett högre tryck. Annars samma diesel troligtvis.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.269
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Nej samma diesel men LKW (Last Kraft Wagen) ser du oftast som rabatterat pris. Munstycket har svårt att passa i PKW (Person Kraft Wagen) tankmunstycken så blir det så. Om det skiljer något när du sedan betalar med kreditkort vet jag inte.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.741
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nej samma diesel men LKW (Last Kraft Wagen) ser du oftast som rabatterat pris. Munstycket har svårt att passa i PKW (Person Kraft Wagen) tankmunstycken så blir det så. Om det skiljer något när du sedan betalar med kreditkort vet jag inte.

Lastbilarna har normalt egna kort som gör att dom får sin rabatt, vi övriga betalar normalt samma som vid PKW (Personbil) pumparna.
Flödet i de här stora munstyckena är avpassade för lastbilstankar på kanske 400l och väldigt kraftigt så det är lätt att göra bort sig och söla till det eftersom dieseln skummar rätt kraftigt, och då är det lätt att det skummar över. Diametern på röret är också betydligt större och passar ganska dåligt till våra oftast mindre bilar. Så ett gott råd är att tanka vid PKW pumparna.
 
Senast ändrad:

PösslRyder

HBK Medlem
Inlägg
138
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
36050
Medlemskap
2024
Jag kan bekräfta att det är samma bränslen. Jobbade med två olika mackar som student (länge sen, 1990-1994) i Tyskland och det var faktiskt samma diesel; även på denna tiden fick lastbilar en lite rabatt för att mängderna som tankades av lastbilar var och är mycket större och då kan man ge dem en lite discount. Om ni har husbilar som är baserade på Fiat Ducato / Citroen Jumper / Peugeot Boxer chassit så kan ni använda LKW pumparna. Flödet är lite högre, som sagt, men det passar, även hos äldre bilar. När jag jobbade med autobahn-macken så fick jag betjäna bilar på diesel-sidan och Ducato plåtbilar och husbilar var ganska populära även på denna tiden. Och jag använde alltid LKW pumpen hos dem. Alltså... ta din rabatt!
 

Johan76

HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
38327
Medlemskap
2024
Fortsätter här...
Kom nyss hem från en vecka på andra sidan bron; ställde ut på en mässa i Hagen i Tyskland.
Gjorde följande observationer:
Det står B7 på ALLA dieselpumpar. Både på Autobahn och på landsbygden. Är det samma som här hemma med 7% "annat" i? Däremot verkar förbrukningen stanna på 8,4 (fullpackad) jämfört med 8,6 (tomt lastutrymme) som Ducaton drar här hemma. (nyköpt i mars). Har fått tips om Lundblads i Alingsås som har Blankdiesel så man får väl köra dit.
Dock är det billigare att tanka på landsbygden men så har det ju varit i alla tider. Det skiljer ca €4-5 så det är runt €20 som billigast.
Ja, LKW-pumpen gick bra men märkte inte av att det blev billigare för det.
Reflektioner?
 
Toppen