• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Diesel utan RME-tillsats

F

F.d. 53358

Guest
Sv: Diesel utan RME-tillsats

När vi tankar diesel, ser vi sällan detta bränsle. När vi tankar traktorn använder vi en dunke med pip, vi ser inte bränslet då heller. Igår skulle jag tända träpellets i villapannan. Tändvätskan var slut, jag hällde upp lite diesel i en glasburk, färgen på detta bränsle var gulgrönt, mer åt det gröna hållet. Börjar fundera på om jag kör på oskattat bränsle, fast jag alltid köper diesel på mack, eller är det någon skit man blandar i som gör att partikelfiltret sätter igen? Har hänt två gånger.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Diesel utan RME-tillsats

Macken vid skeppshandeln på Bohus-Björkö, vilken fungerar både som sjömack och bilmack har diesel utan RME-tillsats.

De flesta mackar i Tyskland och neråt har diesel (vilken innehåller upp till 7% RME enligt skylt på pumpen) och "super"-diesel som det bara sägs att den är bättre och sägs inget om RME så jag tolkar den som "ren".

Och ja, samtliga diesel-bränslen nere i europa har bättre energiinnehåll, i alla fall upplevs alltid både båt och bil tankad utanför Sverige som klart piggare och förbrukningen blir lägre.
 
Senast redigerad av en moderator:

Per-Åke

HBK Medlem
Inlägg
178
Kommun
Skövde
HBK-Nr
4819
Medlemskap
2024
Sv: Diesel utan RME-tillsats

På flera mackar i Tyskland har jag sett LKW-diesel, oftast ett par cent billigare än den andra för personbilar med RME innehåll. Har aldrig fått något svar på vad skillnaden är.

Sen finns tydligen marindiesel som inte alls är avsedd för personbilar, dessa motorer måste tydligen byggas då denna diesel har större molekyler har det sagts mig. De skulle i så fall förstöra spridare mm med tiden.

Per-Åke
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Diesel utan RME-tillsats

På flera mackar i Tyskland har jag sett LKW-diesel, oftast ett par cent billigare än den andra för personbilar med RME innehåll. Har aldrig fått något svar på vad skillnaden är.

Sen finns tydligen marindiesel som inte alls är avsedd för personbilar, dessa motorer måste tydligen byggas då denna diesel har större molekyler har det sagts mig. De skulle i så fall förstöra spridare mm med tiden.

Per-Åke

LKW-diesel är avsedd för lastbilar. LKW = LastKraftWagen. Om denna denna diesel innehåller RME eller andra tillsatser vet jag inte men någon skillnad är det väl om den finns på separat pump. Det kan ju vara så att LKW-pumpen har en större kapacitet, i Sverige har vi ju två knappar, en för personbil & en för större fordon på pumpen.

Bennie
 
Toppen