• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Diesel utan RME-tillsats

gert.bertil

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
12593
Medlemskap
2024
Sv: Diesel utan RME-tillsats

Kan köpas i bulk, en av få fördelar med att vara bonde. Tyvärr får uttaget beskattas som lön.
gert
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.522
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Diesel utan RME-tillsats

Det finns i sjömackarna. Många kommer man åt från land.

Hej

Pratade med han som har sjömacken i Lysekil för några veckor sedan.

Man kunde samma dag köpa diesel för 13.69 kr på fastlandet medan sjömacken tog 16,40 kr. Är man fiskare så betalar man 6,40 plus moms.

Räcker det om man är fiskeintresserad husbilsägare för att få det priset. :D
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Diesel utan RME-tillsats

Snacka med någon entreprenör som har nyare grävmaskiner dom köper i regel ren diesel för att slippa rengöra så ofta, där går att handla.
Olle.
 

gert.bertil

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
12593
Medlemskap
2024
Sv: Diesel utan RME-tillsats

Hej

Pratade med han som har sjömacken i Lysekil för några veckor sedan.

Man kunde samma dag köpa diesel för 13.69 kr på fastlandet medan sjömacken tog 16,40 kr. Är man fiskare så betalar man 6,40 plus moms.

Räcker det om man är fiskeintresserad husbilsägare för att få det priset. :D

Skaffa dig en gammal skuta som är registrerad som fartyg så är det löst, du kan då använda den som farmatank, köpa obeskattad diesel, och öppna egen mack med låga priser. Lyckan blir nog kortvarig innan du får bostad, vatten och bröd.

När jag hade törstig båt hände det att jag la mig bredsides fiskebåt och lyckades köpta diesel till bra pris.
gert
 

Gabbe

HBK Medlem
Inlägg
646
Kommun
Örebro
HBK-Nr
13024
Medlemskap
2024
Sv: Diesel utan RME-tillsats

jag är fiskeintresserad, fiskar gärna diesel.....:D:D

Är det diesel utan tillsatser man köper bara man kommer till Danmark och söderut, vet inte men tycker att bilen går mycket bättre på den dieseln. Kanske bara inbillning.
Gabbe//
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Diesel utan RME-tillsats

Vi körde runt i Danmark, Tyskland, Luxembourg, Österrike & Tjeckien förra sommaren & tankade följdaktligen många gånger. Varje gång fanns det minst 2 sorters diesel att välja på. Eftersom det blir en liknande resa med start nu på måndag så skulle jag vilja veta hur man vet att man väljer "riktig" diesel. Alltså en diesel utan RME-liknande tillsatser.

Bennie
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Diesel utan RME-tillsats

Det skulle jag också gärna få reda på, för jag har aldrig sett diesel i Tyskland utan 7% inblandning av biomedel.
 
S

Staffan W

Guest
Sv: Diesel utan RME-tillsats

Vad är RME-tillsatser och vad har de för för- och nackdelar?

undrar

Staffan
 

Joppe

FD HBK Medlem
Inlägg
94
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
12196
Medlemskap
2023
Sv: Diesel utan RME-tillsats

RME är oftast rapsolja men även tallolja används. Fördelar? Staten kräver att en viss procent av bränslet är förnybart (inga andra). Nackdelar? Lägre energi innehåll och känslig för smuts i tanken ( algbildning ). Men har du egen farmartank kan du köpa utan, kallas då för blankdiesel. Bäst är ju eldningsolja men då den är färgad av skatteskäl så är det inte lagligt, det är nog den som används ute i euoropa.
Johnny
 
H

Hasse-H

Guest
Sv: Diesel utan RME-tillsats

Skoogs bränsle i Norr o Västerbotten har blankdiesel.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Diesel utan RME-tillsats

Det var många förslag som var bra men jag var mest ute efter vilka bensinbolag som sålde diesel utan RME & vad den hade för beteckning så att man valde rätt vid pumpen.

Bennie
 

bayern

HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
5096
Medlemskap
2024
Sv: Diesel utan RME-tillsats

hejsan,om inte jag minns fel så på Frändeforstappen och pump nr 6 ,står det 100 procent DIESEL och inga tillsatser
ha de gött lasse
 

Joppe

FD HBK Medlem
Inlägg
94
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
12196
Medlemskap
2023
Sv: Diesel utan RME-tillsats

Det är ett krav från staten att minst 5% skall vara förnybart bränsle (RME) dom enda som skulle få köpa ren diesel var reservkraftverk, då dom körs så sällan att RME'n hinner surna. Nu är det ingen koll på detta så vem som helst kan beställa ren diesel, men på bensinstationer ska det var 5% inblandning. Men ingen regel utan undantag.
 

Stratos

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
15456
Medlemskap
2024
Sv: Diesel utan RME-tillsats

RME är oftast rapsolja men även tallolja används. Fördelar? Staten kräver att en viss procent av bränslet är förnybart (inga andra). Nackdelar? Lägre energi innehåll och känslig för smuts i tanken ( algbildning ). Men har du egen farmartank kan du köpa utan, kallas då för blankdiesel. Bäst är ju eldningsolja men då den är färgad av skatteskäl så är det inte lagligt, det är nog den som används ute i euoropa.
Johnny

RME är Rapsolja, Rapsmetylester.
Däremot så kan det vara både tallolja och RME i diesel tex Preems Evolution diesel.
 
Toppen