• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Diesel på vintern

L

Lelle_22

Guest
Många frågor blir dé, men vi nybörjare måste tillvarata äldre generationers samlade visdom.

Nu till ämnet:
I båtvärlden, när man torrsatte, doserade man i K-diesel och fyllde sedan tanken till brädden för att undvika kondens och efterföljande "dieselbakterier".
Emellertid har det på senare tid det diskuterats mycket om den nya dieseln, som "stillastående" under vintertid lär fälla ut tillsatsämnen som senare täpper till och knôkar igen bränslesystemet.
Finns det någon som har vägledande synpunkter i saken?
Jag har letat efter tråd i ämnet men inte funnit någon. :confused:

Ps. I morgon är jag fullvärdig medlem:)
 
Senast redigerad av en moderator:

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Diesel på vintern

Hej
De flesta mackarna har redan s.k vinterdiesel i pumparna kolla med personalen.
I övrigt gäller toppad tank när du ställer av.
Har funkat för mig i alla tider båt eller husbil ingen skillnad.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Diesel på vintern

Jag läste någonstans att toppningen förr berodde på att man ville hindra kondens i plåtbränsletanken. Numera är väl bränsletankarna av plast så då är det problemet ur världen. Men nu kommer nya pga miljödiesel. Men detta avhandlas i annan tråd.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Diesel på vintern

Det blir kondens även i tankar av plast men de rostar inte.
 

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Sv: Diesel på vintern

Tillsatsen av raps i dieseln gör att om det finns vatten i tanken,det finns nästan alltid.
Så i skiktet mellan vatten och dieseln så kan det bli en tillväxt av microorganismer som har beskrivits som "trådar" som cloggar igen bränsleledningar. Ett bekymmer tyvärr om man råkar ut för det.
Har man bilen uppställd i kallt utrymme eller ute på vintern så kanske det inte blir någon microorganismtillväxt.
Att man toppar tanken d.v.s. har fulltank är viktigt för det är ju i luften i tanken som fukten finns och som kondenserar till vatten.
Bensinbolagen har minskat på inblandningen av rapsolja i dieseln och färre rapporter om microtillväxt har noterats.
 
F

F.d. 2719

Guest
Sv: Diesel på vintern

Se mer under Företagsforum och Kemidepån här på Husbilsklubbens hemsida, där får ni mer info om hur man minimerar risken att drabbas av så kallade dieselbakterier.
 
Toppen