• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

diesel mätare

F

F.d. 15874

Guest
jag har märkt varje gång jag tankar fullt så går inte mätaren inte ännda upp utan stannar på lite mer än hälften,och ibland så går den ännda upp så man vet att det är fullt iof det vet man ju när man tankar men man hinner inte köra så långt för än den lilla oranga lampan börjar lysa, då måste man börja räkna på hur mycket som gick i hur långnt har jag kört ställde jag ner trippen eller är detta sant. tog kontakt med säljaren som sa helt enkelt byt mätare så är felet ur värden,men jag köpte bilen i maj och har 6mån funktionsgaranti sa jag,men detta var ingen garanti sak utan en förslitningsskada? förlåt sa jag har jag slitit ut mätaren pga att jag tankat.?........JA!.får jag till svar.Förlåt men skall man inte kunna lita på att en mätare skall fungera,inte alltid det är som en glödlampa den kan paja när som helst sa han ,ok tänkte jag här handlas det inte en mutter eller dyl om det så är de sista som finns.
 
Senast redigerad av en moderator:

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: diesel mätare

Det är ett vanligt fel på Fiat med fel på diselmätaren, använd trippmätaren det gjorde jag med min Fiat.
 
F

F.d. 15874

Guest
Sv: diesel mätare

jo jag vet men jag har köpt den med funktionsgaranti så jag tycker det är svagt av försäljaren att bara säga så.Men som du säger jag kör på trippen det funkar det med men det är ganska så irriterande när man blåser i en full tank och det inte visar att det är inte fullt via mätaren.
 

kjeva

HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
163
Medlemskap
2024
Sv: diesel mätare

Vi har också fått en "förslitningsskada" på vår mätare.
Bilen har rullat så långt som 2000 mil.

Eva och Kjell
 
F

F.d. 15874

Guest
Sv: diesel mätare

ja det är konstigt att det kan bli så efter 5000 mil och ny servad och allt,men det finns nog särskilda regler för hur garantn behandlas,jag fick föressten markisen smord utan kostnad alldid något
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: diesel mätare

På nya grejer är det väl alltid två års garanti, ett års nybilsgaranti och ett års konsumtlagsgaranti? På arbeten gäller ett år. Funktionsgaranti vet jag inte vad det är men jag har inte hört talas om nån seriös garanti de senaste åren under tre månader. Om inte bränslemätaren fungerar så bör den väl falla under funktionsgarantin?
 
F

F.d. 1883

Guest
Sv: diesel mätare

Ett liknande problem har det pratats om på en annan tråd och det är att när man tankar fullt så händer det ibland att mätaren stannar ett par mm innan fullt!
problemet är tydligen att bilen bör luta på ett visst sätt så att luften passerar maximalt och då är det lättare att tanka fullt.
Tidigare i somras så tankade jag på ett ställe och bilen lutade bakåt, så "lätt tankad" tror jag inte att bilen varit någon gång!
Det verkar som att när bilen är högre på förarsidan så är det svårare att få fullt i tanken!
Men jag har ju inte lust att ta fram klossarna och köra upp på för att få i maximalt med diesel, så det får väll bli att hålla koll på trippmätaren så att man inte "torskar" någonstans!
Vet inte om det här problemet är någon hjälp för BigMarlin02, men det är ett problem som jag har upptäckt och till viss del fått mig förklarat här på HBK!
 
Toppen