• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2026 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Diesel kvalitet

Hobby550ak

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Perstorp
HBK-Nr
43814
Medlemskap
2025
Jag har en fiat ducato 1990 2,5l 75hk när jag kör på svensk diesel ligger förbrukningen lite över 1.2l mil. Nu var vi runt i europa och märkte en stor skillnad i ork och hur motorn lät och förbrukningen sjönk till 1.01 l milen fick bättre ork i backar. priset var lite högre än i sverige. Är det fler som märkt samma sak?
 
Utomlands har jag inte kört men jag har kört två identiska långturer maj 2024 och maj 2025 ca 70mil långa i Sverige.
2024 drog den 1,15
2025 drog den 1,05
Stor skillnad!
Det enda jag kan komma på är att reduceringsplikten minskat.
 
Utomlands har jag inte kört men jag har kört två identiska långturer maj 2024 och maj 2025 ca 70mil långa i Sverige.
2024 drog den 1,15
2025 drog den 1,05
Stor skillnad!
Det enda jag kan komma på är att reduceringsplikten minskat.
Det går inte att veta vad man får för bränslekvalitet eftersom bolagen redovisar inblandning på årsbasis, Mao så kan soppan variera mycket.
 
Jag har en fiat ducato 1990 2,5l 75hk när jag kör på svensk diesel ligger förbrukningen lite över 1.2l mil. Nu var vi runt i europa och märkte en stor skillnad i ork och hur motorn lät och förbrukningen sjönk till 1.01 l milen fick bättre ork i backar. priset var lite högre än i sverige. Är det fler som märkt samma sak?
Jag har inte märkt någon större skillnad. Har haft både Fiat och MB på över 5,3 ton. Jag kör betydligt jämnare utomlands för det mesta och motorväg max 90 km/tim och vanlig väg 80 km/tim vilket nog gör den lilla skilnaden. Har kört på Preem hemma sedan 8 år tillbaks.
 
Jag har kört med 5 tons bil och 3 axlar med bra vind, Skurup - Lilla Edet på 0,98 l/mil, jag ligger normalt på under 85 km/h, jag har även kört samma sträcka på 1,25 l/mil under mindre gynsamma vindförhållanden och samma hastighet.

När det gäller körning i Tyskland så är det normalt ett väldigt jämnt trafikflöde och ligger man i samma hastighet som lastbilarna så ligger man ofta i suget "slipstream" och förbrukningen blir lägre. Terräng gör ju ofta sitt till, kör du Lüneberger Heide där det är platt och har bra vind så går det billigt.

Jag märker också en skillnad, någon procent, om jag kör på HVO eller Preems vanliga diesel med fördel för HVO, samt att jag tycker att bilen går mjukare men det är väl den högre Cetannivån i HVO som gör det.

Min medelförbrukning över 1777 mil i fjol under en 4 månaders resa i norra Sverige, Norge och Finland var 1,07 mätt enligt mil och km räknare, enligt bilens dator 1,08 så jag tror nog att jag kan lita på den framöver.
 
Det finns trådar här på forumet där detta avhandlas.

Sanningen är att med den gamla reduktionsplikten skiljer förbrukningen ca 3% (i volym, inte i gram) mellan EN590 diesel och vår MK1 med reduktionsplikt.

Alla andra skillnader i uppmätt förbrukning beror på allt utom bränslet.
 
Jag har en fiat ducato 1990 2,5l 75hk när jag kör på svensk diesel ligger förbrukningen lite över 1.2l mil. Nu var vi runt i europa och märkte en stor skillnad i ork och hur motorn lät och förbrukningen sjönk till 1.01 l milen fick bättre ork i backar. priset var lite högre än i sverige. Är det fler som märkt samma sak
Ligger på ca litern hemma och 0,9 när vi kör söderut. Ser skillnaden mer som något olika körsätt. Längre turer, utan avbrott utomlands. Kanske skillnader i vägbeläggning. Jämnare hastighet, mm. Tror mer på de skillnaderna för oss, än skillnader i bränslet. Upplever ingen skillnad i kraft.
 
Vi var i Norge för ett par veckor sedan. Tankade på en mack ute på landsbygden. Märkte att det luktade diesel som det gjorde på 80-talet. Bilen fick ett helt annat go. Drog redan vid lätt gaspådrag. Har inte känt den lukten på diesel fler gånger. Dagens diesel luktar ju ingenting.
 
Jag har en fiat ducato 1990 2,5l 75hk när jag kör på svensk diesel ligger förbrukningen lite över 1.2l mil. Nu var vi runt i europa och märkte en stor skillnad i ork och hur motorn lät och förbrukningen sjönk till 1.01 l milen fick bättre ork i backar. priset var lite högre än i sverige. Är det fler som märkt samma sak?
Vi har varit ner till medelhavet varje vår i 4år 2022,2023,2024,2025 och det var stor skillnad prismässigt men även skillnad i förbrukning dom första 2 åren ,sen jämnade det ut sig prismässigt när vi bytte regering som tog bort inblandningen eller la den på samma % som Europa hade, dvs lågt, men bilen gick snålare fortfarande i april-maj 2025 i Europa, vi kör ca 150 i Sverige innan vi tar färjan Trelleborg-Rostock ,så 300 mil i Sverige och 500mil i Europa varje vår.
 
Från 1 juli gäller 10 procent.

 
Som svar på frågan, med min gamla husbil 1989 så upplevde jag samma sak regelbundet i flera års tid under resor till och från spanien, när man kom hem och måste tanka i höjd med jönköping var det som att man måste gasa mer och gå ner på 4 i backkarna. Numera bensin bil med förgasare den går dåligt med 10% etanol antar att eftersom värmevärdet är dåligt så behöver man större munstycken en insprutare reglerar deta automatiskt. Högre bränsle förbrukning typ 10% betyder ju som jag ser det 10% högre utsläpp och det är knappast bra för miljön utan det handlar nog om helt andra saker.
Utsläppen handlar ju om sk död räkning, det pågår en undersökning om hur mycket bilarna släpper ut i riktig trafik men har inte sett några data än.
Död räkning förekommer överallt där man tar ett värde som man sedan extrapolerar över tid och antal, tur att vi har västvind för det mesta så man slipper få in utsläppen från ryssland ett fruktansvärt skitigt land. Även innan kriget.
 
Död räkning... nog mest distans/ var är jag ? De som tog skepparexamen förr... minns mer eller mindre..... t ex jag/ mindre .


Extrapolering är just extrapolering.


Länder som tills helt nyligen använt mycket kol med stor skitighetspotential är Storbritannien, Tyskland och glöm inte Polen.
 
Senast ändrad:
Vi har låg förbrukning i övrigt (MB automat) och enda sättet att komma över en liter milen är att köra i kraftig motvind över 100 km/h, eller kring 120 på Tysk autobahn. Därför har vi inte brytt oss speciellt mycket om var och hur vi tankar, men vi fick tips att undvika blandning pga Truma diesel-värmarens brännare (dyra reparationer)!
 
Tillbaka
Toppen