Om man googlar lite så finns det trådar på nätet där folk är upprörda över vilken skräpdiesel vi får köpa i Sverige.
Jag har koll på trippmätaren mellan VARJE tankning, i Tyskland började jag tvivla på att den visade rätt då vi kom galet mycket längre mellan tankningarna. Är man tidsmiljonär och kör sakta kanske skillnaderna minskar, i mitt fall drar husbilen ca 25% mer soppa i Sverige än i Tyskland när vi jämför motorvägskörning. Att den blir klen får man på köpet i Sverige eller stark i Tyskland..
Hur miljövänligt det blir i slutändan att spä ut vår diesel vet jag inte, om det ens blir någon miljövinst eller om det bara blir vinst i kronor till statskassan. Vårt dieselpris i Sverige ska vi nog vara runt 20 kronor när vi jämför den effekt per liter vi betalar för om vi jämför oss mot andra länder.
Jag tankar iofs enbart på en och samma kedja i Sverige, kanske borde byta.

Jag skulle iallafall föredra minimal utspädning av drivmedlet om jag hade ett enkelt alternativ.
ALLA bilar i Sverige släpper ut mindre skit än
ETT enda lastfartyg gör.
Vill man vara miljövänligare så åker man på broar även om det är en omväg istället för färjor.
Utsläpp från ett stort fraktfartyg kan jämföras med 50 miljoner bilar [Arkiv] - Bilsnack - auto motor & sport
Ett kryssningsfartyg orsakar lika mycket utsläpp som miljontals bilar
Får man bättre samvete genom att tanka så utspädd soppa som möjligt så är det nog ett bra beslut men någon miljöförbättring kommer aldrig kunna påvisas.