• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Diesel i vattentank

TotteSofi

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
30203
Medlemskap
2024
Hejsan. Det sista svärmor lyckades göra innan återlämnandet av vår husbil efter lån, var att slå i diesel i vattentanken. Inte mycket men tillräckligt för att det ska lukta rejält. Går det att få bort lukt och smak på något sätt eller är man tvungen att byta tanken?
Alla tips mottas tacksamt.
Mvh
Totte
 

Happylife

HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
25937
Medlemskap
2024
Jag skulle inte va så pesemistisk. Fyll o skölj med nån tankrengörning några gånger så blir det säkert bättre. Vänd på dammsugarn så den blåser istället o vädra några timmar med tom tank. Hoppas du lyckas.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Senate gången jag tankade HVO100 så hade någon sett till att blöta ner handtaget med bränslet, blää... Men det visade sej att det var tämligen luktfritt, så en enkel avtorkning räckte bra. Men det är ju fortfarande inte särskilt nyttigt att ha i dricksvatten, antar jag.
 

Marita o Rolle

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
25189
Medlemskap
2024
Vattensystemet innehåller inga oljebeständiga delar. En liten oljeinblandnig kommer tids nog att lösa upp plast/gummidelar.
Jag hade slutat i bio avfettning giftfri fyllt tanken med vatten ,kört en runda tömt fyllt på med ättika och vatten,kört och skölj ett par gånger,sen hade jag provat ett glas.
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Hejsan. Det sista svärmor lyckades göra innan återlämnandet av vår husbil efter lån, var att slå i diesel i vattentanken. Inte mycket men tillräckligt för att det ska lukta rejält. Går det att få bort lukt och smak på något sätt eller är man tvungen att byta tanken?
Alla tips mottas tacksamt.
Mvh
Totte
Att aldrig vara bussig och låna ut husbilen till vän eller ovän, nu har du fått ett stort och kanske kostsamt problem på halsen...och så låt svärmor lösa problemet själv...
 
Senast ändrad:

Gunerk

FD HBK Medlem
Inlägg
59
Kommun
Lerum
HBK-Nr
14526
Medlemskap
2023
Tyvärr, vi rengjorde med hjälp av saneringsfirma. Lukten försvann, men efter ca ett halvår var vi tvungna att byta tank med mm. Men detta inträffade för ca 30 år sedan. Kontakta försäkring!
Lycka till!
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.179
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Nu är det visserligen söndag, men du kan kolla med ditt försäkringsbolag under morgondagen. Vi har inte haft problem med tankning (går inte att förväxla "hål"), men jag har av misstag förstört en solcell. Fick 100% ersättning veckan efter från mitt försäkringsbolag som vi hade då vilket rubricerades som "olycksfall".

OT:
När man införde "HVO" i Norge för några år sen, då hade man en videosnutt på Norsk TV med en snubbe som drack lite av "bränslet" inför kameror.

Lycka till!
 

inger47

HBK Medlem
Inlägg
304
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
22701
Medlemskap
2024
Jag skulle inte va så pesemistisk. Fyll o skölj med nån tankrengörning några gånger så blir det säkert bättre. Vänd på dammsugarn så den blåser istället o vädra några timmar med tom tank. Hoppas du lyckas.
en kompis gjorde fel för längesen..fyllde i 100 liter disel...men kom på det,så han körde ingen pump...tvättade tanken sen bara...har inte märkt nåt efter det...flera år sedan...
 
Toppen