• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Diesel heater som passar oss...

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har haft några kinesiska diesel heater.... Och bytt upp mig efterhand som nya finneser byggs in...

I sommars köpte en kompis och jag en med Blutooth funktion, och som stannar helt vid inställd temperatur och starta sen helt automatiskt när tempen har sjunkit under 2° inställd temp.
Tyvärr hade båda problem med termostat inställningarna så de åkte ut.

För några veckor sedan hittade jag en likadan men annat märke på Ali Express... Och då var det black freday... Och den kostade då strax över en tusenlapp... Så jag beställde en för att testa.

I går monterade jag in den.... Och det jag kan säga så länge är att.... För att vara en Kina diesel heater så är denna den bästa jag haft/sett.... Allt fungerar som utlovad... Så nu är det bara att hoppas på att kylan håller i sig här nere i Grekland.. :twitcy:

Är du ute efter en som äe helautomatisk så är denna det...
OBS köp inte dessa på Banggood, håller fortfarande på att reklamera dem på BG. De gör det svårt då de drar hela tiden ut på sina svar... :confused:

Just found this amazing item on AliExpress. Check it out! €105.32 50%OFF | 5KW 12V&24V Diesel Heater bluetooth App & Remote Control w/Automatic Altitude Adjustment Air Heater for RV Trailer Camper Van
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Detta låter som ett riktigt fynd!
Egentligen mycket märkligt att start/stoppfunktion kopplad till termostaten inte funnits tidigare.
Det lär ju vara en Webastokopia.
Har sedan tio år en Ebersprächer i vår husbil, den har 4 olika effektlägen samt start/stopp som den växlar mellan.

Var sitter termostaten i ditt senaste fynd. Sitter den i panelen eller på insuget till värmen. Det senare är nog vanligt, vilket de som tar inluften utifrån har fått erfara. Då kan värmaren inte reglera utan går på full effekt hela tiden.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej...

Jodå det finns sen flera år tillbaka en fjärrkontroll/styrkort där man kunde ställa in automatiskt start/stopp.... Den var dyr och tillverkade i Australien.... After burner heter den och den fungerar med flera äldre kina värmare...

I denna sitter temp givaren i displayn, och du kan kalibrera tempgivaren..
Denna har också en tank display så man ser hur mycket diesel man har förbrukad/kvar

Nu väntar jag bara på att det skall komma en med automatisk
nattsänkning :spinny:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Detta låter som ett riktigt fynd!
Egentligen mycket märkligt att start/stoppfunktion kopplad till termostaten inte funnits tidigare.
Det lär ju vara en Webastokopia.
Har sedan tio år en Ebersprächer i vår husbil, den har 4 olika effektlägen samt start/stopp som den växlar mellan.

Var sitter termostaten i ditt senaste fynd. Sitter den i panelen eller på insuget till värmen. Det senare är nog vanligt, vilket de som tar inluften utifrån har fått erfara. Då kan värmaren inte reglera utan går på full effekt hela tiden.

Vem kör värmaren på det viset, med luftintag utifrån, är det ett försök att värma upp universum? :wideeyed:
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Vem kör värmaren på det viset, med luftintag utifrån, är det ett försök att värma upp universum? :wideeyed:
Haha, har flera i bekantskapskretsen som gjorde detta (inledningsvis)
Dessutom har det varit flera diskussioner i olika forum om just detta. De flesta har lyssnat på råd, dock inte alla....
Men visst är det klokare att värma med "inneluft".
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Vem kör värmaren på det viset, med luftintag utifrån, är det ett försök att värma upp universum? :wideeyed:
Detta är en mycket bra metod...

När jag murade upp vår "öppna spis" så köpte jag en Jötuls insatts... Eftersom de hade modeller som tog både syret till förbränningen och luften som skulle värmas upp utifrån... Hade absolut inga problem att värma upp alla 350m² tack vare att den tog luften som skulle värmas upp utifrån...
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Detta är en mycket bra metod...

När jag murade upp vår "öppna spis" så köpte jag en Jötuls insatts... Eftersom de hade modeller som tog både syret till förbränningen och luften som skulle värmas upp utifrån... Hade absolut inga problem att värma upp alla 350m² tack vare att den tog luften som skulle värmas upp utifrån...
Fan, ...har Jötul husbilsinsatser?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Detta är en mycket bra metod...

När jag murade upp vår "öppna spis" så köpte jag en Jötuls insatts... Eftersom de hade modeller som tog både syret till förbränningen och luften som skulle värmas upp utifrån... Hade absolut inga problem att värma upp alla 350m² tack vare att den tog luften som skulle värmas upp utifrån...

Tack vare? Jag skulle nog beskriva det som trots att.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Muskatten. Är det inte så att det är förbränningsluften som tas utifrån?
Ja förbränningsluften den tages utifrån på en diesel heater, men tråden spårade ut tidigare och där kom ju braskaminen in...
Och därav mina svar om förbränningsluften och luften man skall värma upp...

Men en sak är säker hade inte min hb haft dubbelgolv så hade jag också där tagit uppvärmningsluften utifrån... Finns många bra anledningar till varför man tar den luften utifrån... Till hus. Men också till vissa husbilar.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Vem kör värmaren på det viset, med luftintag utifrån, är det ett försök att värma upp universum? :wideeyed:
När man har en liten bil så är det för mycket effekt även på lägsta effektläget och då blir det för varmt i bilen. Då tar man kall luft utifrån för att få lagom värme. Det problemet finns ju inte på den Muskatten har skaffat. Den stannar ju när den har uppnått önskar temperatur. Den jag har reglerar effekten upp o ner, stannar inte när det är tillräckligt varm utan fortsätter att gå på lägsta effekt och då kan det bli rätt varmt i bilen.
Man värmer ju bilen inte universum.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
När man har en liten bil så är det för mycket effekt även på lägsta effektläget och då blir det för varmt i bilen. Då tar man kall luft utifrån för att få lagom värme. Det problemet finns ju inte på den Muskatten har skaffat. Den stannar ju när den har uppnått önskar temperatur. Den jag har reglerar effekten upp o ner, stannar inte när det är tillräckligt varm utan fortsätter att gå på lägsta effekt och då kan det bli rätt varmt i bilen.
Man värmer ju bilen inte universum.
Men all uppvärmd uteluft trycks in i bilen och trycker ut den redan uppvärmda luften ur bilen, och därför är det ett mycket energislösande sätt
sätt att köra så. I sådant fall är det ju fel utrustning/värmare.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Detta är en mycket bra metod...

När jag murade upp vår "öppna spis" så köpte jag en Jötuls insatts... Eftersom de hade modeller som tog både syret till förbränningen och luften som skulle värmas upp utifrån... Hade absolut inga problem att värma upp alla 350m² tack vare att den tog luften som skulle värmas upp utifrån...
Och förbränningsluften som togs utifrån värmdes givetvis upp i inuti eldstaden, med hjälp av en del av bränslets energiinnehåll. Så att behöva värma upp den kalla förbränningsluften kommer man inte undan.

Jag vet naturligtvis inget om just din insats, men det absolut vanligaste är väl ändå att de värmer rummet genom konvektion där rumsluften värms upp genom att den cirkulerar förbi den varma insatsens ytteryta eller via någon ”slinga” i den.
Kanske har du fått fel information om din insats?
 
Senast ändrad:

HVAC

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Båstad
Man behöver ventilation och om det inte görs med värmaren som tar uteluft så måste det göras på annat sätt. Sedan kan man ha returluft till viss del precis som i byggnader. Beroende på väggkonstruktion kan övertryck vara dumt.
 
Toppen