• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Diesel eller Bensin

F

F.d. 2297

Guest
Sv: Diesel eller Bensin

Hej.
Vilket ska man välja när det gäller en äldre bil?
Ge mig gärna råd då jag har hittat bla bilar med rundgrupp som jag efterlyste för ett tag sedan.
Det gäller b.la hymer 550 en med diesel och en bensinare. Vilket är bäst att välja. Någon som har erfarenhet att dessa bilar. Tacksam för åsikter och hjälp. Några andra detaljer som man ska titta efter?
Hälsar Ulla igen
Hej
Har en Frankia 570 89a med bensinmotor(FIat) med extractorgrenrör den har i sommar dragit 1,16 l/mil vi har åkt ca 500 mil den är enkel att serva själv och inte alls så slö som många påstår
Hälsn
Elving
 
Senast redigerad av en moderator:

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Diesel eller Bensin

En fördel med en bensinmotor, om det skulle komma dithän miljömässigt sett, är att det både är billigare och betydligt enklare, att konvertera denna till gasdrift.

mvh
Fincan
(som dock ej kan ge några konkreta råd om konverteringen)
 
F

F.d. 1649

Guest
Sv: Diesel eller Bensin

Hej.Håller med,en bensinmotor går tyst och fint mot en gammal dieselmotor.
Mvh Jan-E.
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej, skitsnack :D (ta det på rätt sätt), men är den så slö och bensintörstig som du beskriver (vilket en del är) så är det något som är felinställt. Dessutom så är en gammal bensinare mycket lättare och billigare att meka med än en sur gammal disel med gles dieselpump och som inte heller brukar vara något under av bränslesnålhet. Ett par tusen billigare i vägskatt, pengar som man kan köpa bensin för. O.k den är väl långt ifrån ett under av styrka och segdragning, speciellt i låååånga uppförsbackar (ex. Jönköpingsbacken phuu !) men duger gott till lugna semesterfärder. Vill man ha mer styrka går det faktiskt rätt lätt att fixa till det med om motorn är skapligt frisk. Sedan handlar det ju om pengar, skall man ha en motor som matar på mera så får man ju lägga en skapligt större hög med pengar på bordet. Sist men inte minst så är de ju rätt tysta och behagliga för öronen att åka i om man jämför med en äldre diesel.

Visa bilaga 20095

Mv.h. JANKRO
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.629
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Diesel eller Bensin

Vilken temp är lämplig på termokontakten (och vilken temp är det orginal)?
------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hej Pontiac, det är lite rörigare än en ny termokontakt om tempen stiger men jag skall se om jag kan reda ut problemen.
Jag tyckte att min tempmätare stack iväg lite oroande i köer m.m. så jag monterade en bunt med tillbehörsmätare på panelen. Bland annat två stycken tempmätare, en i övre slangen och en i nedre slangen (kontrollfreak:))
Termostaten börjar öppna vid 82° och är helt öppen vid 95°, så när man kör så hamnar motortempen på ca. 84° och ingående vattnet i nedre slangen, kylt av fartvinden brukar ligga på 60-65°.
När man hamnar i en kö eller liknande utan farvind så tar ju termokontakten över och reglerar fläkten och vattentempen i kylaren. Termokontakten ligger på rätt höga värden i förhållande till termostaten, 92° on och 87° off vilket gör att efter ett tag när allt har jämnat ut sig utan fartvind så stabeliserar sig motortempen på mellan 94 och 98°. Det är ju rätt mycket högre än termostaten men så är det och det finns kanske någon förklaring på varför fabriken lägger värdena på den höjden och det är ju ingen fara än även om marginalen har minskat.
Mitt problem började synas när det var varmare ute än ca. 28° och kö i trafiken. Då började fläkten gå hela tiden för den inte räckte till, och snart så började motortempen sakta klättra uppåt. Nu är ju varken hög lufttemp eller köerna i Norrköping så långvariga så det löste sig efter ett tag men som sagt en storstad ner i Europa och 35° i temp eller kö på en stor väg skulle säkert ställa till problem.
Jag hittade efter ett tag huvudproblemet som jag kan rekommendera de flesta med gamla bensinare (kanske även dieslar) att kolla. När motorn var igång och spänningen över batteriet/generatorn var ca. 14V så gjorde spänningsfall i kablar, säkringsdosan m.m. att spänningen över fläkten när den var igång bara var ca. 11V vilket i sin tur gjorde att det inte var mycket klös kvar i möllan.
Jag tror att om man kollar och fixar det problemet, genom att man tar fläktkablarna till styrström för ett enkelrelä, drar en ny jordkabel direkt till fläkten och en pluskabel direkt från batteriet via en säkring och genom reläet till fläkten, så funkar nog köer och motortemp mycket bättre. I alla fall lika bra som det var tänkt från början.
(Tänk på när/om ni kopplar, att plus ligger på fläkten hela tiden, även när nyckeln är ur, och fläkten eller nya relät drar när termokontakten jordar ner)
Sen var det ju jag och mina dumheter med ännu mer marginal. För att behålla den låga motortempen även vid köer och stark hetta ute så har jag monterat en ny termokontakt som startar fläkten vid 82° och stoppar den inte förrän vattentempen är nere under 70°. Dessutom har jag monterat en kraftig 16 tums fläkt i kylaren i stället för den lilla orginalfläkten. Efter det så står det 84° på utgående temp i motorn hur långa körer och hur hett det än är ute.

Som sagt 1- Kolla spänningen över fläkten, bör kollas upp och fixas.
----------2- Ny termokontakt, mitt påhitt, kanske onödigt.
----------3- Ny större fläkt, mitt påhitt, kanske lyxigt men inte onödigt.

Hoppas det blev begripligt och inte för långrandigt.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Diesel eller Bensin

Döm inte ut Bensinmotorn för fort! En väl inställd Bensinare går jättefint!
Vi hade en Solifer 6700 helintregerad i början på 90 talet och lunkade på rätt bra faktiskt. Soppaförbrukningen låg på ca1,2 till 1,4. Mera förbrukning än dagens Turbodieslar, men man får tänka på hur många mil/år man kör :wink:.
Sedan ser man ute på vägarna folk som väldigt knappt håller fartgränserna, vad skall de med värstingmotorer till??
Sedan har vi haft en helintregerad Tabbert 550; inga prob. där heller.
Fast vi köpte en ny Solifer 550 camp med bensinare år 1990 och det var en alkovbil och det extra luftmotståndet var faktiskt lite för mycket!

Allt beror på i fallet en liten bensinare/ kraftfull turbodiesel till vad man skall ha bilen till. Hur mycket pengar man vill lägga ut o.s.v.

Anders
Som vanligt intelligent inlägg från denna person och okunnighet från vissa andra. Hade själv en 75 hästare i 15 år och bytte till extraktorrör och det blev en helt ny bil. Och sen är den extremt lättmekad mot nya bilar och som sagts den tog 1,2 till 1,45 beroende hur mycket man pressade, bäst gick den givetvis på sommaren då det inte var så kraftig blåst som givetvis påverkar denna svagare motor. Och till den positiva sidan är att den går förhålladevis tyst mot en gammal oljebrännare på tidigt 90 tal där vibrationerna är så starka så man inte ser i backspeglarna. Att beakta är att skatten är runt 2500:-/år mot 6.000:- mot dieseln så det finns vissa fördelar för dessa gamlingar, men byt extraktorröret det är den akilles häl som dennna bil har och man får ta upp munstycket ca 0,2 mm för att få lite mer bränsle men det tjänar man på eftersom man inte behöver trycka på lika mycket. Från en som har haft båda sorter och har egen erfarenhet och ej går på hörsägen. PS samma motor i Peugot Fiat och Citroen bara luftfilter kan skilja, ring gärna mig så kan du få tips som ingen verkstad bryr sig om att delge längre.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Diesel eller Bensin

Tackar Jaktfalken!
Fast så snälla ord säger du väl bara för att jag också är östgöte:wink:

Fast jag gillar verkligen dessa gamla hederliga stötsstångsmotorer. Som jag har tröttat ut folk på detta forum med, så är det en skön känsla när man har fått till allt och kanske med enkla medel utan nått skitchip plockat ut lite extra! Hör ni hur tokig jag är!
Jag har ett gäng med bilar också som jag pillar med (även lite banåka)
Jag har t.ex en Opel Manta 84 GSI med en rätt så trevlig setup på!
Förra tisdagen så körde jag den ett par varv på Mantorp och flinen innan jag åkte ut försvann när jag rastar en del chippade turbotjoffar på långa rakan!
Trots detta så åker jag lätt långkörning på klart under litern:p. Fast i stan....hujedamej! nackdelen är att får köra på 98 med lite E85. Men va tusan gubben har tid att blanda!
Snart så skall ni passa er på E4an förbi Östergötland för då skall jag börja köra in mitt senaste objekt (en alldeles äkta grupp2 Cooper S 1071 64)

Så nu förstår alla varför jag gillar bensinarna! Gubben är en MOTORNÖRD.

Hoppas att jag inte trampar någon som åker värstingdiesel på tårna. Ni får gärna hacka tillbaka, bara skoj;)
För frugan har en!!! Som jag får följa med i om jag inte tjatar!

Ha det gott alla och östgötar verkligen!
Anders
 
Toppen