• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Diesel eller Bensin

F

F.d. 16309

Guest
Hej.
Vilket ska man välja när det gäller en äldre bil?
Ge mig gärna råd då jag har hittat bla bilar med rundgrupp som jag efterlyste för ett tag sedan.
Det gäller b.la hymer 550 en med diesel och en bensinare. Vilket är bäst att välja. Någon som har erfarenhet att dessa bilar. Tacksam för åsikter och hjälp. Några andra detaljer som man ska titta efter?
Hälsar Ulla igen

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Sv: Diesel eller Bensin

Antar att den bil du tittat på har en 75 hk bensinmotor. Denna motor har ett enda användningsområde: Plocka ut den ur bilen, dränera den på oljor och annat och använd den som bojsänke!

Skämt åsido: 75 hk är inte mycket, och ger ingen som helst körglädje. Växelspaksarmen kommer att få bra motion, och du kommer att hinna se mycket av landskapet. Dessutom kommer du att glädja staten med många skattekronor (= bränsletörstig).

F

F.d. 11525

Guest

Vi har en Hymer S 550 -91 på Mercedes (310 d) med 2.9 lit dieselmotor på 95hk. Är nöjda med bilen
brukar hålla en hastighet runt 90 km och då håller sig bränsleförbrukningen på ca 1 lit/mil. En rejäl bil
med minimal vändradie som lätt tar sig fram överallt. Är nog nästan outslitliga.

F

F.d. 50069

Guest

Döm inte ut Bensinmotorn för fort! En väl inställd Bensinare går jättefint!
Vi hade en Solifer 6700 helintregerad i början på 90 talet och lunkade på rätt bra faktiskt. Soppaförbrukningen låg på ca1,2 till 1,4. Mera förbrukning än dagens Turbodieslar, men man får tänka på hur många mil/år man kör :wink:.
Sedan ser man ute på vägarna folk som väldigt knappt håller fartgränserna, vad skall de med värstingmotorer till??
Sedan har vi haft en helintregerad Tabbert 550; inga prob. där heller.
Fast vi köpte en ny Solifer 550 camp med bensinare år 1990 och det var en alkovbil och det extra luftmotståndet var faktiskt lite för mycket!

Allt beror på i fallet en liten bensinare/ kraftfull turbodiesel till vad man skall ha bilen till. Hur mycket pengar man vill lägga ut o.s.v.

Anders

Senast redigerad av en moderator:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Antar att den bil du tittat på har en 75 hk bensinmotor. Denna motor har ett enda användningsområde: Plocka ut den ur bilen, dränera den på oljor och annat och använd den som bojsänke!

Skämt åsido: 75 hk är inte mycket, och ger ingen som helst körglädje. Växelspaksarmen kommer att få bra motion, och du kommer att hinna se mycket av landskapet. Dessutom kommer du att glädja staten med många skattekronor (= bränsletörstig).
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej, skitsnack :D (ta det på rätt sätt), men är den så slö och bensintörstig som du beskriver (vilket en del är) så är det något som är felinställt. Dessutom så är en gammal bensinare mycket lättare och billigare att meka med än en sur gammal disel med gles dieselpump och som inte heller brukar vara något under av bränslesnålhet. Ett par tusen billigare i vägskatt, pengar som man kan köpa bensin för. O.k den är väl långt ifrån ett under av styrka och segdragning, speciellt i låååånga uppförsbackar (ex. Jönköpingsbacken phuu !) men duger gott till lugna semesterfärder. Vill man ha mer styrka går det faktiskt rätt lätt att fixa till det med om motorn är skapligt frisk. Sedan handlar det ju om pengar, skall man ha en motor som matar på mera så får man ju lägga en skapligt större hög med pengar på bordet. Sist men inte minst så är de ju rätt tysta och behagliga för öronen att åka i om man jämför med en äldre diesel.

Blädderpengar.gif

Mv.h. JANKRO

F

F.d. 27368

Guest

Har en 80 hk Bensin som jag har justerat in ordentligt .
Har jag inte bråttom och kan ligga bakom lastbilarna så går den lätt ner mot litern ,har jag lite brått så vill den gärna ha 1,5 men då går det undan . Har även kört Diesel husbil före 1990 . och den hade ungefär samma förbrukning något lägre vid lugn körning .
Men när jag valde bil så var diesel dyrare än bensin samt skatten är 2000 kr billigare på en bensin modell .
Sen så går en bensin mycket tystare än en diesel .

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Vi hade för väldigt många år sedan möjlighet att provköra en väl inkörd (1 700 mil) Solifer 6700. På plan väg, utan motvind, toppade den ca 90 km/h. Snittförbrukningen under vår 150-milaresa var strax under 1,7 l/mil.

Några veckor senare körde vi en (nästan) ny - alltså inte inkörd - Hymer 644 med turbodiesel. (Bilarna ungefär lika stora, och byggda på samma fabrik.)

Skillanden var markant, inte minst i långa och seeeega backar (t.ex Glumslövsbacken) eller vid omkörningar. Resan gick till Essen (där mässan var på den tiden) och snittförbrukningen låg på strax under 1 l/mil.

Senast ändrad:
F

F.d. 50069

Guest

Den bensinmotorn som sitter i de flesta gamla husbilar är tror jag en peugeot motor från en gammal 403a eller möjligtsvis en 404a. En mycket fin motor med en jättehärlig gång.:) Långslagig med ett lååångt insugningsrör som borgar för ett i sammanhanget relativt högt vridmoment! Ligga i 50 knyck på femman på "lätten" var inga problem! Så klart att man fick växla mera än i dagens vridmonster! Fast lite varv är ju bara skoj, eller hur?

Husbilen som jag hade då ( 91-94 om jag minns rätt)var en Solifer 6700, som är en mycket fin husbil både i kvalité samt planering.
Det var en bensinare som jag satte på ett extraktorgrenrör samt andra munstycken i förgasaren. Jag gjorde även om luftburken för att ge motorn mera kall luft. Jag vet inte hur mycket det gjorde effektmässigt, men fint gick den som tusan!
Enbart positiva minnen från den bilen!
Nackdelar fanns ju så klart även på den, men det är en annan historia;)

Ps. Ingrid och Pålle

Den bilen ni körde måste ha varit ett måndagsex!
Vi var två familjer som åkte husbil ihop och den andra familjen hade en Solifer 5500 som hade något mindre förbrukning än våran 6700.
Vi hade exakt samma motorsetup (mekade ihop:D)
Några 1,7 var det aldrig på våra bilar.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Bilen ifråga ställdes till vårt förfogande av importören. Men får ju anta att den var i relativt gott skick.

Har även kört ett antal andra husbilar med 75-hästarsmotor, och ingen av dem bjöd på någon körglädje. (Skräckexemplet var en Matkaaja med alkov, och aerodynamik som en ladugårdsdörr...)

Ännu värre var en LT-baserad Karmann, men LT-förbrukningen har ju avhandlats i en annan tråd...

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Sorry, men om den drog så mycket soppa så var det något fel på inställningarna av motorn i alla fall. Importörer och slarviga mekar har väl aldrig varit någon garanti för att allt står rätt till.:)

JANKRO. Fast_car.gif

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Vår første hsubil var en Hymer 644 helintegrert på Fiat Ducato med en 2L bensinmotor. Den trakk vesentlig bedre enn samme årgang diesel med i teori samme antall hester, klarte Halladsåsen fra nord på 3. og hadde et forbruk på rund 1,1 l/mil.

Ved valg mellom en diesel uten turbo og en bensinmotor fra samme tid ville jeg velge bensinmotoren. Største svakhet med den gamle Peugeot motoren er at den ikke tåler å kjøres for varm, da ryker toppakningen og vann i oljen som resultat. Knekte en motor på den gamle Hymer i løpet av 4 år og ca. 7000 mil.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej Knut, en termokontakt i kylaren med andra tempvärden samt ev. en kraftigare elfläkt i kylaren eliminerar även det problemet. De tål knappast inte trafikkaos i (var det Paris?) en het sommar utan modifiering även om deras hemland är Italien.

M.v.h. JANKRO.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

JANKRO den 1985 modellen forsvant ut av mitt eie i 2000, men for andre med tilsvarende motor så er ditt tips viktig. Helt rett, motoren la av i Paris en varm sommerdag - kom inn på campingen i Bois de Bologne før det var helt slutt. Ny prukt motor og bytte kom sommeren 1999 på ca. 12000 kr, omtrent som arbeidspengene i Norge den gangen. Bilen går fortsatt med samme motor, men litt snillere bruk.

HusbilsBjörk

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
466
Medlemskap
2025

Hej på er
Vi åker en gammal Solifer 5500 -88 med 79hkr bensinare (Fiat), håller med er om att det inte är någon fartvidunder vi pratar om men med en snittförbrukning på 1,12 liter t.o.r till Kroatien, marchfart runt 90kmh, plus 2000 kr mindre i vägskatt så ser jag det som ett bra alternativ till en Diesel.
Dessutom brukar Dieselbilarna vara lite dyrare i inköp just för att dom är "billigare att köra" ( därom tvists di lärde ). OK en diesel är säkert lite bättre i uppförsbackarna och vid omkörningar men hur ofta behöver man köra om någon når man ligger runt 80-90 kmh?
Resan i sig är ju halva upplevelsen och man ser massor med trevliga saker om man tar det lite lugnare när man är ute och åker, väljer lite mindre vägar t.ex.
så för vår del är en bensinare väl så bra som en diesel, opå en äldre bil är nog skicket i övrigt det som borde göra mer vid bedömningen av vilken bil man ska välja
mvh Claes
HusbilsBjörk

F

F.d. 25038

Guest

Och iomde att alla verkar hacka på bensinarna verkar det som det största klippet vid köp
verkar va på just de bensindrivna problemet kanske blir vid byte men då kanske skatten på dieslarna ligger på 10000 istället för 5000 per år,lycka till vid köp glöm ej fukttestet innan köp!;)

F

F.d. 25063

Guest

Ni skall inte välja mellan diesel och bensin ni skall välja en turbodiesel det är det enda rätta när det gäller husbilar. Väljer ni en bensinmotor får ni vara beredda på att gasa och växla dom orkar nämligen ingenting jämfört med en turbodiesel.

F

F.d. 50069

Guest

Tillbaka till trådstarten "Ravon"
Om ni skall ut och finåka lite så duger en bensinare alldeles utmärkt!
Vad jag förstår så är ni intresserade av en rundsittsgrupp i bilen!
Det var rätt så vanligt förr i både Hymer och Tabbert!
Sedan har ju Burstner några mycket fina äldre husbilar med häckgrupp!
Kolla blocket!
Fast fukttesta noga!
Kolla även alu.plåtarna på bilen så att de inte har börjat "vittra", detta kan hända pga. galvaniska strömmar mellan olika matrial!

En fint justerad bensinare drar minimalt mer än en modern Turbodiesel!
På en bensinare kan man göra allt själv egentligen. Finns det något roligare än att lyssna på en motor där man har fått till ventiljusteringen perfekt:rolleyes:
Jag vet för jag har haft alla möjliga varianter genom åren!
Fast om man köper en alkovbil med bensinmotor så får man vara medveten om att det går lite trögt!

Fast skall man blåsa ner till kontinenten snabbt som tusan så väljer jag också en modern Diesel!
Där finns det massor av kraft!

Men om man skall glida runt lite på måfå och bara lukta på koskit så....alltså ta det lite lugnt:p
duger det mesta mycket fint!

Jag gillar INTE nya saker som man inte kan sköta själv:(, fast tyvärr så åker vi nytt och det är väl bra tills................

Anders som är en riktig reaktionär ibland;)

F

F.d. 53000

Guest

Tillbaka till trådstarten "Ravon"
Om ni skall ut och finåka lite så duger en bensinare alldeles utmärkt!
Vad jag förstår så är ni intresserade av en rundsittsgrupp i bilen!
Det var rätt så vanligt förr i både Hymer och Tabbert!
Sedan har ju Burstner några mycket fina äldre husbilar med häckgrupp!
Kolla blocket!
Fast fukttesta noga!
Kolla även alu.plåtarna på bilen så att de inte har börjat "vittra", detta kan hända pga. galvaniska strömmar mellan olika matrial!

En fint justerad bensinare drar minimalt mer än en modern Turbodiesel!
På en bensinare kan man göra allt själv egentligen. Finns det något roligare än att lyssna på en motor där man har fått till ventiljusteringen perfekt:rolleyes:
Jag vet för jag har haft alla möjliga varianter genom åren!
Fast om man köper en alkovbil med bensinmotor så får man vara medveten om att det går lite trögt!

Fast skall man blåsa ner till kontinenten snabbt som tusan så väljer jag också en modern Diesel!
Där finns det massor av kraft!

Men om man skall glida runt lite på måfå och bara lukta på koskit så....alltså ta det lite lugnt:p
duger det mesta mycket fint!

Jag gillar INTE nya saker som man inte kan sköta själv:(, fast tyvärr så åker vi nytt och det är väl bra tills................

Anders som är en riktig reaktionär ibland;)
Det gott att läsa inlägg av medlemmar som vet vad de skriver om .Yngve tackar

F

F.d. 16309

Guest

Tack alla vänliga människor som verkligen hjälper oss novisa på alla möjliga sätt.
Den här klubben är som en verklig vän. Vi har ju 10 år kvar till pensionen så vi kommer inte att åka så mycket antar jag. Så det får nog bli några läromästare innan vi hittar det rätta för oss. Vi har haft husvagn med rundgrupp så vi tycker det är förnämligt att slänga sig där och bara koppla av. Utmärkt att slötitta på Tv osv.
Tack ännu en gång. Jag kommer säkert att återkomma med fler frågor.
Vi har några dagar kvar på semestern så det får nog bli några besök på någon husbilsfirma för att kolla läget lite.
Mvh Ulla

F

F.d. 16156

Guest

Hej Knut, en termokontakt i kylaren med andra tempvärden samt ev. en kraftigare elfläkt i kylaren eliminerar även det problemet. De tål knappast inte trafikkaos i (var det Paris?) en het sommar utan modifiering även om deras hemland är Italien.

M.v.h. JANKRO.

Vilken temp är lämplig på termokontakten (och vilken temp är det orginal)?

Toppen