• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Diesel alt Gasol-värme

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Läste i en specifikation över två olika modeller av husbil, den ena hade en Webasto Air Top 5000, den andra hade en Truma C 6002 EH.
För resp nackdelar med den ena och den andra?
:wideeyed:
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Diesel alt Gasol-värme

Hej på Dig Roberth.
Har haft både gasol o dieselvärmare.

Vet ej vad som är bäst. Kan bara säga att Gasol med fräktvärme är ju ett jättebra alternativ. Emellertid så i skrivande stund så har vi Dieselvärmare och det funkar ju jättebra.

Gasol , tycker jag funkar bättre än Dieselvärmare , men det är ju som baken.
Om man skall snacka priser så är jag inte 100 vad som är bäst.
Men kan man tanka som vi kan i GBG så tror jag att Gasol är det som jäller, hls kurt.b
;) :D
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Diesel alt Gasol-värme

Hej Roberth

I min bil sitter det en Webasto Air Top 3000 som enda värmekälla. Den fördelar värmen på exakt samma sätt som en Truma Värmare. Jag har provat värmen ner till minus 15 grader och det var inga problem att hålla temperaturen i bilen.

Jag har haft flera bilar med Truma Värmare, dock inte den modellen som har eltillsats. Nackdelen med dieselvärmaren är väl att det inte går att kör värmen med el. Dieselvärmaren låter nog något högre än Trumavärmaren, dock är det marginellt. Kan ju bero på placering.

Den absolut största fördelen är att du alltid har tillgång till bränsle. Under en vintervecka så räknade jag ut att det gick åt ca 20 liter diesel. Får jag välja mellan diesel och gasolvärmare så väljer utan tvekan diesel.
 
Toppen