• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Dieseläckage

F

F.d. 24784

Guest
Jag besiktade husbilen i morse, (2012-05-03).
Allt grönt förutom en 2:a på droppande diesel från inpsrutningspumpen.

När motorn går droppar det ner mot oljefiltret.
Bilen 2,5 turbodiesel Fiat Duccato 250TDI Kanus T595 1996

Någon som har tips?
Kanske något att efterdra på inpsprutningspumpen?

de
Roy

Dalton

HBK Medlem
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2030
Sv: Dieseläckage

Hade samma problem med vår husbil i höstas vid besiktning. Det var insprutningspumpen som behövde renoveras. Pumpen skickades till en firma i Falun som renoverade pumpen. Jag ska försöka få fram telefonnummer till firman idag.
Ringde verkstan som gjorde arbetet på bilen. Får svar i morgon vilken firma han skickade pumpen till. Renoveringen av pumpen gick på ca 4500. En ny pump kostar ca 12000!

Senast ändrad:
F

F.d. 24784

Guest

Med bara 9000 mil på mätaren tycker man att pumpen inte kan vara så sliten.
Men åldern kan ju ta ut sin rätt vad gäller packningar.

Hur långt hade din bil gått när du lät renovera pumpen, Lena och Åke?

de
Roy

Dalton

HBK Medlem
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2030

Tysk import ca 8000 mil? Har troligen gått mer! När insprutningspumpen demonteras måste kamremmen lossas. Har Du inte bytt den är det lämpligt att byta den samtidigt.Samma jobb!
Jag täffar ägaren till firman som repade vår bil i morron fredag.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hejsan, försök att tvätta pumpen ren och torr, starta den och lokalisera var den läcker.
Pumpen behöver sällan renoveras om den "bara" läcker lite, men funkar bra för övrigt. Det kan räcka att dra åt något, eller byta någon O-ring för 5:-. Kanske t.o.m. utan att behöva ta bort pumpen från bilen. Leta på internet, det finns massor skrivet om pumpar och enklare läckage.

Lycka till. JANKRO.

Senast ändrad:

Dalton

HBK Medlem
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2030

Ett membran inne i pumpen hade spruckit på pumpen i vår bil.
Pumpen renoverades hor El och Diesel AB i Falun. Telefon 023 33900.
Lycka till med pumpen.
Vitt av blötsnö i Edsbyn nu. Det blir ingen resa till Rättviks marknad idag.

F

F.d. 24784

Guest

Tack för goda svar med bra råd!
Jag har kollat saken under helgen och ser var det läcker.
Under reglageaxeln för gasen finns en ytterligare reglageaxel.
Denna påverkas av en solenoid, en dragmagnet, vars sladd var losstagen eller lossnad, när denna solanoid skall dra vet jag inte, kanske vid låg temperatur, köldstart.

Någon som vet?

Det är dennna undre reglageaxel som läcker.
Åtdragning av två insexskruvar som håller plattan med axeln hjälpte inte.
På bilder av likande pumpar finns endast ett täcklock här.

Jag har bestämt för mig jag för en tid sedan såg en tråd om exakt detta problem här på forumet.

Någon som minns ?

de
Roy

Rusken

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2026

Tysk import ca 8000 mil? Har troligen gått mer!

Har mer tro på at den har "stått" seg i hjel. Det er mer skadelig enn noe høy km på Tyske veier og tysk kvalitetsdiesel.

Har opplevet Ford Transit og Mondeo med dieselpumpe problemer. Alt fra pulserende gange, diesellekkasje og røyk. Disse var kjøpt nye av meg i Norge. Og heldigvis under garantien første året.

14 år gammel pumpe kan nok trenge en ny o-ring ett eller annet sted. Vil kalle det normalt. Og kanskje det sitter en O-ring under det nevnte lokk, som debattanten nevner i sitt innlegg over.

:)

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Tack för goda svar med bra råd!
Jag har kollat saken under helgen och ser var det läcker.
Under reglageaxeln för gasen finns en ytterligare reglageaxel.
Denna påverkas av en solenoid, en dragmagnet, vars sladd var losstagen eller lossnad, när denna solanoid skall dra vet jag inte, kanske vid låg temperatur, köldstart.

Någon som vet?

Det är dennna undre reglageaxel som läcker.
Åtdragning av två insexskruvar som håller plattan med axeln hjälpte inte.
På bilder av likande pumpar finns endast ett täcklock här.

de
Roy
--------------------------------------------------------------------------------------------
Hejsan, igen, det är nog bara en O-ring som läcker och det beror mer på att pumpen används för lite än hur många mil den gått. Firmor vill gärna "renovera" pumpar för dyra pengar bara för att det finns ett litet läckage som går att åtgärda med en packning. (God förtjänst.)
(Bilderna är på en pump utan membranklocka för turbotrycksavkänning.)

Ser det ut så här på din pump så är det kallstartventilen. Det sitter en O-ring som tätar locket.
untitled-r.jpg

Dock lite fjädrar och skrot man får hålla reda på. Men O-ringen ligger bara i ett spår och tätar locket.
untitled2-r.jpg

Eller bara lock.
untitled4-r.jpg

Eller så här.
-r.jpg

Lycka till :). JANKRO.

Senast ändrad:
F

F.d. 24784

Guest

Tack JANKRO för bilderna
Detta liknar min pump.
Ser vi på nedersta bilderna finner vi en täckbrika. På näst sista bilden av gjutet al, sista bilden av plåt.
Det är ur denna som en axel kommer och via en spak och stålina 1 dm, (bowdenkabel) är kopplad till dragmagneten.
Ovanför denna bricka på bilderna finns en planad yta, här finns "gasreglaget" med samma typ av utgående axel, på min pump.

Jag överväger att ta bort den här funktionen och sätta en täckbricka. Så den blir som din bild.
Det är ju inte aktuellt med kallstarter.
Frågan är bara vad för överaskningar som möter bakom brickan med axeln och dess genomföring. En skvätt diesel förståss..... förmodligen är det inget tryck vid denna punkt.

Frågan är när denna kallstartsfunktion går in?

Jag har startat bilen i vinter vid kanske -10 till -5 grader utan problem och som jag nämnde tidigare vad sladden lös.

Samma läckage väntar väl i framtiden från "gasreglage" axeln.

Klart att tiden tar ut sitt, och tätningar åldras, men något direkt slitage som föranleder renomvering är det ju knappast.

de
Roy

F

F.d. 3297

Guest

Att starta en diesel innebär att få glödstiften tillräckligt varma!

Har med framgång på Uggleboet prövat att glöda 2 gånger och
inte dra startmotorn förrän under 2:a glödningen.
Ger visserligen rökmoln men motorn startar snällt även om det
är "norrländskt kallt".

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Tack JANKRO för bilderna

Det är ur denna som en axel kommer och via en spak och stålina 1 dm, (bowdenkabel) är kopplad till dragmagneten.
Ovanför denna bricka på bilderna finns en planad yta, här finns "gasreglaget" med samma typ av utgående axel, på min pump.

Jag överväger att ta bort den här funktionen och sätta en täckbricka. Så den blir som din bild.
Det är ju inte aktuellt med kallstarter.
Frågan är bara vad för överaskningar som möter bakom brickan med axeln och dess genomföring. En skvätt diesel förståss..... förmodligen är det inget tryck vid denna punkt.

de
Roy
--------------------------------------------------------------------------------------------
Hejsan igen, tyvärr vet jag inte vad som ev. kan hoppa ut när du tar bort locket. (Att lägga ett gammalt lakan under bilen brukar kunna rädda rymningsförsök av fjädrar och kulor :D.) Jag vet tyvärr inte heller hur eller när funktionen skall slå till.

Blir axeln "ren" så du kan dra locket rakt ut över axeln eller måste axeln bort tillsammans med locket ?
Det kan kanske vara enklast att sätta en ny tätning även till axeln och behålla pumpen som den är, om det nu inte verkar solklart att inget strular om man tar bort axeln.

M.v.h. JANKRO.

F

F.d. 23327

Guest

är det locket med hävarmen på så finns inget bakom som kan hoppa ur,funktionen är att det i änden sitter en exentriskt placerad tapp som vrider en rullhållare i pumpen och därmed ändrar tändläget.
Går bra att ta bort och ersätta med ett lock och det händer ibland att det är en hårfin spricka i locket som skapar diseläckan och inte o-ringen.
Axel mm följer med locket ut.

F

F.d. 24784

Guest

Tack mathias och alla andra ja jag har nog kommit fram till det du skriver.
Det finns mycket att läsa om dieslkunskap.
Att det handlar om att ändra "tändläget" och inte bränsleblandningen som en choke på en bensinmotor var bra sagt det klarnar därmed.
Bakom den här plattan och axeln finns så vitt jag förstått inte högtryck utan bara diesel med det tryck matarpumpen ger, hela pumphuset är fyllt.
Man kan tänka sig att ta ur axeln och göra en packning utan hål och därmed täta hålet.
Jag berättar hur det går när jag löst det hela.

Jag rekommenderar att ladda hem den här manualen från Borsch, som harvar12 länkade i annan tråd här på forumet, perfekt att ha i bilen en regnig kväll för att lära sig mer i ämnet:

http://www.husbilsklubben.se/forums/attachments/50418d1327606192-bosch_ve_pumps.pdf

de
Roy

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Varför inte bara byta packningarna och sätta allt i funktion igen, det är väldigt sällan funktioner är "onödiga" även om man inte alltid förstår hela deras användning? :)

F

F.d. 24784

Guest

Jag förstår dig Montreal.
Men jag vill gärna förenkla och få bort onödigheter för att förenkla för framtida felsökning och reparation.
Bort med allt som inte behövs.
En yrkesjukdom kanske..... hos en som alltid lagat allt själv sen mopedåldern.

de
Roy

F

F.d. 24784

Guest

mathias t skrev:

är det locket med hävarmen på så finns inget bakom som kan hoppa ur,funktionen är att det i änden sitter en exentriskt placerad tapp som vrider en rullhållare i pumpen och därmed ändrar tändläget.
Går bra att ta bort och ersätta med ett lock och det händer ibland att det är en hårfin spricka i locket som skapar diseläckan och inte o-ringen.

Jag har haft bilen hos verkstad, men de vågade inte göra något utan menar att pumpen måste ur och till en dieselexpert.
Hur säker är du på detta mathias?
Vågar man lossa och dra ut axeln?
Tillverka en likadan bricka och därmed täta hålet och avstå från kallstartsfunktionen.
Drar man i armen på axeln, med motorn igång så känner man att man påverkar något inne i pumpen.
Och det du skriver mathias låter dock rimligt.

de
Roy

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

mathias t skrev:

Jag har haft bilen hos verkstad, men de vågade inte göra något utan menar att pumpen måste ur och till en dieselexpert.
Hur säker är du på detta mathias?
Vågar man lossa och dra ut axeln?
Tillverka en likadan bricka och därmed täta hålet och avstå från kallstartsfunktionen.
Drar man i armen på axeln, med motorn igång så känner man att man påverkar något inne i pumpen.
Och det du skriver mathias låter dock rimligt.

de
Roy
---------------------------------------------------------------------------------------
Vilka fegisar....Dieselexpert och 15.000:-, plus arbete med dem. och mont. av pumpen, det borde finnas en enklare variant för ett läckande lock.
Vänta till mathias svarar, men lock och arm monteras ju sist när man sätter ihop en pump så då borde de kunnas ta bort först. Vad tror de kan hända om man håller ordning på delarna?

Jag vet inte om jag har lagt in den här länken tidigare.....Jo, någonstans, men det är montering av en komplett pump, men utan turbotrycksavkänning.
Locket finns med en bit ner men tyvärr inte din variant.

Bosch diesel injection pump rebuild

M.v.h. JANKRO.

F

F.d. 24784

Guest

Jag tog mod i går kväll och gjorde som Mathias skrev.
Jag tog lös täcklocket med den lilla axeln, och mycket rikigt bakom fanns en excenter. Axeln var väl lagrad och tät.
Felet verkar vara den O-ring som tätar locket.
Man ser en sådan O-ring på din JANKRO 2:a bild i inlägget där du hade flera bilder.
Den O-ring som fanns verkar vara för smal, och hade intryck från något annat, möjlighen har någon fusklagat och satt dit en brukt O-ring
Skall idag försöka skaffa en ny YD 32 mm och med 3 mm tjocklek, dvs ID 26 mm
Någon spricka i locket kan jag inte se, men man blir ju lite misstänksam.
Jag har beredskap att tillverka ett nytt lock utan reglagearmen.

Den grej som jag beskrev som en dragmnagnet, är en form av termiskt rörelsemoj.
Med 12 Volt blir den varm och drar i kabeln c:a 10 mm.
Detta tar omkring 5 minuter.
Systemet var inte inkopllat eller injusterat på min bil så det verkar inte behövas.
eller åtminstone skippar jag det.

Vi får se om jag klarar det innan ombesiktning till Tisdag.

Tack för alla goda råd och vilja, mycket läririka inlägg här på forumet!!!!
Jag hoppas att mina rapporeter om saken kan hjälpa någon annan oxo.

Jo det kom ute en skvätt diesel, omkring 2 dl, och det tog lite tid innnan motorn startade igen. Får isär med det igen i kväll om jag hittar en fetare O-ring.

de
Roy

Toppen