• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

DIABETES

F

F.d. 25020

Guest
Ja inte var det bra att bli pensionär har åkt på diabetes låg på 18,9 för två månader sen nu på 11.3 men en fördel har tappat 10 kilo och helt ny kost äta fyra ggr per dag, sprutor 2ggr per dag ,men som gammal narkoman är jag inte rädd för sprutor, annars allt väl ser fram mot en skön husbilssommar. Mvh 220 Sture i Pajala:yes::yes:
 
F

F.d. 25270

Guest
Sv: DIABETES

Hej Sture !
Kämpa på bara. Blev inlagd på sjukhus för ett år sedan, låg på drygt 26. Idag ungefär 5,5. Har fått slippa sprutor och klarar mig med tabletter.
Trevlig sommar fast du har väl fortfarande snö hos dig.
Mvh
Harry Hymer :msn_photo:
 

Rolf och Monica

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5639
Medlemskap
2025
Sv: DIABETES

Ja inte var det bra att bli pensionär har åkt på diabetes låg på 18,9 för två månader sen nu på 11.3 men en fördel har tappat 10 kilo och helt ny kost äta fyra ggr per dag, sprutor 2ggr per dag ,men som gammal narkoman är jag inte rädd för sprutor, annars allt väl ser fram mot en skön husbilssommar. Mvh 220 Sture i Pajala:yes::yes:

Har du testat att äta LCHF? Mycket effektivt både mot vikt och diabetes!

Monica
 
F

F.d. 52908

Guest
Sv: DIABETES

Fick också besked om något förhöjt värde ( 7,4 ) ändrade kosten slutade med godis, försiktig med kolhydrater. Värdet gick ner, och vikten - 10 kg!! Man blir ju förvånad, var det så enkelt att gå ner i vikt.
 

Rolf och Monica

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5639
Medlemskap
2025
Sv: DIABETES

Fick också besked om något förhöjt värde ( 7,4 ) ändrade kosten slutade med godis, försiktig med kolhydrater. Värdet gick ner, och vikten - 10 kg!! Man blir ju förvånad, var det så enkelt att gå ner i vikt.

Då har du ätit enl. LCHF då. Det är jättebra!
Monica
 

John-Erik

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Hofors
HBK-Nr
199
Medlemskap
2024
Sv: DIABETES

Har haft diabetes i 17år har tagit 7-8 sprutor 9 tabletter om dagen. Slutade med potatis o ris o makaroner för 5månader sedan, idag tar jag 3-4 sprutor men bara hälften av insulin-mängden från förr. Har minskat till 5 tabletter vikten har minskat med 15kg följer LCHF till viss del bara men är ingen fanatiker.
MVH John-Erik:mcride:
 
F

F.d. 53198

Guest
Sv: DIABETES

Bästa metoden enligt min mening är motion + LCLF! 15 kg på fem veckor!

Jappe
Duktigt gjort, Jappe. Har du tänkt på att även om du äter LCLF så har du förbränt i runda tal 3000kcal fett per dygn, långt mer än en LCHF-are äter?

Hur länge planerar du att fortsätta?

Med vänlig hälsning / Erik Edlund / MatFrisk Blogg
 
H

hianders

Guest
Sv: DIABETES

LCLF = Low Calorie Low Fat??

Nu pratar man ju också om LCHQ = Low Calorie High Quality

Många bokstavskombinationer är det numera, men det är bra om det hjälper!!

Inger
 
F

F.d. 53198

Guest
Sv: DIABETES

Nu pratar man ju också om LCHQ = Low Calorie High Quality
Nja, den som skapade den bokstavskombinationen (Fredrik Paulún) menar att LC skall tolkas som Low Carbohydrate.

Han är en driven kolhydratnasare men eftersom GI tappat fart och den nyligen påhittade Iso-dieten aldrig tog skruv så kände han sig nog jagad att hitta på något som liknade LCHF. Alltid är det någon som hakar på.

Med vänlig hälsning / Erik Edlund
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: DIABETES

Enklaste sättet att gå ner i vikt utan de olika bokstavs kompinationsbantningarna, är

Motion + intag av mindre kalorier än du gör av med.

mellan tummen och pekfingret, förbränner en normal människa cirka 2000 - 3000 kalorier per dygn vid normal aktivitet
 
H

hianders

Guest
Sv: DIABETES

Naturligtvis ska det vara kolhydrater (carb) och inte kalorier även om det är bra att inta mindre kalorier :)

Kontentan: äta mindre och ofta samt motion. Nu kör vi igång!!

fru hianders/Inger

De facto verkar ju LCHF vara bra för diabetiker som kan minska sitt insulinintag och i många fall helt kunna avstå från detta.

Lite bra från alla tips är väl bra utan att bli fanatisk.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: DIABETES

Duktigt gjort, Jappe. Har du tänkt på att även om du äter LCLF så har du förbränt i runda tal 3000kcal fett per dygn, långt mer än en LCHF-are äter?

Hur länge planerar du att fortsätta?

Med vänlig hälsning / Erik Edlund / MatFrisk Blogg

Detta hände för flera år sedan efter en hjärtinfarkt! Jag cyklade flera mil varje dag och åt så lite kolhydrater och fett som möjligt, levde i stort sett på enbart grönsaker och frukt! "Så kan man väl inte göra! Det är ju livsfarligt" sa alla mina rundnätta dambekanta, kommer jag ihåg men dom var nog bara avundsjuka!

Alla de här olika moderna bantningsmetoderna är bara trams enligt min mening! Vad som gäller är att äta mindre och motionera mera! För diabetiker är det självklart viktigt att minska sockerintaget i första hand!

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53198

Guest
Sv: DIABETES

...åt så lite kolhydrater och fett som möjligt, levde i stort sett på enbart grönsaker och frukt!...

Jappe
Den absoluta majoriteten energi i grönsaker och frukt kommer från kolhydrater.

Med vänlig hälsning / Erik Edlund
 
F

F.d. 13050

Guest
Sv: DIABETES

fick diabetes 2010 och slutade med kolhydrater och började motionera samt åt varannan timme. 30 kg på ett år minskade jag så nu har jag samma storlek på kläder som mina ungar i 20 årsåldern. Men orsaken till diabetes fanns att finna i bukspottkörteln och det var inte trevligt så det kan vara idé att kolla upp lite noggrannare. Det tog ett år innan läkaren hittade orsaken och då var det inte bara i bukspottkörteln.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: DIABETES

Den absoluta majoriteten energi i grönsaker och frukt kommer från kolhydrater.

Med vänlig hälsning / Erik Edlund

Ska grönsaker undvikas av diabetiker? Diabetesproblematiken är jag inte insatt i! Vad ska en överviktig diabetiker äta för att gå ner i vikt! Fett låter inte så vettigt i sammanhanget!

Jappe
 
H

hianders

Guest
Sv: DIABETES

Kan rekommendera en bok "Fettskrämd" av Lars-Erik Litsfeldt som själv är/har varit rundlagd och haft typ2 diabetes men som numera är symptomfri. Mycket intressant bok!

En bra bok med recept är också Ferry Food skriven av Björn Ferry där det finns många bra alternativ om man vill undvika ris och potatis.

För oss så går det lite upp och ner beroende på. Vissa rätter är det svårt att låta bli potatis men man kan ju minska antalet. T ex sursströmming utan potatis - vad är det?!!

Bra med inspiration i denna klubb.

fru hianders/Inger
 

Rolf och Monica

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5639
Medlemskap
2025
Sv: DIABETES

Känner ett flertal som tappat vikt och blivit av med sin diabetes typ 2 med LCHF kost. Är faktiskt inte riktigt detsamma som att räkna kalorier. Har med förbränningen att göra. Dock verkar det som att det kan skilja från den ena till den andra. Enligt Sten Sture Skaldeman tillhör vi människor två olika grupper: Samlarmänniskorna och jaktmänniskorna. Tror fktiskt det ligger lite i det.
Dock är ju motion aldrig fel hur man än äter.

Monica
 
F

F.d. 13050

Guest
Sv: DIABETES

min diabetessköterska sa att kolhydrater=socker och det ska man ju låta bli. Ett annat tips var att äta ofta så man aldrig blir hungrig då sparar kroppen inte och man gör av med det man stoppar i sig. Att promenera 1 timme om dan räcker som motion och sänker också sockervärdet.
 
Toppen