• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Detta händer, tanka bensin i en dieselbil

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.285
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Ur teknisk synvinkel är det följande som inträffar om man tankar bensin i en dieselbil.

-Diesel löser INTE vatten, så vattnet stannar som små droppar i bränslet.
(kondens och ev förorening)
-Detta är mycket bra, man vill INTE att vattnet skall blanda sig med dieseln.
När vattnet i bränslet inte är löst i bränslet, kan vattnet fällas ut/separeras i vattenavskiljaren. (som är integrerad med bränslefiltret)
-Resultat, insprutningssystemet arbetar med ett vattenfritt bränsle.

-I fallet bensin VILL man lösa vattnet i bränslet, för att sedan förbänna alltihop i motorn, inga problem.
-Bensin innehåller etanol.
-Etanol löser vatten extremt bra.

I en dieseltank/bränslesystem med fritt vatten (normaltillstånd) där man tankar bensin (med etanol) kommer det fria vattnet att lösas upp av etanol/bensin/diesel blandningen.

När detta sker, kan det i värsta fall orsaka omedelbara skador/haveri på högtryckspumpen (1600 till 2000+ bar tryck), helt säkert kommer vattnet att orsaka korrosion på spridare och ventiler i bränslesystemet.
Korrosionen orsakar på sikt stora skador och eventuellt haveri på hela bränslesystemet.
(pga cirkulerande rostpartiklar, på "fel" sida om bränslefiltret.)
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Detta händer, tanka bensin i en dieselbil

Är vatten som är har ingått en lösning med etanol och den erhållna lösningen därefter löser sig med bensin fortfarande vatten?, jag tror inte det.
Bensin har används rätt flitigt och till och med rekommenderats som tillsats (upp till 25%) vid kall väderlek.
Vad bensintillsats har för påverkan på en högtryckspump har jag ingen erfarenhet av, men kan tänka mig att genom att diesel är en aning mera trögflytande tätar den bättre i högtryckspumpen utan inblandning av bensin.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.285
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Detta händer, tanka bensin i en dieselbil

Är vatten som är har ingått en lösning med etanol och den erhållna lösningen därefter löser sig med bensin fortfarande vatten?, jag tror inte det.
Vattnet finns där, kemiskt innebär vattenhalten i bränslet en mycket stor risk för korrosion/rost.

Bensin har används rätt flitigt och till och med rekommenderats som tillsats (upp till 25%) vid kall väderlek.
Jajamen det stämmer, men det var innan bensinen var etanolblandad.

Vad bensintillsats har för påverkan på en högtryckspump har jag ingen erfarenhet av, men kan tänka mig att genom att diesel är en aning mera trögflytande tätar den bättre i högtryckspumpen utan inblandning av bensin.

På en commonrail motor kommer pumpen genom elektronisk reglering kompensera för detta, och ge det tryck som motorstyrenheten efterfrågar.

Det finns alltså alla skäl till att ta en feltanking allvarligt, och byta ut bränslet i tanken osv.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Detta händer, tanka bensin i en dieselbil

Hoppas att en kemist kan reda ut hur en liten mängd vatten blandar sig med etanol för att sedan blanda sig med dieseln.
Har en liten aning om att det kan hända en hel del då både vatten (H och Syre O) lätt bildar nya molekyler med de i diesel, bensin och etanol ingående kolväteföreningarna.:confused:
 
C

Cat3208

Guest
Sv: Detta händer, tanka bensin i en dieselbil

Ur teknisk synvinkel är det följande som inträffar om man tankar bensin i en dieselbil.

-Diesel löser INTE vatten, så vattnet stannar som små droppar i bränslet.
(kondens och ev förorening)
-Detta är mycket bra, man vill INTE att vattnet skall blanda sig med dieseln.
När vattnet i bränslet inte är löst i bränslet, kan vattnet fällas ut/separeras i vattenavskiljaren. (som är integrerad med bränslefiltret)
-Resultat, insprutningssystemet arbetar med ett vattenfritt bränsle.

Jag ønsker at vatten blander seg med diesel og dieseltanken holdes fritt for vatten.
Grunnlag for bakterievekst er også da fjernet.

Det åppnår jeg ved å bruke dette midlet
Home - DFT 1500 FUEL CONDITIONER
.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.285
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Detta händer, tanka bensin i en dieselbil

Hoppas att en kemist kan reda ut hur en liten mängd vatten blandar sig med etanol för att sedan blanda sig med dieseln.
Har en liten aning om att det kan hända en hel del då både vatten (H och Syre O) lätt bildar nya molekyler med de i diesel, bensin och etanol ingående kolväteföreningarna.

Ja det vore intressant.

Dock behövs detta inte för att förstå allvaret med vatten löst i dieslbränslet.
Biltillverkare köper in speciell analysutrustning för att kunna detektera bensin i dieseln, ner till 0,2%. Detta görs för att kunna NEKA garantiersättning när bränslesystemet pajjar, vilket i dessa fall sker pga korrosion.
 
Toppen