Ur teknisk synvinkel är det följande som inträffar om man tankar bensin i en dieselbil.
-Diesel löser INTE vatten, så vattnet stannar som små droppar i bränslet.
(kondens och ev förorening)
-Detta är mycket bra, man vill INTE att vattnet skall blanda sig med dieseln.
När vattnet i bränslet inte är löst i bränslet, kan vattnet fällas ut/separeras i vattenavskiljaren. (som är integrerad med bränslefiltret)
-Resultat, insprutningssystemet arbetar med ett vattenfritt bränsle.
-I fallet bensin VILL man lösa vattnet i bränslet, för att sedan förbänna alltihop i motorn, inga problem.
-Bensin innehåller etanol.
-Etanol löser vatten extremt bra.
I en dieseltank/bränslesystem med fritt vatten (normaltillstånd) där man tankar bensin (med etanol) kommer det fria vattnet att lösas upp av etanol/bensin/diesel blandningen.
När detta sker, kan det i värsta fall orsaka omedelbara skador/haveri på högtryckspumpen (1600 till 2000+ bar tryck), helt säkert kommer vattnet att orsaka korrosion på spridare och ventiler i bränslesystemet.
Korrosionen orsakar på sikt stora skador och eventuellt haveri på hela bränslesystemet.
(pga cirkulerande rostpartiklar, på "fel" sida om bränslefiltret.)
-Diesel löser INTE vatten, så vattnet stannar som små droppar i bränslet.
(kondens och ev förorening)
-Detta är mycket bra, man vill INTE att vattnet skall blanda sig med dieseln.
När vattnet i bränslet inte är löst i bränslet, kan vattnet fällas ut/separeras i vattenavskiljaren. (som är integrerad med bränslefiltret)
-Resultat, insprutningssystemet arbetar med ett vattenfritt bränsle.
-I fallet bensin VILL man lösa vattnet i bränslet, för att sedan förbänna alltihop i motorn, inga problem.
-Bensin innehåller etanol.
-Etanol löser vatten extremt bra.
I en dieseltank/bränslesystem med fritt vatten (normaltillstånd) där man tankar bensin (med etanol) kommer det fria vattnet att lösas upp av etanol/bensin/diesel blandningen.
När detta sker, kan det i värsta fall orsaka omedelbara skador/haveri på högtryckspumpen (1600 till 2000+ bar tryck), helt säkert kommer vattnet att orsaka korrosion på spridare och ventiler i bränslesystemet.
Korrosionen orsakar på sikt stora skador och eventuellt haveri på hela bränslesystemet.
(pga cirkulerande rostpartiklar, på "fel" sida om bränslefiltret.)