• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Detta hände oss - kåpan på AC blåste bort

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
582
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Under hösten resa till Moseldalen upptäckte vi helt plötsligt att kåpan på AC:n på taket hade behagat avlägsna sig utan att meddela mig i förväg. För att undvika alla insinuanta kommentarer typ : "Du har väl kört i något etc ..."så vill jag tala om att så inte är fallet, däremot drabbades vi av ett rejält regnväder med tillhörande stormbyar under vägen. Det kan möjligen ha påverkat det hela. Vad jag vill ha sagt med detta är följande : Vår AC är en Dometic Freshjet B2200 som är runt 10 år gammal. Kåpan sitter fast med 6 st expanderande plastpluggar. Som bekant så åldras plast vilket säkert också bidragit till händelsen. Mitt tips är att om Du har en gammal AC på taket så kan det kanske vara ide att kolla kvalitén
på plastpluggarna och eventuellt byta ut dem.

Mvh / Roland
 

KettoAvila

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Haninge
HBK-Nr
15460
Medlemskap
2024
Det är inte speciellt "super kvalité" på dessa plast pluggar, min AC kom redan paj när jag beställde den. Bara 2 av 6 pluggar levde. Fick ordna nya via Mekonomen då det gick inte att beställa från Dometic just när jag behövde dem innan jag åkte på semester.
Så de måste tyvärr kollas lite då och då. Sol och regn mm tar död på dem. (som allt annan plast)
Jag antar att du fick beställa ny kåpa... vad kostade kalaset ?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.601
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej det här med plast och campingfordon är en liten underlig sak kan man tycka.
Tillverkarna borde ju förstå att sakerna utsätts för väder, temperaturer, sol i massor m.m. ändå så använder de undermålig plast på vissa utsatta delar, även delar som är dyra i inköp och en extra hundralapp i pris för hållbart material i vissa smådelar inte skulle märkas på saker som kostar mellan kanske tre och trettio tusen. Dessutom om delar kan flyga iväg från bilen när plastdelarna brister så ser det ju ännu mörkare ut.
Det finns ju plast som hänger med länge men ändå kanske det skulle satsas på en rostfri liten detalj i stället för en plastplopp ibland.

På en lägre kostnadsnivå så ligger ja nästan alla yttre mindre plastprodukter som sitter på campingfordon som luckor till elingångar, vatten, ventiler m.m. och m.m.
De är ju knappt ens vad man kan kalla för UV säkra alls, om de är vita så börjar de ju gulna och bli fula efter högst några år och ser inte alls roliga ut längre.
Om de mörkare typ gråa eller svarta så blir de ju också bleka och "torra" i färgen efter ett tag och trots flitigt användande av underhållande och återställande putsmedel så är det bara en kort återhämtning.

M.v.h. JANKRO.
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
582
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Det är inte speciellt "super kvalité" på dessa plast pluggar, min AC kom redan paj när jag beställde den. Bara 2 av 6 pluggar levde. Fick ordna nya via Mekonomen då det gick inte att beställa från Dometic just när jag behövde dem innan jag åkte på semester.
Så de måste tyvärr kollas lite då och då. Sol och regn mm tar död på dem. (som allt annan plast)
Jag antar att du fick beställa ny kåpa... vad kostade kalaset ?
Jag hade tur som landade bredvid en båt och husvagn/husbilsverkstad i Moseldalen som var behjälpliga med beställning av kåpa och pluggar. Grejorna kom efter några dagar och kostade 245 Euro inkl. frakt, jag inbillar mig att det hade varit dyrare i Sverige.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.601
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, jag var faktiskt inne hos en husbilshandlare i dag, och på en hylla utan att jag letade så dök plastplupparna upp framför ögonen ???
Jag tog ett foto om någon känner för att byta och vill ha nummer utan att behöva leta själv (jag utgår från att de bara har en variant).

Numret är 4499000136 eller klicka på bilden så blir den större.
DOMETIC pluggar.jpg

Med tanke på priset 40:- st. så borde det kanske vara en plastkvalité som varade i evigt.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen