• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Detta är väl solklart nu? Avställningsförsäkring utomlands

F

F.d. 55883

Guest
Hej!

Vi vill ställa av vår husbil som ska stå kvar ett tag i Italien. När jag ringde Folksam ikväll sade de att avställningsförsäkringen inte gällde utanför Sverige men sedan hittade jag detta under det avtal klubben har med Folksam. Antar och hoppas att det gäller alltjämt?

Jag har inga funderingar om reseskyddet, vilket jag vet diskuterats i andra trådar utan frågan gäller endast om min avställningsförsäkring gäller även vid en avställning i EES-land när jag tecknat genom klubben i Folksam (vilket jag har sedan flera år)

Jag blev osäker när jag fick ett muntligt svar och ett skrifligt.

Vad säger ni?

Mvh
Anders

--------
Utdrag från Folksams hemsida angående klubbens förmåner

Ändringar från den 1 januari 2014
2014 införde vi ytterligare en förmån för Husbilsklubbens medlemmar. Nu gäller avställningsförsäkringen inte bara i Sverige utan även i övriga EES-länder samt övriga länder som är anslutna till systemet med grönt kort.

Viktigt att veta

Vi vill trots ovanstående tillskott avråda Husbilsklubbens medlemmar från att ställa av sin husbil när man bor i den på semestern. Skälet är att avställningsförsäkringens skydd inte är lika omfattande som en halv- eller helförsäkring.

Skulle man välja att framföra fordonet när det är avställt kan detta få ödesdigra konsekvenser vid en trafikskada. Räddnings-, maskin- och elektronikskadeförsäkringen ingår inte när husbilen är avställningsförsäkrad.

.......

....
....
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Du kan ställa av din bil ialla länder där det gröna kort gäller om du har folksam. Du får också bo i bilen när den är avställd.... Om du behöver
Allt enligt folksam
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det är kanske så men inte om du vill att deras 185 dagars reseskydd ska gälla.

Om min info är fel.... Så får jag skylla på Folksam....Den info jag skrev fick jag idag vid ett telefon samtal med folksam.... Däremot frågade jag aldrig om deras 185 dagar då jag är ute 365 dagar om året :cool: så den berör inte mig :)
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Har du husbilen och hemmet försäkrat i Folksam kan du bara nyttja den förlängda delen på din reseförsäkring enl. HBK avtalet, så länge bilen är påställd.

Ställer du av bilen har du alltid dina 45 dagar på reseförsäkringen, som börjar räknas från den dag du lämnar ditt hem.

Du har rätt att ställa av bilen inom EU, EES-länderna och länder godkända av Folksam.

Hälsn. Krister
 
Senast ändrad:

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Om min info är fel.... Så får jag skylla på Folksam....Den info jag skrev fick jag idag vid ett telefon samtal med folksam.... Däremot frågade jag aldrig om deras 185 dagar då jag är ute 365 dagar om året :cool: så den berör inte mig :)
Då frågade du väl om resor i Sverige antagligen eller de tolkade det så. Är man utomlands vill iaf jag ha ett rejält försäkringsskydd både för mig och husbilen.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Då frågade du väl om resor i Sverige antagligen eller de tolkade det så. Är man utomlands vill iaf jag ha ett rejält försäkringsskydd både för mig och husbilen.

Du kan tolka det precis som du vill :)..... men såhär står det i vart fall på Folksams hemsida om husbilsförsäkring.... Sen är det ju bra att du försäkrar dig ordentligt.....
Sen undrade aldrig trådstartare om dessa 185 dagar.....

Folksam ändring husbilsförsäkring 2014.jpg
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Du kan ställa av din bil ialla länder där det gröna kort gäller om du har folksam. Du får också bo i bilen när den är avställd.... Om du behöver
Allt enligt folksam
Även om inte trådskaparen frågade om det började du själv prata om att bo i bilen. Med den missledande informationen kan den som inte är uppmärksam riskera stå oförsäkrad utomlands.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Även om inte trådskaparen frågade om det började du själv prata om att bo i bilen. Med den missledande informationen kan den som inte är uppmärksam riskera stå oförsäkrad utomlands.

Vilken försäkring tänker du på att man kan riskera att missa?
 

lexus1

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Frankrike
HBK-Nr
23473
Medlemskap
2024
Jag har fått ett mailsvar 22 aug. från Folksam "avställningsförsäkringen gäller endast i Sverige" oberoende om du har husbilsklubbens eller ord.husbilsförsäkringförsäkring
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har fått ett mailsvar 22 aug. från Folksam "avställningsförsäkringen gäller endast i Sverige" oberoende om du har husbilsklubbens eller ord.husbilsförsäkringförsäkring

Vill du kopiera det så vi andra kan se det.... För det verkar ju inte stämma om vi läser vad de skriver på deras webbplats....??
 

Ruff&Duff

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
25640
Medlemskap
2024
Har själv Folksam och Avställningsförs gäller bara i Sverige.
Se bil 2, andra sidan i försäkringsvillkoren :spinny:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Mycket märkligt ... för jag var i kontakt per telefon i måndags med Folksam, hon som jag pratde med sa att det är ok att ställe av även utomlands..... och om du tittar på deras webbsida så står det ju också där..... Skulle du kunns skicka en kopia då jag har inte avtalet här....

Folksam ändring husbilsförsäkring 2014.jpg
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Risken är att man inte står utan reseförsäkring om man ställer av husbilen utomlands.

Men kan man inte köpa en reseförsäkring även om bilen är avställd?.... Själv reser jag utan reseförsäkring... Däremot har jag tidigare aldrig ställt av HB.... Tyvärr... Då jag tidigare läst här på HBK att man inte får vistas i HB om den är avställd utomlands ☹️... Vilket tydligen är helt fel.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Visst kan man köpa en separat reseförsäkring men det blir säkert dyrare än att avstå från avställning av bilen och med din vilseledande information tidigare i tråden är risken att andra litat på det och råkat illa ut om någon hänt dem.
Intressant också att du är mer bekymrad över om bilen är försäkrad eller ej än om du själv är det. Jag hoppas verkligen vi slipper läsa någon snyfthistorier i Kvällsposten om svensk husbilsåkare som blivit svårt skadad, sjuk eller dött utomlands och som behöver hjälp med hemtransport.
Nu avslutar jag denna diskussion med dig. Vi har förstört tråden tillräcklig för TS.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Visst kan man köpa en separat reseförsäkring men det blir säkert dyrare än att avstå från avställning av bilen och med din vilseledande information tidigare i tråden är risken att andra litat på det och råkat illa ut om någon hänt dem.
Intressant också att du är mer bekymrad över om bilen är försäkrad eller ej än om du själv är det. Jag hoppas verkligen vi slipper läsa någon snyfthistorier i Kvällsposten om svensk husbilsåkare som blivit svårt skadad, sjuk eller dött utomlands och som behöver hjälp med hemtransport.
Nu avslutar jag denna diskussion med dig. Vi har förstört tråden tillräcklig för TS.

Vi?? Nu får du nog lugna ner dig.... Du anklagar mig för vilseledande information?... Nu tycker jag att du får förtydliga vad du syftar på.....

Och skrämsel propaganda biter inte på mig.... Livibil. Och vad jag väljer att göra i mitt liv... Tycker jag att du skall respektera....Och inte kritisera...
Att du också dum förklara andra medlemmar här i tråden Livibil... När du påstår att de inte kan själva reda ut vilken försäkring de behöver... Det tycker jag inte är så snyggt gjort... Livibil
Och sen tycker jag att dåliga beteende mot andra medlemmar inte hör hemma här på Hbk's forum....

Jag har också en annan fråga till dig Livibil....har du jobbat eller jobbar du med att sälja försäkringar?

Sen är det säkert nu fler än jag som förväntar ett tydligt svar från dig Livibil...
 
Senast ändrad:
Toppen