• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dethleffs eller LMC ?

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ja då står man där igen då och skall komma på vad för bil man skall köpa.
Vi sålde nyligen plåtisen eftersom vi tyckte det blev lite för trångt. Vi har insett att vi vill ha mer plats att röra oss på och lite mer lastmöjligheter för de längre turerna.
Vi siktar nu in oss på en helintegrerad på max 7 meter och gärna låg så det går lika fort och smidigt att ta sig fram som med plåtisen.

Just nu står det och väger mellan Dethleffs Advantage från ca 2010 och framåt och LMC Liberty Explorer Comfort av ungefär samma årsmodeller.
Jag gilla designen på Advantagen men tycker priserna på de lite äldre exemplaren är lite väl höga när man jämför med andra bilar.
Jag inbillar mig också att LMC ligger ett snäpp högre när det gäller både kvalitet och finish men jag har ingen erfarenhet av någon av dem.

Är det någon som har någon uppfattning om kvalitetsskillnaderna mellan dessa märken? Ligger dom på samma nivå?
 

ZZigge

HBK Medlem
Inlägg
198
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
20106
Medlemskap
2025
Sv: Dethleffs eller LMC ?

Vi äger en LMC.
Det beror nog helt på vilka "klåpare" som skruvat ihop HB'N, vissa saker på våran blir man helt mörkrädd på och undrar om det finns någon som helst yrkesstolthet kvar. Skulle vi köpt den ny så har jagt tyckt synd om den handlaren
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Dethleffs eller LMC ?

Hej Roger67 ! Vi har vår andra Dethleff och är helnöjda, den första var en halvintegrerad den nuvarande är helintegrerad med enkelsängar, vinkelkök och Alde vattenburen värme. HB:n har den planlösning som funkar bra för oss, den är dessutom ganska låg vilket gör att den går relativt ekonomiskt, hur den står sig gentemot LMC kan jag inte säga men vi hade sällskap med ett par i en LMC i höstas och jag blev inte imponerad av el bland annat, när det gäller prisbilden fram för allt i Tyskland tycker jag nog att Dethleff vinner (lite lägre än LMC)

Men kolla runt noga och gör Er ingen brådska ! Lycka till önskar
Hasse & Ingegerd
:mcride:
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Dethleffs eller LMC ?

Ingen brådska.... hmm

Fick ett ryck och åkte till Tyskland igår för att titta på ett par bilar och är nu snart framme hemma med en LMC Explorer 675 -13. Kanontrevlig bil.
Nu när jag köpt en LMC lutar det åt att dom nog är av en aningen högre kvalitet än Dethleffs :D.
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Dethleffs eller LMC ?

Har en 14 modell LMC Expl. 675I, og er veldig godt fornøyd, helt ok for oss. Fom 13 modellen er denne LMC bygget i LLT teknologi, mao ingen materialer i konstruksjonen som trekker vann, og 12 års garanti mot fukt skader. Gratulerer.
:)
 

Anita & Agne

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
4859
Medlemskap
2024
Sv: Dethleffs eller LMC ?

Lmc köper sina karosser av Dethleffs och har en lite billigare inredning det gäller deras flesta modeller
Bägge märkena ingår i Hymergruppen
Lmc har längre täthetsgaranti
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Dethleffs eller LMC ?

Har en 14 modell LMC Expl. 675I, og er veldig godt fornøyd, helt ok for oss. Fom 13 modellen er denne LMC bygget i LLT teknologi, mao ingen materialer i konstruksjonen som trekker vann, og 12 års garanti mot fukt skader. Gratulerer.
:)

Tack!
Det känns bra.

Rejäl och trevlig inredning, AL-KO chassie, 150Hk och endast 270cm hög bidrog också.
Bra utrustad och helrätt pris gjorde det svårt att stå emot.
Den klarade även toalettdörrstestet med 5 stjärnor: En rejäl stabil dörr med massivt trycke i metall som gick att stänga utan att dörr eller vägg sviktar. Kul att dom har känsla för var man inte skall spara vikt.

Nu är det bara fram med verktygen och göra lite ”justeringar”. Minst lika roligt som att köpa och använda bilen :D
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Dethleffs eller LMC ?

Lmc köper sina karosser av Dethleffs och har en lite billigare inredning det gäller deras flesta modeller
Bägge märkena ingår i Hymergruppen
Lmc har längre täthetsgaranti

Du låter säker. Har du möjligen blandat ihop LMC med något annat märke?
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Dethleffs eller LMC ?

https://www.google.se/search?q=lmc&...&imgrc=5bIFRDy14vU_tM:QUOTE=Roger67;830965]Du låter säker. Har du möjligen blandat ihop LMC med något annat märke?[/QUOTE]

Han har nog rätt i det han påstår åtminstone gäller det LMC boggibil som slutat att tillverkas där mycket är lika dethleff 7850.
Att sedan LMC bilen är ett par hundra kilo lättare kanske styrker det han säger om inredningen.
Men vill passa på att gratulera till din nya bil även att jag är på "andra sidan":D

https://www.google.se/search?q=lmc&...tbm=isch&q=lmc+husbilar&imgrc=KO0snlgXP-JihM:
lars som inte fick in länkarna där jag ville :D
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Dethleffs eller LMC ?

Intressant
Verkar som att just den tidigare Grand Explorer var ett hybridbygge mellan Dethleffs och LMC baserad på en Dethleffs.
Annars har ju LMC en egen fabrik där dom bygger alla sina andra bilar och dom verkar inte ha något gemensamt med Dethleffs efter vad jag har sett. Ja förutom att dom båda tillhör Hymer gruppen.

Äsch, vikten är inte allt. Det betyder bara att dom byggt med ny teknik och rätt grejer. Därför kostar också LMC lite mer i nypris än en Advantage i ungefär samma storlek.;):D
 
Toppen