• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dethleffs 7014 höja totalvikt.

F

F.d. 52986

Guest
Har en Detleffs (Reanult) 7014 av 2006års modell.
Totalvikt 3500 kg.
Vill höja till 4000 kg totalvikt.
Finns det någon kunnig på detta område som kan hjälpa mig
att komma rätt från början?
Försäljaren tror på viss ombyggnad för ca.40.000 kr!
Låter lite tufft,men någon kanske har gjort det och kan komma med fakta.
Mvh//Arnold
Svar på denna fråga avser endast 2006 års Dethleffs på Reanult chassi Master, modellen heter 7014 hos Dethleffs.Några andra chassin eller fordonstyper hjälper mig inte.
 
Senast redigerad av en moderator:

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Dethleffs 7014 höja totalvikt.

Hej, ja mycket är skrivet i detta ämne. Om du till en början söker runt så hittar du.
När jag köpte min bil 07 i närheten av Borås så vart jag mycket skeptisk till viktberäkningarna. Fick göra ett eget Excel ark för att reda ut samband. Detta innebar att jag gick upp till en 4-tons bil. Hursomhelst din bil kan ha ett intyg som tillåter uppvägning.
Lycka te.
 
F

F.d. 52986

Guest
Sv: Dethleffs 7014 höja totalvikt.

Hej!
Är det en 2007 så lär det vara enkelt.Men som sagt jag har en 2006,och det lär inte vara så enkelt.
Ha dä Arnold.
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Dethleffs 7014 höja totalvikt.

Nja, ge inte upp iallafall till 3850kg borde vara OK för en svenskklassad 3,5 tonnare även om det är en 06. Klassningen till 3,5 gjordes ju av importören enligt de regler som gällde då. Tillverkarens regler är nåt helt annat, o det är dessa som gäller vid omklassning.
 

svensei

HBK Medlem
Inlägg
291
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1179
Medlemskap
2024
Sv: Dethleffs 7014 höja totalvikt.

Om ditt chassie är Renault till och med bakaxeln, dvs om det har bladfjädrar så är nog en uppvägning mycket kostsam om det överhuvud taget är genomförbart. Om det däremot är ett Alko-chassie med torsionsfjädrar så kan det gå. Har själv stått inför detta problem och det slutade med bilbyte. Önskar dig lycka till!
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: Dethleffs 7014 höja totalvikt.

Ett tips som kanske hjälper dig. Jag har en Dethleffs med FIAT-chassi som är direktimporterad, tog kontakt med Dethleffs i Tyskland som skickade mig ett intyg och klisterskylt som ska fästa i bodelen (100 EUR). Skylten i motorrummet ändrar jag bara med sifferstansar till 3750 kg. Har även stämt av med SBP att detta är OK, bokat tid i slutet av maj.

Lennart
 
F

F.d. 12648

Guest
Sv: Dethleffs 7014 höja totalvikt.

Ett tips som kanske hjälper dig. Jag har en Dethleffs med FIAT-chassi som är direktimporterad, tog kontakt med Dethleffs i Tyskland som skickade mig ett intyg och klisterskylt som ska fästa i bodelen (100 EUR). Skylten i motorrummet ändrar jag bara med sifferstansar till 3750 kg. Har även stämt av med SBP att detta är OK, bokat tid i slutet av maj.

Lennart

Hej Lennart
Vi ska åka över till Tyskland och hämta hem en Dethleffs i nästa vecka :). Vet du om det är lätt att fixa detta här hemma eller bör vi fixa det medan vi är kvar i Tyskland? Hur fick du tag i rätt kontakt, har du någon mail adress som vi kan använda eller något annat tips? Firman vi handlar av säger att de inte kan fixa det.
Vilken årsmodell är det på din bil, har det betydelse möjligen:confused:

Hälsningar Kattis & Leif
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: Dethleffs 7014 höja totalvikt.

Hej Lennart
Vi ska åka över till Tyskland och hämta hem en Dethleffs i nästa vecka :). Vet du om det är lätt att fixa detta här hemma eller bör vi fixa det medan vi är kvar i Tyskland? Hur fick du tag i rätt kontakt, har du någon mail adress som vi kan använda eller något annat tips? Firman vi handlar av säger att de inte kan fixa det.
Vilken årsmodell är det på din bil, har det betydelse möjligen:confused:

Hälsningar Kattis & Leif

Ring mig gärna på 070-5533074

Lennart
 
F

F.d. 52986

Guest
Sv: Dethleffs 7014 höja totalvikt.

Hej Sven och Agneta!
Tackar för visat intresse.Har just kollat fjädrarna på bilen.Det var Renault hela vägen
(bladfjäder).
Det lät lite negativt om man hade Reanult fjädrar.Kan Du/Ni utveckla det lite mer?

Hälsningar Arnold
 

svensei

HBK Medlem
Inlägg
291
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1179
Medlemskap
2024
Sv: Dethleffs 7014 höja totalvikt.

Hej Arnold! För några år sedan undersökte jag möjligheten att väga upp en Esprit RT 6844 från 3500 till 3850 kg. Jag var bl a i kontakt med Codat husbilar i Fritsla, som är något av en generalimportör i Sverige. De kunde inte hjälpa mig med annat än att föreslå att jag skulle ta upp frågan med Svensk bilprovning. Jag gjorde en trevare men fick besked att ett intyg från Renault angående om de godkände att chassiet belastades till 3850 kg. Jag hade nu tappat sugen, särskilt som jag från någon hörde att Renault aldrig skulle godkänna uppvägning. Jag kan nämna att vi körde med konstant övervikt på ca 200 kg. Detta kunde jag inte längre ta på mitt ansvar utan det blev byte till en Esprit RT 7094 som redan är uppvägd till 3850 kg. Vad jag förstår så är det bakaxeln och dess fjädring som är den springande punkten. Kanske kan man väga upp en 7014 med helt Renaultchassie genom byte av bladfjädrar till luftfjädrar, tex Goldschmitt från Tyskland. Det finns någon här på forumet som saluför Golgschmitts produkter i Sverige, använd sökfunktionen, kanske kan du få något besked den vägen. Lycka till!!
 
F

F.d. 52986

Guest
Sv: Dethleffs 7014 höja totalvikt.

Tack Sven och Agneta!
Provar med luftfjädrings förslaget.Codat är inne på det också.

Ha dä Arnold
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: Dethleffs 7014 höja totalvikt.

Hej igen
Se mitt tidigare inlägg ovan
Nu är vår HB reggad för 3850 kr. Allt gick bra hos BP. Kostnad 100 EUR för skylt och intyg direkt från Dethleffs i Tyskland och 770 kr på BP.
Lennart
 

Cittran

HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1365
Medlemskap
2024
Sv: Dethleffs 7014 höja totalvikt.

Hej!
Vår husbil är en RT 6844 -08 men det är förmodligen samma chassi som du har på 7014. Vi har i vår vägt upp vår bil eftersom vi kom fram till att vi körde med konstant övervikt. Bara den extrautrustning som sitter fast på och i husbilen väger c:a 175 kg och det tar då av de 390 kg lastvikt som bilen hade. Vi genomförde uppvägningen med hjälp av Susanne på Codat. Det innebar nya fjädrar fram och luftfjädring som extra tillsats till bladfjädrarna bak, allt av märket Goldschmitt. Kostnaderna blev drygt 30 000 för fjädersatserna, c:a 8 000 för montering, 6 000 för intyget och klisterlappen samt besiktning 770 + 300. Efter besiktningen i Kinna är bilen nu uppvägd till 4 000 kg, dvs har en lastvikt på 890 kg. Provvägde bilen utanför Helsingborg när vi var på utväg till Tyskland i april efter uppvägningen och då vägde den 3 640 kg med två personer i. Det kostade som sagt en del men vi tycker att det var värt det med tanke på att vi räknar med att behålla vår husbil i flera år framåt.
Lennart
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52986

Guest
Sv: Dethleffs 7014 höja totalvikt.

Har en Detleffs (Reanult) 7014 av 2006års modell.
Totalvikt 3500 kg.
Vill höja till 4000 kg totalvikt.
Finns det någon kunnig på detta område som kan hjälpa mig
att komma rätt från början?
Försäljaren tror på viss ombyggnad för ca.40.000 kr!
Låter lite tufft,men någon kanske har gjort det och kan komma med fakta.
Mvh//Arnold
Svar på denna fråga avser endast 2006 års Dethleffs på Reanult chassi Master, modellen heter 7014 hos Dethleffs.Några andra chassin eller fordonstyper hjälper mig inte.

Nu är det klart!Det kostade mig 28000kr och en hel del besvär ,men för all del nya kunskaper i ämnet,som kan komma andra till del vid liknande bekymmer.
Tack alla i klubben som hjälpte till på vägen.
 
Toppen