• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Det visste jag inte

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Igår var olyckan framme, ett stort stenskott i framrutan, den sprack. Jag ringde glasmästaren som kom & tittade på eländet. Ny ruta skall beställas & väntetiden på denna är 8 -16 veckor. Orsaken var att framrutor till helintegrerade HB inte är lagervara utan måste tillverkas. Det finns bara 2 tillverkare i Europa, Pilkington & Saint Gobain vilket gör rutorna hiskeligt dyra. Det nämndes priser mellan 20- & 30000:-. Som tur är så är LF mitt försäkringsbolag. LF's självrisk är endast 1500:-. De flesta bolagen har en självrisk på 15-1800:- + 35% av rutans pris.

Bennie
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.826
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Det visste jag inte

Eventuellt har din husbilstillverkare rutan på lager, det hade vår tillverkare när vi behövde en ny ruta. :)
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Det visste jag inte

Ja, så kan det vara. Jag frågade glasmästaren om detta men han har en grossist som tydligen inte köper från EuraMobil utan från Pilkington eller Saint Gobain. Även om EuraMobil har rutan på lager så säljer dom bara till generalagenten som i detta fallet är Autohallen. Då är det ytterligare en mellanhand som skall tjäna en hacka & rutan blir ännu dyrare vilket försäkringsbolaget säkert inte uppskattar.

Bennie
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Det visste jag inte

Vet ett tilfelle fra Norge hvor glassmester fikk feil rute 3 ganger før de ga opp og bestille via en forhandler for N+B, prisen til glassmester inkludert budbil transport fra Policy ble lavere enn fra egen grossist. Fabrikken kjøper inn store partier og får god pris, samtidig som rutene kontrolleres ved mottak. I perioder har et stort antall ikke passet til rammen.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.826
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Det visste jag inte

Det är inte alls säkert att rutan blir dyrare på den vägen, husbilstillverkaren köper ju i bulk, så priset kan t.om. vara lägre, det var det i mitt fall! :) Det kan ju vara värt ett försök om du vill ha igång bilen. Kör ett mail till Euramobil kundtjänst, och fråga om dom har rutor på lager.
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Sv: Det visste jag inte

Hej Bennsan.
Har du Ryds bilglas i närheten.Kolla med dem de jobbar med alla försäkringsbolag och har ett stort cenrallager i Sverige.Brukar fixa även det mest udda som inte finns på lager på tre fyra dagar.

Mvh s670sl
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Det visste jag inte

Igår var olyckan framme, ett stort stenskott i framrutan, den sprack. Jag ringde glasmästaren som kom & tittade på eländet. Ny ruta skall beställas & väntetiden på denna är 8 -16 veckor. Orsaken var att framrutor till helintegrerade HB inte är lagervara utan måste tillverkas. Det finns bara 2 tillverkare i Europa, Pilkington & Saint Gobain vilket gör rutorna hiskeligt dyra. Det nämndes priser mellan 20- & 30000:-. Som tur är så är LF mitt försäkringsbolag. LF's självrisk är endast 1500:-. De flesta bolagen har en självrisk på 15-1800:- + 35% av rutans pris.

Bennie
Skulle nog inte skylla priset på att det bara finns två tillverkare, orsaken är mera att det säljs så få rutor till din husbil.
Allt till helintegrerat är nog tokdyrt, vad kostar det att byta en "skärm" jämfört med en halvintegrerad tex!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.826
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Det visste jag inte

Min ruta till helintegrerad bil kostade ca 9000:- plus moms från fabrik för några år sedan, det är väl vad det kostar till en lite dyrare personbil ungefär. Jag misstänker att glasmästarkedjorna kör med ganska saftiga påslag, så länge försäkringsbolagen accepterar kostnaderna.
Det kan inte ta så lång tid innan de börjar rota i det här, nu när antalet husbilar har ökat så mycket och därmed antalet skador.
 
Senast ändrad:

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.195
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Sv: Det visste jag inte

......Som tur är så är LF mitt försäkringsbolag. LF's självrisk är endast 1500:-. De flesta bolagen har en självrisk på 15-1800:- + 35% av rutans pris.

Bennie

Kan bara hålla med. Dyrt att byta ruta, men även IF har 1500 kr som självrisk. Inget extra påslag för rutans pris.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Det visste jag inte

Det är lite konstigt att inte fler bolag anammar detta. I alla fall borde "Folkskam" göra detta som har ett avtal med husbilsklubbarna. HB-försäkringarna är ju ganska dyra i sig & jag misstänker att det inte är så många HB-rutor som byts under året så någon större ekonomisk "förlust" skulle det nog inte bli.

Bennie
 

GöranH

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
307
Medlemskap
2022
Sv: Det visste jag inte

Vi har Folksam så klart,betalar inte mer än 1500kr
i självrisk.Har bytt ruta på Frankian vi hadde,den fick dom
byta 3ggr på grund av dåligt utfört jobb.Varje ruta kostade
25000+moms.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Det visste jag inte

Jag betalade 1500kr för min ruta som byttes i november men det är nog en vanlig ruta som dessutom sitter i gummilist det var klart på några timmar och då hade man slipat av och målat över lite rost för samma pris.
Har sina fördelar med en gammal bil, men stenskott är väl inte lika vanligt söderut där det inte finns så dåliga vägar som här.
 
Toppen