• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Det var ett himla tjatande om - gluten!

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Det var ett himla tjatande om glutenfri kost överallt, tyckte jag! Jag visste inte vad gluten är och jag har aldrig funderat närmare på det förrän jag slutade äta bröd i sann LCHF-anda. Den buksmärta jag känt varje morgon sedan flera år tillbaka försvann i samma veva.

Läkarna skrev ut det ena preparatet efter det andra mot buksmärtorna men jag vågade inte ta dem efter att ha läst om biverkningar m.m. Sammanväxta tarmar efter en bukoperation var en tes hos en läkare m.m.

Sanningen tycks vara att jag är glutenintolerant. Jag undrar om inte väldigt många av oss är det egentligen. Vete, korn, råg och havre är nog bra för hästar och kor, kanske, men för människor???

Jappe
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Det var ett himla tjatande om - gluten!

Råg kan vara ett sädesslag som kan orsaka magont......på tal om gluten
 
F

F.d. 53198

Guest
Sv: Det var ett himla tjatande om - gluten!

Vete, korn, råg och havre är nog bra för hästar och kor, kanske...
Om sädesslag till hästar kan nog Knut kommentera, men för kor är det minst sagt suboptimalt. Om gluten har med saken att göra låter jag vara osagt. Tror nog mer att det har med växternas inbyggda försvarsmekanism mot överbetning, lektiner. I en normal biotop avskräcker det djur från att äta för mycket av ett visst växtslag och vänder sig till andra.

Lektiner skyddar växten tillräckligt effektivt för att den skall överleva, sak samma med tall- och granbarr som rensar marken under träden mot snyltande grannar. Försök anlägga en flerårig rabatt under en tall så får ni se.

Lektiner skyddar däremot inte mot skördetröskor, inte heller mot människors användning av sädesslagen i stor och ensidig skala.

Kor lever inte främst av vad de äter. Det kan låta udda, men är det inte. Kon matar och härbärgerar en gigantisk bakterieflora som gör matsmältningsjobbet, sedan lever kon i huvudsak av det bakterierna framställer. Om bakterierna mår dåligt, som de gör på en kost med spannmålsslagsida, så påverkar det naturligtvis kon.

/ Erik
 
F

F.d. 53198

Guest
Sv: Det var ett himla tjatande om - gluten!

Alla som har en mage, fungerande eller ej, har nytta av att läsa den nyutgivna boken Bättre mage - Hur sanningen om din mage blev en hemlighet av Louise Sjöbäck

"Magen" är en stor del av kroppen och utsätts för ägarens godtyckliga val av mat och förväntas göra sitt jobb att välja ut det viktiga och avfärda resten. Sannolikheten att detta skall fungera tillfredsställande är rätt hög så länge vi inte utsätter den för sådant den ej evolverat, utvecklats, till. Dit hör spannmål i dagens konsumtionsmängder. Många må säga att det har vi ätit "i alla tider" men det är i vilket fall en grisblink, en pink i tidshavet.

Evolutionen brukar tolkas som "den starkare överlever" vilket väl inte är helt fel, men jag väljer att se det från andra hållet istället; "de svaga slås ut". I fallet glutenintolerans med variationer är effekten inte så stark att den skapar ett dödligt selektionstryck för att eliminera de arvsanlag som för den vidare och om vi fortsätter äta spannmål och tillhörande medicinering kommer problemen bara att manifestera sig hos fler och fler. Under senaste tiden har rapporter om att förekomsten av glutenintolerans 5-dubblats hos barn under de förflutna 20 åren. (Jag kan ta fel på de exakta siffrorna, men storleksordningarna står jag för.)

/ Erik
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Det var ett himla tjatande om - gluten!

Hele korn til hester er egentlig bortkastede penger! Kornet passerer helt gjennom dyret og er fullt spiringsdyktige. Skal de klare å ta til seg noe av næringen så må det knuses først.

I noen områder brukes det korn som slås og tørkes før det er modent som vinterfor. Sädesgress på denne måten skiller seg ikke fra annet gress ;)
 

Johnny o Lisa

HBK Medlem
Inlägg
382
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
7809
Medlemskap
2024
Sv: Det var ett himla tjatande om - gluten!

Hej Jeppe.

Kolla med celiaciförbundet!!!!!!! Dom kan fakta om detta problem,
har själv en dotter som har glutenintolerans, sedan 1års ålder

puss o Kram Johnny
 
F

F.d. 53198

Guest
Sv: Det var ett himla tjatande om - gluten!

Jappe har löst sitt problem på det effektivaste och allra mest biverkningsfria sättet, undvik sådant som utlöser reaktionerna. Precis samma strategi som t.ex. nötallergiker tillämpar.

Som andra positiva verkningar så slipper man sädesslagens skyddsämnen, lektiner, samt fytinsyran som är positivt för fröets överlevnad och funktion men i människans kropp hindrar mineralupptag.

Alla med nedsatt tolerans mot gluten bör på försök avstå från sädesslag i ett par månader för att se om hälsofördelarna övertrumfar nackdelarna, vilka de nu skulle vara.

/ Erik
 
Toppen