• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Det står mellan tom tom och garmin vilken?

F

F.d. 4754

Guest
Sv: Det står mellan tom tom och garmin vilken?

Hej Kenth.

Vad menar Du med att TomTom har också något som kallas för avancerad planering vilket innebär att du kan göra rutter utan att ha gps-kontakt?

/Knausen
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Det står mellan tom tom och garmin vilken?

Hej Knausen!
Jo jag menar att det finns 2 sätt att göra en rutt i TT.
Den ena och vanligaste är "Navigera till" men den kan inte göra rutten klar förrän gps'en har låst på satelliterna, man får då meddelandet "väntar på giltig gps-signal". Sitter man inne i köket så funkar inte den så bra men det gör "Avancerad planering" där man först måste ange var man ska starta ifrån. Det finns lika många möjligheter att välja startpunkt som det finns att välja destination.
 
F

F.d. 3598

Guest
Sv: Det står mellan tom tom och garmin vilken?

Knausen;

Jo det funkar men vi ska komma ihåg att man bara får den info som vägverk och kommuner lämnar ifrån sig. Vilket dom är ganska dåliga på, tyvärr. Även om du uppdaterar så kommer felaktig information leda dig fel eller ange fel hastighet mm. Så systemet är inte helt hundra ännu, fast med tiden bör det ju hinna ikapp. Se gps som ett hjälpmedel. En riktig karta är alltid bäst.
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Det står mellan tom tom och garmin vilken?

Hej igen.

I min Garmin har jag fyra val när jag startpunkt: Ingen, Aktuell position, Använd sökmenyn eller Använd kartan. Möjligheterna att göra ex.vis rutter är mycket stora i Garmin! Inomhus gör jag med en knapptryckning valet "Använd inomhus" och sedan störs man inte av något meddelande om dålig mottagning. Alla dessa möjligheter som kan upplevas som "svåra" vid en första blick på GPS:en men ger man det lite tid så uppskattar många Garmins finesser. Vill man bara köra från punkt A till B eller bara göra en kort avstickare från tänkt rutt så ska man välja enkla modeller. Problemet infinner sig kanske lite senare när man blivit varm i kläderna och man inser att man skulle haft större möjligheter i sin GPS. Därför ska man noga fundera över sitt eget behov innan köp.

För att förenkla beskrivningen av Mapsource kan man säga att du har kartan på bilsksärmen. Kartan är stor då och man gör ex.vis en rutt med musen...

TomTom ska enligt rykten ha kommit med något liknande för att efterlikna Mapsource där man kan koppla upp sig på en server och också göra rutter? Detta skulle jag gärna vilja veta mer om... Fördelen med Mapsource är att programvaran finns i PC:n och inte kräver uppkoppling.

TomToms nya Map Share låter spännande och det skulle vara trevligt om någon kan beskriva funktionerna som har använt den på en längre resa.

Hälsningar
Knausen
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Det står mellan tom tom och garmin vilken?

Hej Husbilsteknikern.

I mitt fall är navigatorn bäst!!! Vi har aldrig några "heta diskussioner" i bilen längre och kör du ensam är navigatorn fantastiskt hjälpmedel. I en främmande stad kör man som på sin egen bakgata.

Vägverket och kommunen: Är det nya vägar eller är det info om vägarbeten eller ändringar av enkelriktningar som du hämtar hem?
Du kan själv bidra med information men kontrolleras din info innan andra användare får se den?

En undrande Knausen
 
Senast redigerad av en moderator:

Sussie o Bernt

HBK Medlem
Inlägg
380
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
244
Medlemskap
2024
Sv: Det står mellan tom tom och garmin vilken?

Hej.
Har en Garmin 660 som jag är nöjd med. Min undrar är om Mapsource är ett tillbehör man kan köpa eller kan man hämta hem det från Garmins hemsida? Kostnad?
Bernt
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Det står mellan tom tom och garmin vilken?

Hej.

Mapsource finns inte i alla kartor. Tror att det blir problem för Dig

Ring Garmin. Återkom gärna med besked här. Många undrar...

/Knausen
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Det står mellan tom tom och garmin vilken?

Håller just nu på med en Mio C701 för att ägaren till den ska kunna lägga in egna intressepunkter. Fartkameror fungerar bra med en crackad version av Mio-transfer men tex hbk ställplatser har vi inte lyckats med ännu.
Jag gjorde om starten till Windows CE men då hände en del annat oönskat.
Ska ge mej på den igen nästa vecka.
Annars är det en trevlig navigator med fina färgglada kartor och ganska enkel att hantera. Det finns en funktion att lägga in egna poi's en och en från skärmen men det blir jobbigt med hela ställplatslistan.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Det står mellan tom tom och garmin vilken?

Hej Kenth

Du har väl sett att Mio har en programvara som heter PoiLoader för att föra över egna pois i xls eller csv format.

Kenneth
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Det står mellan tom tom och garmin vilken?

Master!
Den har jag hämtat hem och installerat.
Den funkar väl bara när man har en kortläsare till datorn och kan köra över till sd-kortet, det har jag men tror inte ägaren till mion har det.
Har inte hunnit testa den ännu.
Vad vi försökte göra var att lägga in dom direkt i mappen för poi och det funkade med Miotransfer-hack men bara med fartkamerafiler (speedcams.mtc).
Ska ta itu med det nästa vecka och försöka med poi-loader att få in hbk ställplatser i mion, har du lyckats med det?
Är det bara att lägga hbks ställplatsfil i csv-format på sd-kortet med poiloader och sätta in sd-kortet i navigatorn och starta?
Gör poiloader om filen så den tas emot av mion?
Spännande.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Det står mellan tom tom och garmin vilken?

Hej

Jag har själv en Mio 269 och den är inte kompatibel med PoiLoader. Har dock prövat att lägga in filer via PoiLoader på en kompis Mio c220 och jag fick det att fungera. Om jag inte missminner mig så körde jag via mions usb kabel.

Kenneth
 

essge

HBK Medlem
Inlägg
251
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
1649
Medlemskap
2024
Sv: Det står mellan tom tom och garmin vilken?

Tomtom eller Garmin, då gör man ju också valet mellan kartor från TeleAtlas (tomtom) eller Navteq (garmin).
Är det någon som har erfarenhet av vilken som har bäst täckning i Östeuropa?

/essge
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Det står mellan tom tom och garmin vilken?

Vi skaffade Tomtoms Eastern Europe för ett tag sedan och jag tyckte att det fattades en hel del. Man kan säga att den täckte för en resa mellan Polen och ner till Croatien med kortare avstickare åt sidorna. Det är ett bra tag sedan jag kollade men tyckte att det fattades en del länder. Kan kolla lite bättre nästa vecka.
 
G

GunDogs

Guest
Sv: Det står mellan tom tom och garmin vilken?

Hej Kenth

Jag har en Mio A710 (handdator) och i den har jag lagt in fartkameror men jag har inte lyckats med HKB-ställplatslistan. Jag vet inte hur man konverterar filen till ett format som Mion gillar. Installationen gör jag annars via usb i datorn där jag får upp Mion som en extern hårddisk och sen är det bara att dra och släppa. BARA och BARA förresten. Jag fick installera en virtuell PC i Macen för den ville inte kännas vid Mion. Men nu funkar det – bara jag får rätt på filformaten. Tipsa mig gärna om du får till det.

På förhand tack
GunDogs
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Det står mellan tom tom och garmin vilken?

Här kommer mina synpunkter och erfarenheter av Garmin 760 och TomTom 720.

När det gäller navigeringen upplever jag dom som lika.

POI
Garmin har en fördel genom att man kan i vilket textredigeringsprogram gå in och editera, är en vanlig tabseparerad text.
Vad som tilltalar mig här är att man kan lägga in egna kommentarer om tex ställplatser, det saknar jag i TomTom.

Handhavande och utseende
Här vinner TomTom, det är inte jättestor skillnad men dock. TomTom vinner mycket på sin röststyrning som fungerar, även med min skånska dialekt.
Vad jag dock saknar i TomTom är en så kallad mänsklig röst, det kan vara bra ibland att istället
för att höra "kör till vänster" så blir det "kör till vänster på Kungsgatan"
Ur kartsynpunkt är det väldigt lätt med TomTom Home att ladda ner olika utseende på kartan, finns mycket att välja på.

Om jag skulle önska något i dessa GPS är att vid varning för fartkamrer skulle bara den man kör mot varna, så gör det i MIO's GPS.

Avslutningsvis kan jag bara konstatera att ingen blir besviken oavsett om man väljer Garmin eller TomTom
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Det står mellan tom tom och garmin vilken?

Vårens nyhet från Garmin är modellen 5000, som har riktigt stor display, som man också kan koppla in backkameran på, men naturligtvis även använda . Det och annan välklingande prestanda fick min fru att äntligen gå med på att köpa en GPS.

Härligheten ska installeras om ca en månad då de första exemplaren landar på svensk mark. Nog vore det intressant om någon sakkunnig kunde luska litet kring denna produkt.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Det står mellan tom tom och garmin vilken?

Oops - ska naturligtvis vara .....men som man naturligtvis kan använda som enbart GPS.
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Det står mellan tom tom och garmin vilken?

Garmin eller TomTom?

När det gäller kartorna finns det en test men tyvärr hittar jag den inte nu men hittade nedanstående rader på en annan sajt. Kartorna är bara en del i bedömningen och man ska nog inte låta kartmaterialet fälla avgörandet när man köper ny GPS. Det finns också myckat annat att titta på...

/Knausen

"Efter nästan 400 mils körning och åtskilliga timmars utforskande av kartorna både i fält och i M3:s testlabb är vi redo att kora vinnaren: Navteq. Motiveringen är att vi fick betydligt färre, och inte lika allvarliga fel i testprotokollet under vår vecka i fält. Tele Atlas vinner när det gäller intressepunkter, men Navteq krossar å andra sidan konkurrenten när det gäller vägnamn och husnummer. Det blir en komfortabel seger med 3-1. Men vi hoppas att båda deltagarna tar till sig bristerna vi hittat under resans gång och har bättre kartor nästa gång vi ger oss ut på vägnarna …”

Även Råd & Rön kom fram till samma slutsats tidigare i år att Navteq har ett bättre kartmaterial än Tele Atlas i Sverige.
 
Toppen