• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Det small till och frostvakten slog ut...

Henrik600

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Malmö
HBK-Nr
34149
Medlemskap
2025
Jag är helt novis på husbil. Men installerade en solcellspanel på taket direkt efter husbilsköpet. När jag skulle koppla kablar till batteriet så small det till lite och sedan slog frostvakten ut och hela tanken tömdes. All el i bilen fungerar men frostvakten är "öppen" när jag öppnar vattenkranar i kök och dusch.
Jag har den typ av frostvakt som har en gul knapp som skall trycka in och som skall stanna kvar, men den stannar inte kvar. Har jag tagit sönder ngn säkring när det "small" behöver jag byta säkringar. Eller har jag tagit sönder frostvakten? Har läst om att återställa frostvakten hur gör man det?
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.588
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Du har sannolikt orsakat en kortslutning så att säkringen till frostvakten har löst ut.

Finns det anslutning på laddaren för solpanelen så skall den koppla in där, inte direkt på batteriet.
 

Henrik600

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Malmö
HBK-Nr
34149
Medlemskap
2025
Som Henrikss skriver så måste du koppla batterierna först till regulatorn så den lär sig vilken spänning systemet har, sedan skall solcellen helst täckas över och därefter kopplas till regulatorn.

Finns det gul frostvakt ? Vippventilerna för tömning kan vara gula.
Några olika frostvakter:

Solpanelen var övertäckt. Ja jag har gul brytare på golvet bredvid boilern.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.154
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Kopplade du in i rätt kopplingsplint..? :rolleyes:

Träffade ett äldre par en gång, de berättade bla att de hade dåligt med el, trotts att de hade solpaneler, de hade tom. haft inne bilen på service 2 ggr för detta problem.
Det jag hittade var att kablaget för solpaneler och batteriet hade firman växlat på.... Så skulle du också råkat växla på kablarna så är det inget du skall skämmas över.... Eftersom proffsen gör det också ;)
 

Henrik600

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Malmö
HBK-Nr
34149
Medlemskap
2025
Kopplade du in i rätt kopplingsplint..? :rolleyes:

Träffade ett äldre par en gång, de berättade bla att de hade dåligt med el, trotts att de hade solpaneler, de hade tom. haft inne bilen på service 2 ggr för detta problem.
Det jag hittade var att kablaget för solpaneler och batteriet hade firman växlat på.... Så skulle du också råkat växla på kablarna så är det inget du skall skämmas över.... Eftersom proffsen gör det också ;)
Haha...jag skäms inte för ngt. Jag är helt grön på detta med husbil och bilelektronik. Väldigt ödmjuk inför husbilslivet framöver men jag kommer ändå försöka göra saker själv via info från Google och Youtube .
Men nej alla kablar är rätt kopplade
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.481
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Solpanelen var övertäckt. Ja jag har gul brytare på golvet bredvid boilern.
Info om bilen/bodelen eller en bild behövs och du kommer att få fler
svar om din frostvakt.
Har säkringen gått sönder till denna så kan du aldrig återställa denna.
Jag kan spärra min vakt mekaniskt.
Detta är bra om man för tillfället saknar en säkring.
Min knapp är inte gul utan röd.
 

Henrik600

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Malmö
HBK-Nr
34149
Medlemskap
2025
UPPDATERING
Efter flera försök gick det att stänga frostvakten igen via tryck på den gula knappen bredvid den gula vipp-brytaren. Det verkar funka nu. Jag har inget vatten kvar i tanken men när jag häller 1,5 lit vatten från en petflaska i vask och badrumshandfat så går det nu ner i gråvattentanken. Så det verkar som allt är i sin ordning, inget gick sönder, antar att frostvakten gjorde sitt jobb. Blev väl ngn överspänning och frostvakten löste ut normalt. Eller vad tror ni?
Tacksam oavsett för era svar.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.481
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Sitter verkligen frostvakten på din bil på avloppet till gråvatten tanken.
Den borde sitta på slangen från din vattenberedare. När det blir kallt skall ju vattnet ut från beredaren
och ev tryckslangar från pumpen. (detta kan jag inte så bra men) :)
 

Toskana650

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
4799
Medlemskap
2024
UPPDATERING
Efter flera försök gick det att stänga frostvakten igen via tryck på den gula knappen bredvid den gula vipp-brytaren. Det verkar funka nu. Jag har inget vatten kvar i tanken men när jag häller 1,5 lit vatten från en petflaska i vask och badrumshandfat så går det nu ner i gråvattentanken. Så det verkar som allt är i sin ordning, inget gick sönder, antar att frostvakten gjorde sitt jobb. Blev väl ngn överspänning och frostvakten löste ut normalt. Eller vad tror ni?
Tacksam oavsett för era svar.
Förstår inte riktigt ditt test. Avloppet från slasken till gråvattentanken har inget med frostvakten att göra.
 
Toppen