• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Det här med modern diesel...

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag läste någon tråd, eller flera, där trådskaparen undrade över hur bilen skulle vinterförvaras för att inte få vatten i tanken.
Kom då att tänka på min gamla pickis som står ute i skogen i ur och skur och som kanske skulle behöva nytt bränslefilter.
Eftersom jag är, åtminstone lite, noggrann med statistiken på mina fordon så gick jag in i datorn för å kolla när jag bytte filter och tömde ut vatten senast.

Nu ska vi se....
Vatten dränerades senast 2014-06-22, upps!

Den måste vara full med vatten men det har kanske åkt ut med förbrukad diesel, det var ju inte så länge sedan jag tankade?

Eller?

2019-12-23 (jobbade tydligen i skogen dagen före julafton) tankade jag i 10 liter från en reservdunk.

2014-04-12 tankades 60liter för 300kr. En väldigt konstig summa så det var nog fuldiesel med hälften vatten från någon gammal farmartank.

Men där har vi ändå den senaste fulltankningen på macken, 2013-06-12.....

Det är alltså nästan 10år sedan den bilen fick en full tank med fin mackdiesel, då borde det vara mest vatten i den tanken om man ska tro på allt som skrivs.

Går bilen?

Jo jag var ut till den på julaftonsmorgonen. Då hade den inte varit startad sedan i våras men med lite extra glödning rasslade den igång så fint.

Att jag kom att tänka på detta nu är att jag städade garaget igår och hittade bränslefiltret jag skulle byta direkt efter jag köpt bilen.
Nu var det även dags att tanka så jag funderade på att byta filtret också.
Kanske är dags, har ju trots allt ägt bilen sedan 2009 och lyckats köra 360mil varav 355 under de fyra första åren....
 
F

F.d. 73249

Guest
det mycket hokus pokus snack om diesel o bensin.
Jag har flertalet bilar o mc, dom kan stå i årevis utan att bli startad.
ALLDRIG har jag haft problem med att bränslet har blivit gammalt.
Det båda tävlings fordon o veteranbilar + vanliga bilar.
Så jag tror inte ett klapp på snacket om att bränslet blir dåligt / drar vatten
o allt va folk nu säger.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
det mycket hokus pokus snack om diesel o bensin.
Jag har flertalet bilar o mc, dom kan stå i årevis utan att bli startad.
ALLDRIG har jag haft problem med att bränslet har blivit gammalt.
Det båda tävlings fordon o veteranbilar + vanliga bilar.
Så jag tror inte ett klapp på snacket om att bränslet blir dåligt / drar vatten
o allt va folk nu säger.
Jag har också erfarenhet, den motsatta faktiskt.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024

L-G Hellsten

HBK Medlem
Inlägg
84
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
35348
Medlemskap
2024
Hej.Fick en traktor som stått 2 år med preems diesel,Tank o hela systemet fullt av en jättetjock sörja fick renovera pump och byta allt annat.
Tanken band vi fast på en brukblandare , fick stå och snurra med e85 och lite stenar för att få loss sörjan,så nog finns det problem med bränsle .
/ L-G
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Är det inte så då?
Bara för att en bil startar betyder det inte att det inte finns vatten i tanken eller i vattenavskiljaren.
Jo, om den går på vatten.
Tankmätaren ligger helt i botten så det kan inte finnas mycket av något kvar därinne.

Såg igår att det sitter en avtappnings plugg i botten av tanken.
Man kanske kan våga sig på och öppna å se vad som finns där inne...
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Till helgen tänkte jag försöka dra igång min gamla PV.
Den startades senast år 1997 när jag köpte den.
Det lär finnas några liter bensin (eller vad det nu kan vara kvar) i tanken för det rann friskt när jag bytte bränslepump och ledning.
26-årig bensin blir väldigt spännande.....
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Till helgen tänkte jag försöka dra igång min gamla PV.
Den startades senast år 1997 när jag köpte den.
Det lär finnas några liter bensin (eller vad det nu kan vara kvar) i tanken för det rann friskt när jag bytte bränslepump och ledning.
26-årig bensin blir väldigt spännande.....
Väntar nyfiket på resultatet
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Hej.Fick en traktor som stått 2 år med preems diesel,Tank o hela systemet fullt av en jättetjock sörja fick renovera pump och byta allt annat.
Tanken band vi fast på en brukblandare , fick stå och snurra med e85 och lite stenar för att få loss sörjan,så nog finns det problem med bränsle .
/ L-G
Exakt samma sak hände med min gamla Volvo BM Buster.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Vi hade några oljefat på landet. I dom var det bensin som var från slutet av 60-talet.
Jag öppnade ett av faten. Den bensinen luktade inte som bensin längre, mer som gammal sunken fotogen. Färgen var brun och lättflytande.
Det som är intressant är att faten inte hade rostat sönder. De var 15-20 liter i det ena fatet. I det andra var det kanske 5-10 liter. Över 50 år gammalt bränsle i nästan tomma fat. Bensinen hade använts till ett elverk modell hedenhös om man jämför med dagens elverk.
Vi har inte kvar landet. Den nya ägaren fick med bensinen på köpet.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det är stor skillnad på att förvara bränle i ett tätslutande kärl, typ oljefat, diffusionstät bensindunk osv, VS i ett öppet kärl typ bensin/dieseltank.
I ett slutet kärl kan inte vatten komma in, inte heller kan lättflyktiga beståndsdelar i bränslet dusta, detta sker i ett öppet kärl.

Bränsle blir sämre även utan att vatten tillförs över tid, men med kondensvatten i tanken går det mycket fortare.
Utan vatten, igen biologisk tillväxt.

Exempel för bensin från OKQ8:
Längsta rekommenderade lagringstid är 12 månader i ett icke helt tättslutande kärl och 18 månader i ett tättslutande kärl.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag funderar lite över det där med sörjan som kan bli i tanken vid "långtidsuppställning".
Problemet verkar ha varit vanligare för ett antal år sedan.
Hjälpte en kompis för 5-6år sedan att få igång en grävare som stått ute över vintern.
Den hade en trögflytande gegga i tanken så vi fick rengöra hela bränslesystemet på den.
Då hörde jag flera som haft samma problem men inget sedan dess.
Har det skett förändringar i bränslets uppbyggnad?
 

L-G Hellsten

HBK Medlem
Inlägg
84
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
35348
Medlemskap
2024
Hej.Problemen började med inblandning av rapsolja o tallolja som ej är lagringsduglig. alla tillsatser blandas i när oljebilen fyller på terminalen.
Lantbrukare o entreprenörer som har utomhustankar kan ta hem B O = blankdiesel , om det är tillåtet enligt deras miljöregler för verksamheten. ,vissa sjömackar kan också ha den dieseln. /L-G
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Hej.Problemen började med inblandning av rapsolja o tallolja som ej är lagringsduglig. alla tillsatser blandas i när oljebilen fyller på terminalen.
Lantbrukare o entreprenörer som har utomhustankar kan ta hem B O = blankdiesel , om det är tillåtet enligt deras miljöregler för verksamheten. ,vissa sjömackar kan också ha den dieseln. /L-G
Det blandas inte i någon tallolja i dielbränsle.
Det blandas inte i rapsolja i dielbränsle heller.

Däremot RME/FAME och HVO.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Det blandas inte i någon tallolja i dielbränsle.
Det blandas inte i rapsolja i dielbränsle heller.

Däremot RME/FAME och HVO.
Okej, men den HVO som Preem tillverkar görs av bl.a. råtalldiesel som görs av tallolja....
Men det tillsätts såklart ingen tallolja eller rapsolja direkt i dieseln, det stämmer
 

Bilagor

  • Screenshot_20230112_144536_Chrome.jpg
    Screenshot_20230112_144536_Chrome.jpg
    671,3 KB · Visningar: 6

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
.....
Lantbrukare o entreprenörer som har utomhustankar kan ta hem B O = blankdiesel , om det är tillåtet enligt deras miljöregler för verksamheten. ,vissa sjömackar kan också ha den dieseln. /L-G
Det finns många mackar efter vägarna som säljer blankdiesel.
T.ex. Tapp i Sjövik, Lundblads i Alingsås och Paroy i Borås som alla ligger i närheten av mig.
 
Toppen