• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Det här med hund igen

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Hejsan vänner.
Jag funderar på att ta en tripp till Åland i sommar, har en jycke som är vaccinerad och klar, men hur fungerar det praktiskt?
Jag menar det här med avmaskning när man åker tillbaka, vart gör man det?
Anmäler man någonstans att man har hund med sig?
Kan jag få lite tipps:yes:

MVH KEJO 20
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Det här med hund igen

Jag antar att hunden har hundpass och därmed också alla vaccinationer för att kunna återinföra hunden till Sverige. Max tio dagar innan återresan så skall hunden avmaskas vilket görs hos veterinär utanför Sverige. Denne fyller i hundpasset med datum och medikament. När du passerar svenska gränsen skall hundpasset uppvisas (vilket jag skam till sägandes inte gjort själv någon gång).

Ovanstående gäller till kontinenten, om det är annorlunda till Åland/Finland vet jag inte.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.677
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Det här med hund igen

Vi var på Åland förra sommaren och det var hur enkelt som helst. På vissa båtar fick man ta med hunden upp och där var resvererade bord i cafeterian för oss med hund. Annars så är båtturerna så korta att man sitter kvar i husbilen.
Någon tull hittade vi inte när vi kom till Sverige. Men man ska ha med hundpasset.

Vi hade en mycket trevlig tur på Åland.
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Det här med hund igen

Hej igen
Det här med avmaskning, hur löser jag det?
Vi kommer bara att vara på Åland max 5 dagar, skall jag leta efter en veterinär där?
MVH KEJO
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Det här med hund igen

Du kanske kan avmaska den hos din lokala vetrinär inna du åker o få ett intyg?susanne
 

ulla & heikki

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Nora
HBK-Nr
1059
Medlemskap
2024
Sv: Det här med hund igen

Hej

avmaskning behöver man inte göra när man besöker finland. Kolla gärna på jordbruksverkets hemsida. Vi har varit i finland med våra hundar men inte avmaskat de. däremot måste man ha pass. Mvh Heikki
 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Det här med hund igen

:p Precis som Heikki skriver hunden/hundarna ska ha godkänt pass och vara vakcinerade , någon avmaskning behöver ni inte göra , har åkt flera ggr. utan problem .
:D Rulla Lungt .
 
F

F.d. 5085

Guest
Sv: Det här med hund igen

Hej

avmaskning behöver man inte göra när man besöker finland. Kolla gärna på jordbruksverkets hemsida. Vi har varit i finland med våra hundar men inte avmaskat de. däremot måste man ha pass. Mvh Heikki

På Eviras hemsida (länk ovan) står:
"Av hundar och katter krävs inte bandmasksmedicinering, om djuret införs direkt från Sverige, Norge (utom Spetsbergen), Förenade konungariket eller Irland, eller om djuret införs till Finland inom 24 timmar från den tidpunkt då det har förts bort från Finland. Bandmasksmedicinering krävs inte heller av djur som är under tre månader gamla."
 
F

F.d. 52919

Guest
Sv: Det här med hund igen

Vi har också åkt flera gånger mellan Finland och Sverige med färja Kappelskär/Åbo - och med bil Haparanda/Torneå alltid stannat och visat hund/hundpass enl. Jordbruksverkets förordning utan problem vid återkomsten!
Bosse
 
F

F.d. 5817

Guest
Sv: Det här med hund igen

I mitt första inlägg i denna tråd finns det mer info i länkarna.

http://www.husbilsklubben.se/forums/t31018/

Nej, igen avmaskning behövs om man har varit i Åland. Hunden kan med fördel tas med upp i båten (Eckerö-färgorna) vid en sittgruppsområde där dom hade ingången til Tax-Free eller i alla fall en butik. Det står skyltar om att hunden är tillåten där.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen