• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Det här med bränsleförbrukningen; turbon

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
antagande: turbon är i "viloläge", pga att du kör i 90 på motorväg för att få en gynnsamm bränsleförbrukning. Du ligger i femman och kör.

Men, detta är kanske ett feltänkande.
Du tror att du spar bränsle genom att ej köra så fort.
Turbon i "viloläge" kanske tom "bromsar" förflyttningen framåt, när den inte är aktiv.

Kan det rent av vara så att om jag istället håller 100,105 och turbon då är aktiv, att jag,trots den högre hastigheten, får en lägre bränsleförbrukning?

mvh
Werner
 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: Det här med bränsleförbrukningen; turbon

Hej
Nu är det så att en turbo aldrig är frånkopplad eller "inte aktiv" till skillnad från en kompressor (som inte brukar sitta i husbilar :)), en turbo kan bara överladda mer eller mindre.
Om man (nästan) kunde bortse från luftmotstånd (någon slimmad snygg sportbil kanske) så bör den mest ekonomiska farten vara nära motorns vridmoment maximum, men eftersom luftmotstånden ökar i kubik (tror jag det var) i förhållande till hastighet så är nog för en husbil den avgörande faktorn i alla fall farten.

och förståss.... hur mycket "plattan i mattan" man har uppför backarna då det går tung ;)
 
Senast ändrad:

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Det här med bränsleförbrukningen; turbon

Hej Werner
Turbon "griper" in tidigt, märkbart redan från ca 1500 r/m och når höga momentvärden redan vid 1800 r/m (blir normalt inte så mycket högre sen), momentet brukar läggas ut på en konstant nivå för att sedan hastigt avta vid "för höga varv" (det känns när man kör, motorn tappar liksom orken).
Det "platta" momentet ger bilen bra "körbarhet" med minimum av växlingsbehov, bränsleförbr, etc.

Betr momentet så har förmodligen husbilspåbyggarna en del att arbeta vidare med, de har ofta har kvar samma utväxling som distr-bilarna vars chassier ofta används även för husbilspåbyggnader.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Det här med bränsleförbrukningen; turbon

En annan fråga på samma tema. Hur mycket ökar en påkopplad AC bränsleförbrukningen?
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Det här med bränsleförbrukningen; turbon

Uppskattningsvis 3-5% och uppåt men gentemot att ha öppen ruta eller taklucka så spar man bränsle. Slår man av AC'n för att öka toppfarten så gör det ca 5 km/t, det svarar mot "förlorad kraft" på toppeffekt pga AC.

Obs dessa erfarenheter gäller personbilar, jag har inte kommit i kontakt med mer noggranna tester inriktade mot enbart AC förbrukning (den varierar under normal körning med bla omgivande temperatur). För andra bilar t.ex husbilar får man göra nya antaganden map innervolymer, genomströmning av luft, att det lönar sig att recirkulera inneluften, etc
 
Toppen