antagande: turbon är i "viloläge", pga att du kör i 90 på motorväg för att få en gynnsamm bränsleförbrukning. Du ligger i femman och kör.
Men, detta är kanske ett feltänkande.
Du tror att du spar bränsle genom att ej köra så fort.
Turbon i "viloläge" kanske tom "bromsar" förflyttningen framåt, när den inte är aktiv.
Kan det rent av vara så att om jag istället håller 100,105 och turbon då är aktiv, att jag,trots den högre hastigheten, får en lägre bränsleförbrukning?
mvh
Werner
Men, detta är kanske ett feltänkande.
Du tror att du spar bränsle genom att ej köra så fort.
Turbon i "viloläge" kanske tom "bromsar" förflyttningen framåt, när den inte är aktiv.
Kan det rent av vara så att om jag istället håller 100,105 och turbon då är aktiv, att jag,trots den högre hastigheten, får en lägre bränsleförbrukning?
mvh
Werner