• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Det hände mig

F

F.d. 2549

Guest
Min hustru Britt sa flera gånger under dagen: ”yrkeschaufför”, samtidigt som hon höjde på ögonbrynen för att understryka att uttalandet uteslutande var avsett som en fråga. Varför hon gjorde detta kanske får sin förklaring lite senare i texten.
Idag, denna underbart fina vårdag bestämde vi oss för att fara de fyra milen till Åhus för att fylla våra gasolflaskor. 165 kronor för en full P11 – alltså 15 kronor/kg, det är vad det kostar hos Gasoltjänst på Flötövägen 201.
Öppettider:
Måndag, onsdag, fredag 8-11
Tisdag 16-18
Lördag 8-12
Tel: 0702 862804

Här i Åhus får man betala för hur många kg som går i flaskorna – även en 2 kilos liten rund blå flaska fick vi fylld. Sammanlagt 16 kg för 240 kronor. Resan var betald och som bonus fick vi uppleva det idylliska Åhus med kullerstensgator, mysiga hus i alla tänkbara stilar och färger och nere vid hamnen höll vi lunch på HBK:s egen ställplats. Till slut var det dags att ta sig hemåt på lite små mysiga vägar. Vi känner väl alla till när världens bästa kartläserska säger: ”Och här borta skall vi ta till vänster”, och chauffören tar till vänster, varefter läserskan utropar: ”Nej det blev fel, vi skulle kört rakt fram.” Chauffören i denna berättelse blev inte överraskad – alla har de ju sina brister. På den lilla vägen var det nu endast att vända ekipaget 180 grader. Efter en liten backning, där terrängkörningslagen skulle kunna åberopas, blev det så illa att höger bakhjul kom ner i diket medan det vänstra höll sig på ett högre plan. Men eftersom drivhjulen befann sig på vägens asfalt skulle det ju inte medföra några problem när chauffören gav bilen marschorder framåt. Ibland skrattar dock ödet även åt den gode. Det vänstra framhjulet befann sig några centimeter över vägbanan, varför marschordern endast fick hjulet att glatt snurra runt utan markkontakt. Hur det hela löstes kan man kanske ana av bilden.


009 10 mars Ett tillkortakommande.JPG

Så var det strävsamma paret åter på väg hemåt och från passagerarsätet hördes ett ”yrkeschaufför”. Chauffören behövde inte låta blicken lämna körbanan för att titta på hustrun. Han visste ju att ögonbrynen var högt uppe i pannan.

Vårhälsningar från farbror Claes.
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Det hände mig

Farbror Claes, det är nog ändå bättre att få höra det där menande ordet 'yrkeschaufför' än ordet 'fartdåre' som en närstående person brukade undslippa sig ibland. Det skedde ganska ofta när hastighetsmätaren på bilen visade något högre värde än den senast passerade skylten med tillåten hastighet.
Nu är det så att jag i hela mitt verksamma liv som bilförare aldrig har blivit fälld för fortkörning - vilket i.o.f.s inte behöver betyda att jag alltid varit laglig - det har nog kanske hänt på en öde väg och mitt i natten att det har gått några km/h för fort.
Och nu med barnbarn och allt så är man extra försiktig i trafiken för att inte ställa till med tragiska konsekvenser, det kanske har slagit över åt andra hållet och man är för försiktig. Om det nu över huvud taget går att vara för försiktig i trafiken.

Nåväl, den närstående person tystnade efter några år då det råkade sig så att det var bråttom till jobbet tidigt en morgon och det gick lite för fort på en 50-sträcka.
Polisen var inte mottagliga för argument och trots hustruns uppmaning till poliserna att gå hem och lägga sig igen ("inga poliser ska vara ute så okristligt tidigt på morgonen") så blev det så småningom nästan 1500 kr i böter.

Och varenda en av dessa ettusenfemhundra kronor kunde inte ha fått ett bättre ändamål enligt min åsikt, nu räcker det med att mumla något om fortkörningsböter så är det slut med kommentarerna om den ev. diskrepansen mellan hastighetsmätaren och fartskylten vid vägkanten när jag kör.
Men det gäller att inte fresta lyckan, den gången jag själv står där med en fortkörningsbot kan jag mycket väl gissa hur mitt framtida liv kommer att gestalta sig med överlägsna kommentarer, suckar, himlande med ögonen och kanske till och med även hissade ögonbryn.

Summan är i alla fall att vår gamla Cheva nu har fått en inbyggd farthållare. Precis som med Backkameran Eva så är det multifunktion på farthållaren.
Just för tillfället är Farthållaren Britta ändå urkopplad men vid första utfärdade fartboten för undertecknad träder farthållaren in livsvarigt med full effekt och går inte att koppla ur.
Återstår då sedan endast att trösta sig med multifunktionerna...
:D
 
F

F.d. 2549

Guest
Sv: Det hände mig

Kjell, du får gärna sitta uppe flera nätter och tillverka liknande aktstycken, innehållande händelser och tankar där man så väl känner igen sig. Ibland när jag sitter och läser en god bok, då händer det att min kombinerade GPS-backkamera-varningstriangeluppsättare-m.m., alltså multifunktionsexekveraren, säger: ”Skall du aldrig vända blad? Eller har du somnat?” Det som har hänt är att jag har funnit en mening som innehåller mustighet, charm, rytm, klokskap och stor humor. En sådan mening kan jag läsa två, tre gånger och därefter fundera kring den för att återigen läsa och försöka tyda författarens innersta tankar. En sida kan därför ta sin tid att utforska, speciellt om det förekommer ett flertal meningar med liknande höga värde. Ditt inlägg har jag nu läst för fjärde gången och det blir nog en gång till innan läggdags.

Jag undrar när någon av de med multifunktioner skall sätta sig ner här på vår sanningsbänk och framföra sina tankar kring de stackars enkelfunktionsobjekten som för dem fram genom livets irrgångar? – oftast utan dikesbesök och alltid med väl anpassad hastighet.

Detta var endast små tankar innan datorn strax skall gå till nattvila, vilket även farbror Claes har för avsikt.
 
Toppen