• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Det goda livet - på spanska solkusten

PeO&AL

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6607
Medlemskap
2025
Det goda livet - på Spanska solkusten. 3/12-19 SVT1
Hur många av er som tillbringar vintern i Spanien - Portugal känner igen er från detta program?
Vi tyckte det var hemskt tråkigt att se, vi har inte haft tillfälle ännu att åka ner. (Arbete som stör)
Utgår naturligtvis från att detta inte är det normala men att ge denna bild av folk som vill leva sina dagar i värmen stör oss mycket. Vad säger ni som är/har varit där nere?
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Vilken misär! Vilket elände...... det kände vi inte alls igen, det där var absolut inte representativt för Nordiska övervintrare.

Under mina över 25 år som boende och arbetande i Spanien har jag bara vid ett tillfälle sett en svensk uteliggare i Spanien. Nu har jag inte varit mycket i Fuengirola, men det här kan inte ha varit representativt för den orten.

Det var otroligt vinklat, zoomade hela tiden in vinglasen och ölburkarna.

Trist och det kallas dokumentär, det var i alla fall inte en vardag som vi känner igen.

TommyD

Såg just att den svenskspråkiga tidningen Sydkusten uppmärksammat dokumentären; Sveriges mest kända uteliggare - Sydkusten.es
 
Senast ändrad:

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Håller också med om den skeva vinkligen, men två saker framkom, i den ena fallet absolut ej specifikt för svenska övervintrare, utan snarare för annan utländsk grupp som har problem med brexit idag, där har jag skådat något liknande, som togs upp i "dokumentären" igår, det andra uppenbara avslöjandet, var prästens låt mig säga, mycket orginella framträdande och uppförande. Det gick ej att blunda för tyvärr.
 

husbilar

FD HBK Medlem
Inlägg
924
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
5348
Medlemskap
2021
Du som inte sett programmet - gå in på SVT Play och skrolla ned till rubriken ”Populärt” - du finner det nästan längst till höger på den ”raden”!

Man undrar just vad syftet med detta program är...?

Måste ett TVprogram ha ett syfte?
Alla är vi olika, så vissa av de som såg programmet kanske tycker att det var bra.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Vad skulle vara verkligheten för dig om inte programmet visar verkligheten ..???

Jag är då och då i Spanien eftersom sönerna har hus, så jag har sett där jag är att de flesta oavsett vilken land du kommer ifrån, njuter av det goda livet, sol, värme, god mat, trevliga människor, i Nerja där jag ofta finns har jag under många år sett en tiggare och inga uteliggare. Det är min verklighet.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag är då och då i Spanien eftersom sönerna har hus, så jag har sett där jag är att de flesta oavsett vilken land du kommer ifrån, njuter av det goda livet, sol, värme, god mat, trevliga människor, i Nerja där jag ofta finns har jag under många år sett en tiggare och inga uteliggare. Det är min verklighet.

Okey... Det är din verklighet...... För mig stämmer inte din verklighet med filmens verklighet.... Men är inte detta då två olika verkligheter? Båda kan väl då vara lika sanna även om vi inte har sett någon film på din verklighet. ;) eller hur :rolleyes:
 

J.Bergsten

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
23060
Medlemskap
2024
Har nu sett programmet, tyckte inte att det var speciellt uppseendeväckande.
Att det var rätt mycket om ”trasiga” människor är som det är, finns i alla Svenska städer oxå.
Att vi Svenskar dricker mer när vi är på varmare breddgrader är väl inget nytt, kom på mig själv att jag gjorde det i Santa Pola förra vintern oxå....
Prästen verkade rätt cool, Tyckte alla fall jag
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Det är väl med programmakari för TV, som att göra säljbara tidningar, att det skall vara något extra, något annorlunda för att det skall bli intressant och se-/säljbart.

De flesta av oss nordbor som bor, eller vistas längre tider här nere i södern är nog en samling ganska vanliga ”Svensson” och våra vardagsliv är troligen inte speciellt intressant, talar i alla fall för oss själva.

TommyD
 
Toppen