• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Det går att påverka....

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Läste i Gävle Dagblad i förra veckan; Arnes fjärde medborgarförslag – vill ha fler husbilsplatser för att locka turister till Sandvikens centrum: "Det ska vara smidigt"

Ett medborgarförslag som lämnats in till Sandvikens kommun från en husbilsägare, som efterlyste bättre centrala parkeringsplatser för våra lite större bilar och samtidigt belyste de positiva konsekvenser som finns om man får oss att stanna.

Tänkte på Göstas upprop i tråden - Motion Parkeringsplatser - https://www.husbilsklubben.se/forums/threads/motion-parkeringsplatser.120987/

Artikeln bekräftar att det går att påverka kommunerna. Sedan kan man fundera på om det är effektivare med ett medborgarförslag från en skriven skattebetalare i kommunen, eller ett brev från Nordens största intresseförening för husbilsintresserade?

TommyD
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Det är så olika i kommunerna. Jag skrev et medborgarförslag till Trelleborgs kommun 2013!!
Jodå, det klubbades igenom. Tekniska förvaltningen fick på sitt bor att utreda.
De har fått bilder på hur olika ställplatser kan se ut, som jag fotograferat, Tyskland, Frankrike och Sverige.

Jag har varit på kommunen MÅNGA gånger och undrat - VAD HÄNDER.
Då är det dels kommungubbarna och fritidsförvaltningen och utvecklingsbolaget.
Än idag Noll.

Så vi skall kanske utse Trelleborg som Årets sämsta husbilplats
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Jag har försökt att på verka Tyresö kommun.
Genom att framhålla vår vackra natur och att husbilsresenärer även behöver handla i affärer eller äta på restauranger.
Vilket är positivt för kommunens företagare som lättare kan behålla sin personal eller t.o.m. öka personalstyrkan.

Mer personal - leder till flera skattekronor till kommunens kassa. Till glädje för välfärden.
 
Toppen