• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta.

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Tidigare gällde att om man läste någonting som var oklart eller svårt att förstå så berodde det oftast på att den som skrivit texten inte var särskilt kunnig eller intresserad av ämnet. Numera tycks svårbegriplig text ofta bero på att man medvetet vill förvirra läsaren. Ett bra exempel på detta är mobilbranschen där det är väldigt svårt att jämföra de olika alternativen. Svårbegripliga tjänster och tilläggstjänster i en enda röra som gör det svårt för kunden att hitta ett passande avtal.

Det dunkelt sagda är alltså numera inte alls det dunkelt tänkta utan ett simpelt marknadsföringsknep. Eller är det så att det språk som används i sådana här texter är resultatet av bristande språkkunskaper eller rentav ett resultat av "amerikaniseringen" av texten där nya ord hela tiden dyker upp, ord som redan finns i svenska språket men som här ofta får en annan innebörd än den ursprungliga; ett sorts IT-språk som fullständigt nonchalerar vanliga språkregler. Det verkar som om ungdomarna har accepterat det nya språket utan att knota. Vi som varit med ett tag (jag tror att jag inte är ensam om detta) har svårt att uppskatta språkets tilltagande förfall!

Jappe
 
Toppen