• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Det där med kamrem??!!??

F

F.d. 7282

Guest
Sv: Det där med kamrem??!!??

Tacka vet jag en gammal hederlig stötsstångsmotor utan skit som bara kostar konsumenterna pengar och oro;)

Bilen på min avatar har en riktig motor utan tjafs:D

Anders som är lite gammalmodig idag!!

Håller med !! I det avseendet var det bättre förr. Känslan när man har renoverat den gamla stötstångsmotorn, kört den varm , efterjusterat ventilerna, efterdragit toppen,
och sen få ut och köra.

Den känslan sitter i länge ( synd att det är så sällan numera man skruvar )

// Pär
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Det där med kamrem??!!??

Då hade du ingen stessfläkt (turbo) heller på din Mx5:a och det var samma på våran slit å släng bilar Åpel kadätt och Fård Eskrot , dom kördes tills remmarna gick av för man visste att inget hände samt så gick dom bilarna bara i radie om 3 mil runt stan så det var inte långt att bogsera om något hände .
 
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Det där med kamrem??!!??

Lägger in en bild från Bosch serviceskola som berättar lite om kamremmen på dieslar med enhetsinsprutare.

Kan kanske förklara lite varför intervallerna på vissa dieslar är kortare än på bensinare.

Dessutom ökade ju bytesintervallerna på Fiat när JTD-motorn (common rail-motor) kom.

Mvh
Lasse
 

Bilagor

  • Bild.jpg
    Bild.jpg
    701 KB · Visningar: 59

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Det där med kamrem??!!??

Skulle man inte kunna göra en komplett "guide" över kamremmsbytesintervallen på diverse olika motorer och årsmodeller för om en hel del HBK:are visste sina intervaller och skrev upp .

Fabrikat .
Ex. motortyp. 2,8 td (eller om det finns något motornamn som i mina audisar 3-B och AJL )
årsmodell
samt intervall mil alt. år .

Då skulle det ju kunna bli väldigt komplett men det kanske redan finns någonstans på sidan ?
 
F

F.d. 55306

Guest
Sv: Det där med kamrem??!!??

Hej igen
Det blev ju en hel del intressanta synpunkter på, och funderingar runt, det här med kamremsbyte. Och trots att jag är en motorteknisk idiot har jag fått klart för mig att det är säkrast att byta enl rekommendation. Så nu har jag beställt tid för det på verkstan.
Tack alla / Sven-Erik
 
Toppen