• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Det bor gremlins i mitt el-system!!!

F

F.d. 30146

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 1,4 127
Årsmodell Chassie: 1989 o Tidigare
Husbilsfabrikat: Dethleffs
Husbilsmodell: Dethless
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 1989 o Tidigare
Ämnesområde: Elsystem
Hej på er!
Det här är mitt första inlägg på husbilsklubben, och ingen annan än jag skulle hellere vilja skriva om trevliga saker om min husbil, men det får tyvärr vänta.

Jag äger en husbil som är byggd på Fiat Ducato chassi, och själva bodelen är av fabrikat Dethless. Årsmodellen är 89, och det är en diesel.

OK, över till problemen. Jag skulle köra upp husbilen från Helsingborg till dalarna, efter cirka 30 mil av resan märker jag att när jag ska blinka "svajar" lysena till i samma takt som blinkersen blinkar, lysena slocknar inte helt, men de "svajar till".
Jag provade att tuta, och samma där, lysena svajade till när jag använde tutan.
Vindrutetorkarna går segt, spolningen fungerar vad jag kan se normalt.

Inga problem att starta, startmotorn snurrade som vanligt, alltså inget effektbortfall där

Samtidigt börjar ett relä att knäppa/spraka, i början då och då, för att slutligen spraka hela tiden, själva reläet blev inte varmt. Och samtidigt som sprakandet uppstod började oljetryckslampan att "flickra" i takt med sprakandet. Och blev det någon gång tyst från reläet, ja då slutade också oljetryckslampan att "flickra"

Säkringarna för hel och halvljuset blev däremot varma, de blev så pass heta att jag bara kunde använda positionsljusen.

Väl hemma mätte jag upp batteriet, 12,47 V vid polerna, och när jag startade motorn och mätte fick jag 12,04??????
Alltså mer kräm i batteriet utan att motorn gick (förmodligen trollens fel).

Jag kopplade bort minuskabeln och vred på nyckeln, då kunde jag höra ett tickande ljud från en vit box som sitter framför batteriet.
Jag har bara ett batteri i husbilen som EV kan ge ström, men jag trodde att när strömmen är bruten kunde inget göra så att något "relä" kan ticka (här kommer trollen in).
Den vita boxen är märkt "Bitron Video 2044019/S 12V", jag har ingen aning vad den har för funktion, men alldeles uppenbart är att den kan leva ett eget liv


Jag tog mig hem till slut, men det är inte roligt att ha troll eller gremlins i elsystemet. Hoppas att någon kan hjälpa till att komma med förslag var jag ska börja leta, och vilka åtgärder som ska till, allt uppskattas.

Alla mina uppgifter vad gäller motortyp stämmer inte, men jag tror det inte har så stor betydelse då problemen sitter i det elektriska

PS: Jag har för mig att jag läst på husbilsklubben att det var någon medlem som sålde delar från en Fiat Ducato, men nu kan jag inte hitta det.

Vägkung
 
F

F.d. 2908

Guest
Jag skulle tippa på att generatorn alt laddningsregulatorn har givit upp. När man mäter på batteriet och motorn är igång bör du ha ca 14,7volt.
 
F

F.d. 30146

Guest
Wizard skrev:
Ett???? batteri i bilen. Du har väl ett startbatteri och ett bodelsbatteri??
//W

ÄHHHH- Jag uttryckte mig kanske lite klumpigt, jag menade alltså startbatteriet.

Jag har ännu inte kommit felet på spåret, men skam den som ger sig. Och fram tills dess, tack alla som kommit med tips.

Och nu ska jag försöka fånga trollen och alla gremlins som huserar under huven:twitcy:
 
F

F.d. 30146

Guest
Ja så där ja, nu är generatorn borttagen, den ska lämnas in för koll hos en bilelektriker imorgon.
Jag hör av mig när jag vet mer.

Kanske är detta fel ställe att efterlysa delar till min Fiat Ducato (Dethless) 89:a, men jag provar i alla fall.
Är det någon som har ett kylskåp till den, ja då hör ni bara av er. Andra delar går också bra.
 

sven-A

HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2026
vägkung skrev:
Ja så där ja, nu är generatorn borttagen, den ska lämnas in för koll hos en bilelektriker imorgon.
Jag hör av mig när jag vet mer.

Kanske är detta fel ställe att efterlysa delar till min Fiat Ducato (Dethless) 89:a, men jag provar i alla fall.
Är det någon som har ett kylskåp till den, ja då hör ni bara av er. Andra delar går också bra.

Är det dålig effekt så råder jag dig till att byta kontaktmassa bakom kylflänsarna i kylskåpet. Jag har gjort det på min -92 :) 10-11 minus på 220 volt på full effekt. 6-7 minus på gasol på full effekt. 12 v vet jag ej för det är under färd och då är ingen i skåpet och river så då klarar det sig länge. Allt mätt med tomt kylskåp, superbra nu med mat i också.
Finns utförliga trådar om hur man gör inlagda här, sök på kontaktmassa.
Lycka till.
 
F

F.d. 30146

Guest
sven-A skrev:
Är det dålig effekt så råder jag dig till att byta kontaktmassa bakom kylflänsarna i kylskåpet. Jag har gjort det på min -92 :) 10-11 minus på 220 volt på full effekt. 6-7 minus på gasol på full effekt. 12 v vet jag ej för det är under färd och då är ingen i skåpet och river så då klarar det sig länge. Allt mätt med tomt kylskåp, superbra nu med mat i också.
Finns utförliga trådar om hur man gör inlagda här, sök på kontaktmassa.
Lycka till.

Tack för visat intresse, men problemet är att originalkylskåpet finns inte längre kvar. Förra ägaren har satt in ett "vanligt" kylskåp, och det kan bara drivas med 220V, jag vill ha gasoldrift på det skåp som ska sättas in då jag fricampar mesta delen av tiden.
 
F

F.d. 3297

Guest
Jag skulle direkt misstänka de s.k. "jordningspunkterna".
Börjar de att spöka så kan strömmarna gå hur som helst,
precis som du beskriver med oväntade påverkningar.

Du hittar dom i motorrummet, ser ut som "plus" med skruvskalle
i mitten. Dra loss de sladdar som är anslutna och skruva loss
"plusset". Under borde det vara metallrent mot plusset.
Skrapa rent, skruva tillbax och "blås på" med ofärgad underreds-
massa (finns på OK-Q8).
Sätt tillbax sladdarna och gläd dig åt goda jordningar!
 
F

F.d. 30146

Guest
Hans-5003 skrev:
Jag skulle direkt misstänka de s.k. "jordningspunkterna".
Börjar de att spöka så kan strömmarna gå hur som helst,
precis som du beskriver med oväntade påverkningar.

Du hittar dom i motorrummet, ser ut som "plus" med skruvskalle
i mitten. Dra loss de sladdar som är anslutna och skruva loss
"plusset". Under borde det vara metallrent mot plusset.
Skrapa rent, skruva tillbax och "blås på" med ofärgad underreds-
massa (finns på OK-Q8).
Sätt tillbax sladdarna och gläd dig åt goda jordningar!

Hej och tack för alla förslag, men nu går jag bet, alltså- ser ut som "plus" med skruvskalle
i mitten????
Vet inte vad det betyder, men det kanske inte gör så mycket, jag håller på att ta loss alla kablar och gör rent vid alla kontakter, det kan då i alla fall inte bli sämre, jag återkommer med resultat.

Blocket är en alldeles utmärkt plats att annonsera på, men ibland undrar man om vissa annonsörer anser att deras begagnade kylskåp innehåller någon dold skatt, eller är klätt med guld.
Jag söker vidare, både vad gäller "troll och gremlins-problemet", men även kylskåpsjakt.

Vägkung
 
F

F.d. 3297

Guest
Förlåt! NU var jag "kryptisk" i onödan.

På torpeden, väggen mellan motorrum och passagerare,
brukar det finnas gemensamma "jordpunkter".
Dessa ser ut som små plåtplus skruvade till torpedväggen
med olika sladdar anslutna till "pluss-vingarna".

Det blir lätt rost och övriga oxider i detta "utrymme" under
plusset, som ju egentligen ska vara obefintligt.
Bättre så?

I din jakt på kylskåp, lägg dig i försåt utanför någon mataffär,
ALLA kylskåp tyx innehålla mat.
 
F

F.d. 30146

Guest
Hans-5003 skrev:
Förlåt! NU var jag "kryptisk" i onödan.

På torpeden, väggen mellan motorrum och passagerare,
brukar det finnas gemensamma "jordpunkter".
Dessa ser ut som små plåtplus skruvade till torpedväggen
med olika sladdar anslutna till "pluss-vingarna".

Det blir lätt rost och övriga oxider i detta "utrymme" under
plusset, som ju egentligen ska vara obefintligt.
Bättre så?

I din jakt på kylskåp, lägg dig i försåt utanför någon mataffär,
ALLA kylskåp tyx innehålla mat.

OK, jag ska kolla efter de "små plåtplus" på torpedväggen.

Jag har fångat en riktigt stor gremlin idag:eek:, den satt och fipplade med generatorn, man kan säga att han dödade all laddning, eller med andra ord, laddningen fungerade inte alls. Kolen hade slitit ner ytan på kopparringen/bussningen, dessutom hade laddreläet gett upp, allt detta fixade jag idag, och vid uppmätning efter fixandet, laddade generatorn som i fornstora dagar:).
Men bara för att generatorn laddar ,har jag inte slutat med att putsa alla "fästpunkter" på kabelanslutningar.

Jag söker vidare efter ett kylskåp, men det ser väl ut som att jag får betala överpriser för att över huvud taget ska få tag i nåt skåp:msn_cry:.

Jag söker också efter en bodelshandbok till min Dethless Bus B 423, (ja den har den beteckningen), alltså en "riktig" handbok.

Tack alla ni som svarat

Vägkung
 

kingolsson

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
6275
Medlemskap
2026
jag hade samma fel på en saab 99 att lamporna blinkade i takt med blinkersen. Jag bytte jordflätan - kabel som går mellan batteri och jord i plåt på bil. samt gjorde rent till ren metall. Jag bytte även jord kabel från lyktorna och drog en ny jordkabel från lamporna till batteriet. istället får att den var skruvad i plåten. först gjorde jag rent jordpunkt vid lamporna. Men det dröjde inte länge jag hade samma fel igen. Därför drog jag en -kabel mellan lamporna och batteri.
 
F

F.d. 30146

Guest
Hej på er igen!

Som sagt, nu fungerar laddningen i alla fall. Men jag tror att jag har något som drar ur batteriet, jag märker det om bilen stått några dagar, då är startmotorn segare än normalt, ja ni vet ju hur det låter när batteriet är en aningen urdraget och man försöker starta.

Jag får väl helt enkelt rycka minuskabeln och mäta mellan polen och kabeln och kolla hur mycket A det drar. Om det skulle visa sig att det är "mycket A" får jag väl rycka en och en av säkringarna för att kolla vilken det är som har gremlinsfasoner
Nån som vet vad som är "normalt A"?

Vägkung
 
Toppen