F
F.d. 30146
Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 1,4 127
Årsmodell Chassie: 1989 o Tidigare
Husbilsfabrikat: Dethleffs
Husbilsmodell: Dethless
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 1989 o Tidigare
Ämnesområde: Elsystem
Hej på er!
Det här är mitt första inlägg på husbilsklubben, och ingen annan än jag skulle hellere vilja skriva om trevliga saker om min husbil, men det får tyvärr vänta.
Jag äger en husbil som är byggd på Fiat Ducato chassi, och själva bodelen är av fabrikat Dethless. Årsmodellen är 89, och det är en diesel.
OK, över till problemen. Jag skulle köra upp husbilen från Helsingborg till dalarna, efter cirka 30 mil av resan märker jag att när jag ska blinka "svajar" lysena till i samma takt som blinkersen blinkar, lysena slocknar inte helt, men de "svajar till".
Jag provade att tuta, och samma där, lysena svajade till när jag använde tutan.
Vindrutetorkarna går segt, spolningen fungerar vad jag kan se normalt.
Inga problem att starta, startmotorn snurrade som vanligt, alltså inget effektbortfall där
Samtidigt börjar ett relä att knäppa/spraka, i början då och då, för att slutligen spraka hela tiden, själva reläet blev inte varmt. Och samtidigt som sprakandet uppstod började oljetryckslampan att "flickra" i takt med sprakandet. Och blev det någon gång tyst från reläet, ja då slutade också oljetryckslampan att "flickra"
Säkringarna för hel och halvljuset blev däremot varma, de blev så pass heta att jag bara kunde använda positionsljusen.
Väl hemma mätte jag upp batteriet, 12,47 V vid polerna, och när jag startade motorn och mätte fick jag 12,04??????
Alltså mer kräm i batteriet utan att motorn gick (förmodligen trollens fel).
Jag kopplade bort minuskabeln och vred på nyckeln, då kunde jag höra ett tickande ljud från en vit box som sitter framför batteriet.
Jag har bara ett batteri i husbilen som EV kan ge ström, men jag trodde att när strömmen är bruten kunde inget göra så att något "relä" kan ticka (här kommer trollen in).
Den vita boxen är märkt "Bitron Video 2044019/S 12V", jag har ingen aning vad den har för funktion, men alldeles uppenbart är att den kan leva ett eget liv
Jag tog mig hem till slut, men det är inte roligt att ha troll eller gremlins i elsystemet. Hoppas att någon kan hjälpa till att komma med förslag var jag ska börja leta, och vilka åtgärder som ska till, allt uppskattas.
Alla mina uppgifter vad gäller motortyp stämmer inte, men jag tror det inte har så stor betydelse då problemen sitter i det elektriska
PS: Jag har för mig att jag läst på husbilsklubben att det var någon medlem som sålde delar från en Fiat Ducato, men nu kan jag inte hitta det.
Vägkung
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 1,4 127
Årsmodell Chassie: 1989 o Tidigare
Husbilsfabrikat: Dethleffs
Husbilsmodell: Dethless
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 1989 o Tidigare
Ämnesområde: Elsystem
Hej på er!
Det här är mitt första inlägg på husbilsklubben, och ingen annan än jag skulle hellere vilja skriva om trevliga saker om min husbil, men det får tyvärr vänta.
Jag äger en husbil som är byggd på Fiat Ducato chassi, och själva bodelen är av fabrikat Dethless. Årsmodellen är 89, och det är en diesel.
OK, över till problemen. Jag skulle köra upp husbilen från Helsingborg till dalarna, efter cirka 30 mil av resan märker jag att när jag ska blinka "svajar" lysena till i samma takt som blinkersen blinkar, lysena slocknar inte helt, men de "svajar till".
Jag provade att tuta, och samma där, lysena svajade till när jag använde tutan.
Vindrutetorkarna går segt, spolningen fungerar vad jag kan se normalt.
Inga problem att starta, startmotorn snurrade som vanligt, alltså inget effektbortfall där
Samtidigt börjar ett relä att knäppa/spraka, i början då och då, för att slutligen spraka hela tiden, själva reläet blev inte varmt. Och samtidigt som sprakandet uppstod började oljetryckslampan att "flickra" i takt med sprakandet. Och blev det någon gång tyst från reläet, ja då slutade också oljetryckslampan att "flickra"
Säkringarna för hel och halvljuset blev däremot varma, de blev så pass heta att jag bara kunde använda positionsljusen.
Väl hemma mätte jag upp batteriet, 12,47 V vid polerna, och när jag startade motorn och mätte fick jag 12,04??????
Alltså mer kräm i batteriet utan att motorn gick (förmodligen trollens fel).
Jag kopplade bort minuskabeln och vred på nyckeln, då kunde jag höra ett tickande ljud från en vit box som sitter framför batteriet.
Jag har bara ett batteri i husbilen som EV kan ge ström, men jag trodde att när strömmen är bruten kunde inget göra så att något "relä" kan ticka (här kommer trollen in).
Den vita boxen är märkt "Bitron Video 2044019/S 12V", jag har ingen aning vad den har för funktion, men alldeles uppenbart är att den kan leva ett eget liv
Jag tog mig hem till slut, men det är inte roligt att ha troll eller gremlins i elsystemet. Hoppas att någon kan hjälpa till att komma med förslag var jag ska börja leta, och vilka åtgärder som ska till, allt uppskattas.
Alla mina uppgifter vad gäller motortyp stämmer inte, men jag tror det inte har så stor betydelse då problemen sitter i det elektriska
PS: Jag har för mig att jag läst på husbilsklubben att det var någon medlem som sålde delar från en Fiat Ducato, men nu kan jag inte hitta det.
Vägkung