• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Det blir inte varmt i husbilen

Njepermuck

HBK Intresserad
Inlägg
5
Kommun
Osby
Vi är noviser som precis har fått hem vår Pilote 740 av 2015 år modell. Husbilen har en Alde 3020 värmeanläggning och vi kopplade in den direkt när vi kom hem. Det har varit runt 0 grader ute ett par dagar och vi har kört värmaren på 2 kW men lyckas maximalt få upp värmen till ca 10 grader. När jag känner på golvventilerna är ungefär hälften varma och resten iskalla.
Vi testade att köra igång gasen också och då hände det grejor. Då var det inga problem att få upp temperaturen.
Problemet med gas är att vi tänker ge oss av mot Spanien inom några dagar och det betyder att det kommer att vara beroende av gasvärmen under praktiskt taget hela resan dit eftersom det fortfarande är ganska kallt i Tyskland och Frankrike.
Min fråga är: ska elvärmen vara så klen? Ska man inte få upp mer än 10 grader med 2 kW när det är 0 grader?
 
Vi har också en Pilote 2016 års modell med samma Aldepanna. Inga problem alls att få +21gr vid -15 utomhus.
Tyvärr har jag inget tips om ev felorsak men kolla med en åf.
 
Har du inte val där du kan öka kw, jag har 2 lägen eco och normal. då får jag upp värmen i runt 20 grader när det är -3 -0 grader ute sen måste jag stöd värma med gasol om det blir kallare, då ställer jag in den på el/gas.
 
Kolla att du har ström på samtliga element på elpatronen .
 
Senast ändrad:
Hej - och tack för den snabba responsen!
Jag har bara 3 val när det gäller el. 1, 2 eller 3 kW. Jag har pratat med återförsäljaren eftersom jag har garanti på vagnen och han är inte jätteintresserad. Han menar att eftersom det är en ganska stor husbil får man räkna med att värmaren inte klarar av att värma bilen om det närmar sig nollan.
 
Om inte alla radiatorer blir varma är det luft i systemet, leta efter luftnipplar öppna dessa tills det kommer vatten, finns ett flertal sådana i bilen.
 
Jag hade oxå problem med min Alde 3020 i början. Jag mailade Alde, en jätte trevlig kille ringde dan efter och sa hur inställningarna skulle vara. Det finns en massa inställningar i nya 3020 panel som inte helt lätta o förstå. Prova det,dom kanske kan lösa ditt problem. Min funkar ua nu i alla väder.

//Jarmo
 
Ytterligare ett tips kan vara att kolla inställningen på cirkulationspumpen i displayen. Tror att det finns 5 lägen att välja på. Normalt skall det nog räcka med läge 3. Prova att öka till läge 5 och se om du får ökad värme. En fördel med att ställa upp pumpen på läge 5 är att du lättare kan få bort eventuell luft i systemet. Det tar ju lite tid innan du märker någon eventuell förändring. Kolla även nivån i expansionskärlet så att den ligger mellan min-max.

Vid noll grader och 2kW skall du absolut kunna få ca 20 grader om du har vattenburen golvvärme.

Hälsar Kjell
 
Kolla inställning för strömbegränsning i panelens inställningar. Standard är 6Amp, höj den till 10 eller 16.

Bra tips, fast bli inte besviken om den inställningen saknas.
Strömbegränsning är ett tillbehör som inte finns i alla installationer.

Eftersom fronten på en husbil oftast är en källa till nedkylning kan det göra stor skillnad att täcka framrutan med någon form av isolerande täcke. (Helst på utsidan).

Vi har även ett isolerande "täcke" på insidan mot torpedväggen.
Testade också att klippa till liggunderlagsbitar och lägga ovanför mörkläggningsgardinerna för takluckorna. Kanske lite "overkill" om man inte ska vintercampa,,


Vet att det var olika tjocklek på isolering i tak och väggar på 2015 års modeller.
(Fast det kanske inte gällde 740...)

Hälsar
Bettan o Einar
 
Senast ändrad:
Koppla in en energimätare, finns för 149 kr på Kjell och Comp, så kan du läsa av hur mycket effekt patronerna förbrukar, om de drar 2000w resp 3000w eller strömmen blir ca 9 resp 13 Amp så fungerar nog elpatronerna,
 
Så här har jag svarat ett antal gånger tidigare när liknande diskussioner dykt upp här på forumet, och jag gör det ännu en gång:

För den gamla Primus-pannan (modell 2450 och tidigare) med tre brännare (och vred för manuell inkoppling av brännare 2 och 3) fanns en gammal tumregel, som t.o.m. fanns på en dekal på insidan av locket till gasolkofferten:

Vackert väder: 1 brännare
Kallt: 2 brännare
Väldigt kallt: 3 Brännare


Varje brännare var på 2 000 watt.

Om man då har en elpatron på 2 000 watt blir tumregeln:

Vackert väder: elpatron
Kallt: elpatron + 1 brännare
Väldigt kallt: elpatron + 2 brännare

Alltså: Grundproblemet torde vara att elpatronen inte räcker så långt, utan ska ses som ett komplement till gasolvärmen.

Pålle
 
Senast ändrad:
Man kan även gå in på alde.se för att "Övningsköra Manöverpanelen". Kan vara bra at göra när säsongen börjar
 
Tillbaka
Toppen