• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Det blir bara dyrare och dyrare

Benny56

FD HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Linköping
HBK-Nr
18929
Medlemskap
2021
Tack för alla tipps om billigare HB försäkring..... Men nu var det ju inte... om vart hittar jag en billigare HB försäkring som tråden egentligen handlade om :swoon: så snälla försök att hålla er till tråden, så blir det lättare för alla och kanske mindre skrivet.... ;)

Om det är Folksams agerande med rejäla höjningar av premier du vill diskutera så har jag ett bra exempel!
för drygt 30 år sen bodde jag i bostadsrätt och var kassör i föreningen. Vi hade föreningens försäkring i Folksam och premien låg på 5500:- per år. Helt plötsligt kom det en höjning till 7500:- och jag tog in offerter från andra bolag. LF kunde då erbjuda samma försäkring för 5000:-. Jag ringer upp Folksam för att säga upp försäkringen och förklarar att jag fått ett klart bättre erbjudande. Får frågan vad priset låg på hos LF och direkt svarade man att jag kunde få samma pris hos Folksam! Alltså en sänkning på 500:- i stället för höjningen på 2000:- Jag blev bara förbannad och bytte bolag ändå. Snacka om oseriöst!
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Nu är det klappat och klart så det blev ytterligare ett år med Folksam. Jag hade tur att kunna prata med en trevlig telefonist som jag verkligen ställde mot väggen gällande Folksams "ohämmade" prishöjningar och andra konstigheter. Som tur var, killen var helt sansad och kunde lugnt besvara alla mina frågor. Måste erkänna att jag blev impad...

Premiehöjningar verkar vara resultat av att det har varit mycket skador vissa perioder. Telefonisten förklarade att Folksam är ett av få bolag som har 2 000:- kr i fast självrisk för glas-skador (0 för reparation). Dom flesta har glasskadan procentuell där ett byte av framrutan kan kosta upp emot 17 000:- i självrisk. Undrar var alla Concorde, Morello, N&B och liknande storheter försäkrar sina husbilar? Lite hagel (stora som valnötter) kan verkligen ställa till det, det har vi sett häromdagen...

Det avgörande för oss var 183 dagars reseförsäkring vilket vi hade varit tvungna att betala extra för hos ett annat bolag och ändå hamnat kring tiotusen-sträcket. Nu hamnar vi på 9 366:-/år sen får vi se vad som kommer att hända nästa år. Någon 10% - 17% höjning muskatten är inte aktuell för vår del, då köper vi hellre extra reseskydd hos CC eller någon annan som visar sig vara aktuell för året...

TIPS: Peter, jämför gärna självrisker mellan olika bolag och fatta beslut därefter "vad som är dyrt och vad som är OK dyrt".
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Nu är det klappat och klart så det blev ytterligare ett år med Folksam. Jag hade tur att kunna prata med en trevlig telefonist som jag verkligen ställde mot väggen gällande Folksams "ohämmade" prishöjningar och andra konstigheter. Som tur var, killen var helt sansad och kunde lugnt besvara alla mina frågor. Måste erkänna att jag blev impad...

Premiehöjningar verkar vara resultat av att det har varit mycket skador vissa perioder. Telefonisten förklarade att Folksam är ett av få bolag som har 2 000:- kr i fast självrisk för glas-skador (0 för reparation). Dom flesta har glasskadan procentuell där ett byte av framrutan kan kosta upp emot 17 000:- i självrisk. Undrar var alla Concorde, Morello, N&B och liknande storheter försäkrar sina husbilar? Lite hagel (stora som valnötter) kan verkligen ställa till det, det har vi sett häromdagen...

TIPS: Peter, jämför gärna självrisker mellan olika bolag och fatta beslut därefter "vad som är dyrt och vad som är OK dyrt".


muskatten lånar din tråd, eftersom det är svar på ett inlägg.

Ranko det är säkert optimal lösning för er, men rätt skall vara rätt.....

Killen du pratade med var säkert sansad, men han var nog först och främst en slipad försäljare, som inte drog sig för alternativa sanningar, åtminstone vad gäller självrisken för glasskador.

Om du kollar här, Allt om husvagn och campings jämförelse av 8 försäkringsbolag;
Välj rätt försäkring för husbilen!

Så ser man att:

- 1 bolag, Dina Försäkringars självrisk är 35% av skadekostnaden, minst 1200 och max 6000 kr
- 1 bolag, FOLKSAM’s självrisk är 2000 kr 0 kr vid reparation.
- 6 bolag, CC, if..., LänsFörsäkringar, TryggHansa, ICA försäkring och VARDIA självrisk 1500 kr, reparation 0-100-200 kr.

Det här visar att det bara är Dina försäkringar som har högre självrisk, men de har å andra sidan en mycket lägre premie.

6 av 8 bolag har i alla fall bättre villkor vad gäller glasskador, än vad Folksam presenterar.

Men visst är glasskadorna en tung post, vi hade själva ett byte av en framruta på en N+B Flair och om jag kommer ihåg rätt så kostade det Folksam över 70.000 kr, medan vi bara betalade 1500 kr.

Nu är det fler faktorer och villkor som avgör vilken leverantör man väljer, men eftersom jag förstår att säljaren tog just glasbiten som argument så ville jag visa på fakta i den frågan.

Folksam reseförsäkring på 185 dagar i samband med husbilsförsäkringen är å andra sidan både unik och suverän för dem det passar för.

TommyD
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Ja du Tommy, det ligger nåt i det du säger (sorry muskatten, hoppas du hittar rätt på dina funderingar bland alla "kapningar"). Jag borde engagerat mig mer i att forska bland alla bolag men vad hjälper det när knappt någonting kommer att stämma nästa år. Förr i tiden la jag mycket tid på att informera mig, inte minst för att kunna spara en slant (precis som muskatten är inne på), men orken har tagit slut helt enkelt och beslutsvägar har blivit betydligt kortare...
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sorry om jag var otydlig i trådstarten.... kan inte lova att det blir bättre men skall försöka :twitcy:...
Det jag tycker är märkligt är att ju äldre HB:en blir ju högre blir också min försäkringspremie, och ju äldre min HB blir ju mindre får jag i ersättning av FOLKSAM vid en enventuell skada... tex Maskin och Eletronik skador får jag noll (0) kr när nusbilen är mer än 8 år. Skulle det uppstå fuktskada då får jag noll (0) kr vid en eventuell skada... Alltså Maskin, Eletronik och fuktskador får jag inget för ... men skall ändå betala för den delen i försäkringen.... Sen är HBB:en nu inne på sitt 14:de år och om jag nu skulle hamna i en skadesituation där FOLKSAM skall ersätta en skada (ej rutor skador) då gör FOLKSAM ett kraftigt avdrag för åldern, men jag skall ändå betala preime som om HB:en var ny.. Sen ökar ju min bonus.... men det syns ju aldrig på fakturan från FOLKSAM att min bonus är till glädje för mig...
Tittar jag sen på länken som Tommy delade med sig.... så ser jag att trotts att expelbilen har mer än dubbla dagsvärdet än min så betalar de mindre hos FOLKSAM än vad jag gör för min gamla HB...
Sen vet jag att många ställer av sin HB under del av året, (då spar man en slant när man inte använder HB) jag har aldrig ställt av min, vilket gör att det blir mer klirr i kassa hos FOLKSAM :swoon:.... nä hur jag än gör hos FOLKSAM så blir ju försäkringen bara dyrare och dyrare....
FOLSAM säger att kunden "äger" företaget.... när jag frågade FOLKSAM om jag som delägare kunde få underlaget som visar att de har fått ökning av HB skador... så fick jag till svaret ...nej.!! det är för komplisera att ta fram sa FOLKSAM.... men man kan ju undra varför de nekade en delägare information som jag anser att jag har rätt till... Sen sa jag men ni har ju redan underlaget eftersom er höjning basserar ni på ökad HB skador... Vist försviso är det så men det är för kompliserad sa han.... använder i er inte av datorer och program som visar det ni påstår frågade jag.... vist gör vi det..... ja! då är det väl enkelt sa jag..... Vi lämnar inte ut detta fick jag till svars.... Altså som "del ägare" underhåller också FOLKSAM mig information som jag anser att jag har rätt till.... man kan ju undra varför FOLKSAM gör såhär....

Jag kan skriva ännu mer men hoppas att det nu har klarnat lite.... om inte.... ta ett lugnt och brusa inte upp..... så hörs vi snart igen.... Kram....
 

Turbo 67

FD HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Västerås
HBK-Nr
27108
Medlemskap
2021
Vi har LF och e nöjda.Värt ringa runt och kolla premierna.Samt självriskerna vid ev. skada..
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
70 tusen for en Flair rute, på den tid du hadde Flair så kostet ruten fra N+B under 35 000. Carglas hadde en pris på 42 000 og tok 7000 for jobben i følge den avtale de hadde med TrygHansa som jeg hadde som forsikring på min Flair. Jeg hadde på den tid tilgang til delepriser fra N+B :D - og en rute som ble levert til Norge som ekspress i egen budbil fikk en pris til kunde på rundt 35 000 svenske dukater inkludert frakt og en smule fortjeneste til importør. Glasskjedene benytter egne kanaler og kjøper inn fra glassverkene sentralt - setter sine egne priser uavhengig av hva bilfabrikkene har for priser. Noe som irriterte meg var at jeg måtte vente i 2 mnd på at de fikk ruten fra glassfabrikken via inkjøp i Holland og engros lager i Sverige. Dette samtidig som en annen kjede i Norge hadde hatt 3 feilaktige ruter til en bil der og til slutt gikk verkstedet utenom og kjøpte fra N+B - billiger enn fra egen kjede og en ukes leveringstid.
 
S

Sören-6830

Guest
Så olika det kan vara med försäkringspremierna.
Nu har jag kollat och för min del är Folksam billigast (husbil, personbil, villa), t ex ca 2000 :- lägre än CC. Inget av övriga bolag kunde konkurrera med Folksams priser.
Har under alla år inte haft ett enda försäkringsärende förutom att en enhet i elektroniken i villans värmesystem fallerade för ett år sedan, kostade 44 000:-
Folksam betalade detta förutom självrisken trots att åldern var 19 år, men som tur var hade jag bytt en detalj för två år sedan så man gick på det (utan åldersavdrag).
Mycket fint bemötande av Folksam!
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Tja.... vad skall man säga ?.... för svaren som droppar in i tråden nu visar tydligen att jag fortfarande skriver oklart :swoon: eller ?

Hur som helst så känner jag såhär när jag skriver om något som fungerar dåligt, att om ingen påtalar "problem/felen" hur skall då de som har makten att påverka saken då veta om att där är ett problem/fel ? :cool:....

Samma sak när det gäller att påverka saker som fungerar dåligt, så försöker jag påtala det som jag tycker är fungerar dåligt.... för om jag påtalar det som fungerar bra.... vad tror ni då händer med "problemet".... Ja.! just det....för just nu upplever jag i tråden att.... om jag kom och var ledsen att Kalle är död,... och då får jag svar av de andra.... men Bosse lever :swoon:.....För det handlar väl om att vi skall RESPEKTA varandra och vad som skrives här....samt delta i ämnet .....
Och hur var det sen med Hbk:s kvalitessäkring av forumsregler ?:twitcy:

Så ser jag på detta....

Och för de som påstår andra saker så kan ni ju läsa här under vad jag skulle betala om jag valde CC. HB försäkring.... Jag hade sparat 4933.-/år mot vad FOLKSAM tar nu.... Detta visar att påstående som inte styrkes här på Hbk skall man ta med en stor nypa salt.... för vem vet om de som gör inläggen är i symbios med FOLKSAM.... ingen nämd och ingen glömd..;)

Detta gäller en helförsäkring...+ olycksfall
CC offer HB försäkring 2019-2020.jpg
 
Senast ändrad:
S

Sören-6830

Guest
Tja.... vad skall man säga ?.... för svaren som droppar in i tråden nu visar tydligen att jag fortfarande skriver oklart :swoon: eller ?

Hur som helst så känner jag såhär när jag skriver om något som fungerar dåligt, att om ingen påtalar "problem/felen" hur skall då de som har makten att påverka saken då veta om att där är ett problem/fel ? :cool:....

Samma sak när det gäller att påverka saker som fungerar dåligt, så försöker jag påtala det som jag tycker är fungerar dåligt.... för om jag påtalar det som fungerar bra.... vad tror ni då händer med "problemet".... Ja.! just det....för just nu upplever jag i tråden att.... om jag kom och var ledsen att Kalle är död,... och då får jag svar av de andra.... men Bosse lever :swoon:.....För det handlar väl om att vi skall RESPEKTA varandra och vad som skrives här....samt delta i ämnet .....
Och hur var det sen med Hbk:s kvalitessäkring av forumsregler ?:twitcy:

Så ser jag på detta....

Och för de som påstår andra saker så kan ni ju läsa här under vad jag skulle betala om jag valde CC. HB försäkring.... Jag hade sparat 4933.-/år mot vad FOLKSAM tar nu.... Detta visar att påstående som inte styrkes här på Hbk skall man ta med en stor nypa salt.... för vem vet om de som gör inläggen är i symbios med FOLKSAM.... ingen nämd och ingen glömd..;)

Detta gäller en helförsäkring...+ olycksfall
Visa bilaga 175654

Om det var mitt inlägg du avsåg så har jag inga problem att redovisa dem öppet. Jobbar för tillfället som funktionär på EM i golf och är inte hemma, återkommer.....
 
S

Sören-6830

Guest
Här är redovisningen av min offert från CC samt min kostnad hos Folksam,
och jag är INTE anställd på Folksam.

Superhusbil utan rabatt 9282kr helår (singelförsäkring)

Superhusbil i samband med (bil) villa och olycksfall 7427 Folksam 7840:-

Bil i samband med villa superhusbil och olycksfall 7559 kr helår Folksam 6307:-

Supervilla i samband med olycksfall och husbil 7766 kr helår Folksam 6840:-

CC Total 22 752:- Folksam 20 987:-
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej Sören.... Nu var det ju inte meningen att du skulle behöva redovisa alla dina försäkringar här.
Men tack för infon...och så hoppas jag du inte tar det personligt vad jag syftar på i mitt tidigare inlägg. ...
 

Stengränd

HBK Medlem
Inlägg
2.333
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
11570
Medlemskap
2024
Jag håller på att diskutera med LF varför jag skall betala full premie för en helfförsäkring där jag inte kan utnyttja maskinskadeförsäkringen. Jag påpekade att köper & betalar en sak så har man ju också rätt att utnyttja denna men som jag i detta fall inte kan utnyttja detta borde ha en lägre premie. Chefen skulle prata med "högre ort" & lovade att återkomma idag med ett bra svar. Det skall bli väldigt intressant att höra hans argument.

Har haft samma diskussion med LF Uppland, svaret är rena svamlet om svårigheten att ha koll på körda mil och diverse annat. Ska bli intressant att höra Ditt svar från Lf
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Dom skulle höra av sig dagen efter, stendött, inte ett ljud. Jag tar tag i detta på måndag.
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Ja, chefen för avd. Fordonsförsäkringar finns på plats så något skall jag väl ut av henne. Om det sedan är en bra förklaring eller svammel återstår att se.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Dyrare och dyrare, bonus eller inte och gammal eller ny bil. Det brinner cirka 1500 till 1600 bilar i landet om året, och det är bara dom som får hjälp till att brinna som är räknade i den statistiken. Pengarna skall in och det är vi som får betala. Alldeles nytt Tio bilar förstörda i garagebrand i Uppsala
Detta är du inte intresserad av men kanske någon annan i tråden är det. Jag betalar 2643:- kronor för en helförsäkring för en bil med sju bäddplatser, 1500 mil. Bäddplatserna och givetvis ingenting med försäkringsbrevet att göra, vill bara säga att det är ingen liten bil.
 

Juhani & Leila

HBK Medlem
Inlägg
303
Kommun
Storfors
HBK-Nr
10084
Medlemskap
2024
Bytte av denna anledning från Folksam till Caravan-försäkring. Man måste jämföra premierna mellan bolagen varje år annars betalar man för mycket. Känns att första året är ett "lockpris" och sedan stigande premiekurva.
 
Toppen