• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Det blir bara dyrare och dyrare

Oboyen

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Sollefteå
HBK-Nr
25684
Medlemskap
2024
Det går att förhandla med Folksam... Vart förbannad när de skulle höja min husbilspremie med 1400kr, ringde o påpekade att de är en oskälig höjning och gör det inget på det priset kommer jag byta bolag, tog en liten stund så hade jag 75kr billigare än året innan... Ja summa summarum så betalar man alltid för mycket eller får för lite, en djungel är det med dessa försäkringar. Kanske ska påpekas att jag har djur, bilar o hus hos Folksam också.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag är precis inne i samma diskussion med LF. Mitt argument är att jag definitivt inte kommer att betala för maskinskadeförsäkringen som jag inte kan utnyttja. HB'n är en 01'a så det faller på detta inte på milen eftersom den bara har gått 6000.
 
Senast ändrad:

lennart44

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
15308
Medlemskap
2024
Jämför gärna med Motormännens försäkring. Vi betalar 4800:-/år för mycket heltäckande helförsäkring o helintegrerad bil med värde 700 000.
 
F

F.d. 940

Guest
Jämför gärna med Motormännens försäkring. Vi betalar 4800:-/år för mycket heltäckande helförsäkring o helintegrerad bil med värde 700 000.
Om man tecknar ny husbilsförsäkring idag hos Motormännen så får man ingen avställningsförsäkring, så sa dom till mig.
 
F

F.d. 55575

Guest
Kostnaderna försäkringsbolagen har för allt stöldgods som går ut ur Sverige måste finanseras och då hamnar kostnaderna i knäet
på försäkringstagarna.
Det är mångmiljardbelopp vi pratar om.
Rena rama smörgåsbordet för öststatsligorna.
Läste i tidningen proffs om en öststatstrailer
som tullen i Helsingborg stoppade,den var fullastad med stulna båtmotorer och annat stöldgods.Tullen hade inte rätt att kvarhålla ekipaget utan att det fanns polis på plats.
Eftersom polisen varken hade tid eller resurser att bistå tullen fick tullen släppa igenom trailern för vidare färd ut ur landet och vips som genom ett trollslag så fick försäkringskollektivet ytterligare kostnader att täcka upp.
Kanske är dax för en Swexit?
 
Senast redigerad av en moderator:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Nej, deinitivt inte någon Swexit. Det som bör göras är fler & tuffare poliser, mycket hårdare straff, fler tulltjänstemän med utökade befogenheter. Sist men inte minst, verklighetsförankrade politiker som ser till landets bästa & inte sitt egna.
 
F

F.d. 55575

Guest
Nej, deinitivt inte någon Swexit. Det som bör göras är fler & tuffare poliser, mycket hårdare straff, fler tulltjänstemän med utökade befogenheter. Sist men inte minst, verklighetsförankrade politiker som ser till landets bästa & inte sitt egna.

Om vi ska ha kvar den fria rörligheten så måste man införa passkontroller vid gränserna.
Det är helt bissart som det fungerar nu,kriminaliteten kan röra sig helt okontrollerat
mellan länderna.Det är vi vanliga skatteträlar som får stå för notan.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Ursäkta om jag avbryter den "politiska" chatten, vill bara meddela att det går att köpa ytterligare 3 månader reseförsäkring hos CC, men då hamnar man på samma premienivå som Folksam med sina 183 dagar...

CC är perfekt anpassad ekonomiskt för dom som flyger hem till Jul och sedan påbörjar en ny 3-månaders period. Det går också alldeles utmärkt att ställa av husbilen när man är utomlands. Tyvärr detta stämmer inte riktigt med våra behov.

Det jag vet med säkerhet är att vi brukar vara bortresta (i ett sträck) 5 - 6 månader och att vi aldrig ställer av husbilen. Detta gör att Folksam ligger oss närmast samtidigt som det är ganska tråkigt med ca 10% höjningar varje år. Ska spana efter andra uppstickare...
 

Benny56

FD HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Linköping
HBK-Nr
18929
Medlemskap
2021
Försäkringar bör kollas varje år! Har det mesta hos LF där jag är VIP -kund. Blev ändå tvingad förra året att byta ena hundförsäkringen på deras Agria. Premien för en 4 år gammal Cockkerspaniel höjdes från 3000:- till 6000:-! Hittade snabbt en med bättre skydd för 2200:-
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Såg just en utmärkt jämförelse för husbilsförsäkringar, 8 olika försäkringsbolags priser, självrisker och villkor presenteras i tidningen ” allt om husvagn och camping”. Välj rätt försäkring för husbilen! TommyD
Jag kollade med Compricer Dina försäkringar (billigast) och ICA (näst billigast) och då sades det att Dina försäkringar gav "dåligt" skydd och ICA skulle kosta oss ca 12 000:-/år (jag frågade inte ens om reseskyddet!). Bara att leta vidare...
 

Gösen

HBK Medlem
Inlägg
61
Kommun
Österåker
HBK-Nr
27088
Medlemskap
2024
Jag kollade med Compricer Dina försäkringar (billigast) och ICA (näst billigast) och då sades det att Dina försäkringar gav "dåligt" skydd och ICA skulle kosta oss ca 12 000:-/år (jag frågade inte ens om reseskyddet!). Bara att leta vidare...
Fick du veta vad "dåligt" skydd för dig hos Dina försäkringar innebar? Jag jämförde lite innan vi valde Dina (som låg 50% under näst dyraste alternativet) och såg inget i villkoren som stack ut eller var avgörande för vårat behov.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Fick du veta vad "dåligt" skydd för dig hos Dina försäkringar innebar?
Tyvärr inte Gösen, det förblev bara ett rykte, jag gick inte vidare med frågor eftersom vi behövde även rese-tilläggsförsäkring pga att vi kan vara borta upp till ett halvår. Dina försäkringar kan säkert passa vissa kunder och sen är ju också så att man kan sänka årspremien rejält om man väljer högre självrisker. CC t.ex. tillåter avställningar vilket också sänker årskostnaden medan Folksam är restriktiv med avställningar. Valet och kvalet för oss är att antingen fortsätta med Folksam eller betala extra reseskydd till CC(?!).
 

Gösen

HBK Medlem
Inlägg
61
Kommun
Österåker
HBK-Nr
27088
Medlemskap
2024
Tack, var lite orolig att jag hade missat något i villkoren. Vi är ju inte ute med bilen i så långa perioder (ännu) så för oss passade Dina försäkringar bra ihop med den utökade (extra) reseförsäkringen vi har via hemförsäkringen.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Tack för alla tipps om billigare HB försäkring..... Men nu var det ju inte... om vart hittar jag en billigare HB försäkring som tråden egentligen handlade om :swoon: så snälla försök att hålla er till tråden, så blir det lättare för alla och kanske mindre skrivet.... ;)
 

kuaiLi

FD HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27671
Medlemskap
2021
... så snälla försök att hålla er till trådeln, så blir det lättare för alla och kanske mindre skrivet.... ;)

Vad vill du egentligen med ditt inlägg (TS, trådstart)?

Du börjar med en rubrik, som är ett påstående!
"Det blir bara dyrare och dyrare"
Och det enda frågetecknet i inlägget är citatet nedan:

"Man kan ju undra vad jag skulle betalt utan min bonus ?"

Vad ville du egentligen att tråden skulle handla om?

Ps. Jag tror du skulle fått betala 18 333 kr utan din bonus!
För övrigt tycker jag inte alls att det blir bara dyrare och dyrare. Snarare billigare och billigare mht. löneutveckling, inflation, BNP-tillväxt och de enormt stora ökningarna av skadekostnaderna för försäkringsbolagen. Ds.
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Tack för alla tipps om billigare HB försäkring..... Men nu var det ju inte... om vart hittar jag en billigare HB försäkring som tråden egentligen handlade om :swoon: så snälla försök att hålla er till tråden, så blir det lättare för alla och kanske mindre skrivet.... ;)

Som jag uppfattat din trådstart så vill du påvisa att försäkringarna har blivit dyrare & så är det naturligtvis. Premierna har ju ökat precis som allt annat vi konsumerar. Att sedan deltagarna i tråden talar om vad dom betalar & vad dom har gjort för att få lägre premie är ju inte så konstigt, det är ju på detta viset vi gör i forumet för att tipsa & hjälpa varandra.

Det är ju som kuaiLi skriver din tråd är ju bara ett påstående eller konstaterande & kan ju egentligen inte besvaras. Tråden skulle i så fall bara innehålla din trådstart & inget mer.
 
Toppen