• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Det blir bara dyrare och dyrare

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Fick mitt nya års försäkringsbesker från FOLKSAM .... det blev en minde shock ... den har ökat från 9351.- (2018) till 12 367.- (2019) och det är helförsäkring.... jag har bonus klass 7
Nu till saken..... jag fattar inte varför försäkringen blir dyrarere och dyrare ju högre bonus klass jag har....och äldre blir ju fordonet, vilket innebär att FOLKSAM kommer säkert vid en enventuell fordonskada att skriva ner ersättningen till minimun eller noll.... Känns som att jag har gott på en blåsning.. Man kan ju undra vad jag skulle betalt utan min bonus ?.......Eller hur ser ni andra på detta
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Min kom förra veckan, gick upp över 1000kr, LF Berglagen hamnade nu på nästan 8500kr
 

kuaiLi

FD HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27671
Medlemskap
2021
Men hur mycket blev höjningen?

Blev erbjuden en försäkring via Insplanet på ICA bank för 11 800 kr men avböjde då Länsförsäkringar ville ha 7 800 kr. Så jakten gick vidare bland försäkringsutsugarna!

Höjning? Här snackar vi sänkning!
 

WillerWalle

HBK Medlem
Inlägg
564
Kommun
Tibro
HBK-Nr
24641
Medlemskap
2025
Läste om en man, som varit skadefri i åtskilliga år och hade högsta bonusen. Han fick en kraftig höjning av premien. Han frågade sitt försäkringsbolag om varför och fick följande svar "statistiskt sett är Du väldigt nära en olycka/skada". Så kan man ju också se det...
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag håller på att diskutera med LF varför jag skall betala full premie för en helfförsäkring där jag inte kan utnyttja maskinskadeförsäkringen. Jag påpekade att köper & betalar en sak så har man ju också rätt att utnyttja denna men som jag i detta fall inte kan utnyttja detta borde ha en lägre premie. Chefen skulle prata med "högre ort" & lovade att återkomma idag med ett bra svar. Det skall bli väldigt intressant att höra hans argument.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
För oss blev det Caravan Clubs Supehusbilsförsäkring i år, 5653 kr/år.

3 år, 3 olika försäkringsbolag, Folksam, LF och nu CC. På att byta bolag varje år har vi sparat ca. 4-6.000 kr/år.

Försäkringsbolagen verkar ha en omvänd form av lojalitetsprogram, ju längre du är kund ju dyrare blir det! Märklig kundstrategi.

Det är inte heller små ökningar, i våra exempel har det varit 17 - 20% utan att det hänt något speciellt och när man frågat varför har standardsvaret varit, vi har justerat priserna ..... ja, tack har sett det.

TommyD
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Läste om en man, som varit skadefri i åtskilliga år och hade högsta bonusen. Han fick en kraftig höjning av premien. Han frågade sitt försäkringsbolag om varför och fick följande svar "statistiskt sett är Du väldigt nära en olycka/skada". Så kan man ju också se det...

Konstig logik som motsäger all statistik. Vad är det som "minns" att du inte råkat ut för olycka, och att du står på tur??
Lika dumt som att satsa på ett visst nummer i roulette för att det inte varit uppe på länge. Nytt spel, nya förutsättningar
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
834
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Jag trodde att bonusklasser och skadefria år var borttaget för länge sen?
Vilka bolag som är populära varierar hela tiden beroende på villkor och pris. Folksam och några flera bolag höjer nu sina priser vid nyteckning av försäkring. Fler bolag lär följa efter, skadekostnaderna blir bara högre men mindre pengar kommer in för att vi är avställda oftare. Det blir en ond cirkel. Jag har LF för att villkoren passar mej bäst och priset är dessutom mycket bra!
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det är nog inga problem att hitta en billigare HB försäkring hos de flesta andra försäkringsbolagen.... men inte hos FOLKSAM :eek:...Varför ?? När jag tänker på att jag har högre och högre bonus varje år... men ändå blir min HB försäkring hos FOLKSAM dyrare och dyrare för varje år...man kan ju undra varför??
Eller är detta HBK´s & FOLKSAM´s syfte när de bestämmde sig för att samarbeta ?? :swoon::confused:
 

bernt c

HBK Medlem
Inlägg
77
Kommun
Laholm
HBK-Nr
6332
Medlemskap
2024
Kolla med Caravan försäkring , mycket bra att ha att göra med, har Knaus 700 leg sky i. Betalar 7600 kr super husbil
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Jag kollade med CC och undrade mest hur det ligger till med försäkringen under 6 månaders vistelse inom EU. Fick svar: Vi erbjuder på hemförsäkringens reseskydd 90 dagar i hela världen. Detta (3 månader) räcker inte för oss i nuläget så någon CC försäkring kan vi tyvärr inte ha.

Norrmän är inte med i EU och därför har mycket konstiga försäkringar som kräver bl.a. att flyga hem efter 3 månaders vistelse (om jag minns rätt). Alternativet är skyhöga tilläggsförsäkringar om man vill stanna ytterligare några veckor utöver 3 månader!

Övrig info: varken Folksam eller CC lämnar några priser via mejl trots tillgång till all information om själva fordonet. Därför är det väldigt bra att vi här på HBK kan "vädra" lite kring kostnadslägen hos olika bolag...
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Inte helt oväntat var tydligen Folksam dyrast, i något fall mer än dubbelt så dyr jämfört med Dina Försäkringar som ar billigast. Även med våra 10% i rabatt så är det dyrt. Om det sedan är skillnad i självrisk & villkor till Folksams fördel så har man ju ändå nästan 6000:- att spela med.
 
Toppen