• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Det bästa halvårsresultatet någonsin i Tyskland

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
E0876DC6-9C20-437D-8EDA-3D9B4590C50C.jpeg

CIVD (Caravaning Industrie Verbandes Deutschlands) bekräftar i en pressrelease att det under första halvåret registrerades 48 500 nya husbilar, en ökning med 22% och det bästa 6-månaders resultatet någonsin.

Branschens tillväxt beror mycket på helt nya kunder, som är intresserade av en semester med husbil eller husvagn för första gången och Vanlife-trenden är mycket stark.

– Camping är en av de säkraste formerna av semester i dessa tider, eftersom man reser individuellt med sitt fritidsfordon och bara tillsammans med människor från det egna hushållet. De är till stor del självförsörjande tack vare egna sov-, bostads-, matlagnings- och sanitära faciliteter, skriver Daniel Onggowinarso, VD för CIVD.

Däremot är det annorlunda på husvagnssidan där har nyregistreringarna minskat med 5,0 procent till 14 067 under de första sex månaderna. Enligt branschorganisationen är problem i försörjningskedjorna främsta orsaken för nedgången.
Samma problematik som Kabe rapporterar.
Källa: CIVD

Vi är just nu i Tyskland och konstaterar att det är trångt på ställplatserna, så trångt att vi idag tvingats ta in på en camping. Vi har också förvånats över att se så många yngre semestra i husbilar, ofta typen för ”Vanlife” och många med upphöjbara tak. En trend som troligen snart även når oss i Sverige.

B658CB20-1072-48FF-9762-C47C3C31EBF7.jpeg

Tommy
 

Bilagor

  • 44FA9FFC-52A9-4654-A39B-D29D6D187DA1.jpeg
    44FA9FFC-52A9-4654-A39B-D29D6D187DA1.jpeg
    31,2 KB · Visningar: 8
Senast ändrad:

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
därför det är tomt ! jag vill gärna tömma på avsedd plats och inte på torget ? då kommer Harry Haffa ? då får jag betala både park.avg och miljösanering ! ingen bra kombo !
 
Toppen