• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Det är nog fler än jag som gnuggat svarta ränder....

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Sv: Det är nog fler än jag som gnuggat svarta ränder....

Bensinångor en dammsugare kan ge en STOR smäll orsakat av gnistbildning i dammsugarmotorn.
Dammsuga bensinindränkt tyg skulle jag aldrig våga göra.

svensei

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1179
Medlemskap
2025

Alla bil-och båtvaxer som jag provat tar lätt bort de svarta ränderna.

F

F.d. 29989

Guest

Alla bil-och båtvaxer som jag provat tar lätt bort de svarta ränderna.
Självklart ska man var försiktig med "öppen" bensinvätska, men dom bensinångor som kommer från fläcken i klädseln genom dammsugaren är så krafigt utblandade med luft så risken är obefintlig. Det handlar ju inte om att suga upp ren bensinvätska genom damsugaren utan en mycket liten mängd "ren" bensin som sen spädes ut med flera hundra liter luft. Jag gjort rent bil & HB klädslar på detta sätt i många år utan några incidenter, och det blir rent utan tork-smutsringar som det alltid blir med vatten och "tvål".
Fler än jag har väl tappat ner chocklad & godis mellan benen som man sen suttit på = katastrof, men denna rengöringsmetod går det att få bort chockladfläcken helt. Fläckar har massor vi haft i VÅRA bilar; för inte tala om allt ungarna har ställt till med i fläckväg, glass mm.

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

För vår del hade bilen svarta ränder redan från början, den är tillv 15 febr och mig tillhanda i mars 2012. Har tvättat bilen 3 ggr och har nu lämnat in bilen för garantiåtgärder (bla pga ränderna). Enligt leverantören krävs ibland slipmedel vilket jag inte vill nyttja på en ny bil utan anser då att detta bör/ska klaras ut av leverantören vilken han accepterar (= bra att ha att göra med)!

Har redan från första tillfället provat med Globex 80 (inkl konc) och liknande medel utan acceptabelt resultat och med orimlig arbetsinsats. Vet inte vad detta beror på, bilen är vit vilket gör svarta ränder än synligare. Misstänker lite taskig topplackförsegling alt trp tyskl/sve. När ränderna väl är fixade av leverantören, hoppas jag att det räcker med att tvätta av bilen 2-3 ggr/säsong med ett kombinerat vax/tvättmedel.
Enligt denna min metod/lösning så försvann ränderna helt och utan såväl egen ansträngning som kostnad för vår del. Metod som användes av leverantören var vaxning med slipmedel i inkl maskinpolering. Resultat, så fin var inte bilen ens vid utleveransen för ett år sedan!

Toppen