• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Det är nog fler än jag som gnuggat svarta ränder....

Tommy Dynér

FD HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
..... och utan att lyckats att få bort dem.

Nu var det andra tvättningen för säsongen och igen en dust med de svarta ränderna som blir under listerna till fönstren. Efter att ha gnuggat med "undermedel" i 10 minuter kändes det som jag bara gnuggat ränderna djupare in i ytan.

Så kom jag på att jag sett Carola "suddat" bort rödvinsfläckar från ett bord, med en fläcksuddare inköpt på Gekås i Ullared.

Läste följande på förpackningen:

"Fläcksuddare.
Fläcksuddaren hjälper dig att avlägsna fläckar - överallt!
Fukta klossen och sudda.
Hemligheten är mikroskopiskt små fibrer som rengör de osynliga fördjupningar som finns i alla material.
Använd på hårda ytor.
Kom ihåg detta är en sudd - inte en svamp!
Miljövänligt - inga kemikalier!
OBS! Prova först på en liten avgränsad ytra.
Får ej användas direkt mot hud"

Provade och fläckarna försvann direkt! Precis som de här fantastiska
sakerna men kan se på TV-shop, men nu var det helt sant, de försvann direkt!

Efteråt vaxade jag självklart på de områden som jag använt sudden.

Nu skiner bilen så fint!

J

jibo01

Guest
Sv: Det är nog fler än jag som gnuggat svarta ränder....

Köp Globex 80 hos någon husvagnsbutik, blanda med vatten
kanonmedel som fungerar, kan även användas till markisen
har använt detta i flera år

F

F.d. 58892

Guest

Har kört med Globex 80 här med utan problem tidigare men i våras ville inte dom svarta ränderna ge sig på fronten på bilen, gick fint på sidor och bakparti men är väl att det är annat material och lack på front på bilen så fick köra med flytande rubbing och sen vax för att få till den. Andra tvätten gick bättre å räckte med Globexen.

Göran Hellman

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025

Jag provade detta på förra husbilen, men fann att det repade ytan. Mycket tveksam om det är bra. Hälsningar Göran Hellman

Sten o Anette

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
6655
Medlemskap
2026

Hej

Jag undrar vad det var som repade? medlet eller ?

Sten 6655

Sten o Anette

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
6655
Medlemskap
2026

Hej jag undrar vad fläcksuddarmdlet heter?

Senast ändrad:

Tommy Dynér

FD HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Den heter kort och gott "FLÄCKSUDDARE".

DSCN1770.JPG

Såg Görans varning och har varit ut och kollat bilen, men jag kan inte se
några som helst repor.

Innan jag började igår, så provade jag på en mindre ställe eftersom jag var rädd för just repor, men såg inga.

Så när jag sedan tog bort de fula svarta ränderna så gnuggade jag mycket löst, behövdes inte mer och sedan vaxade jag ytan.

Tommy

PS. Carola berättade just att ett paket med två "suddare" kostar 6.95 kr. DS

Senast ändrad:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Den svampen användes bland annat för att rengöra smutsränder i swimmingpooler som är svåra att få bort.

Har själv använt svampen för samma ändamål och skulle inte rekommendera den för lackerade ytor och absolut inte på platsfönster.

Rengöringsmedlet för att ta bort insekter är både effektivt och skonsamt för lacken.

Har även tvättat gulnade takluckor och andra missfärgade platsdetaljer med medlet, med gott resultat.

Se även tråden: http://www.husbilsklubben.se/forums/t49590/

Göran Hellman

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025

I mitt fall var det sudden som repade. Jag hade tvättat rent först, och efter lite gnuggande så hade ytan mattats ner = repats. Hälsningar Göran Hellman

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Använder Turtles SuperTvätt. Ger en ren yta och ett vaxat ytskickt.

janne A

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
4160
Medlemskap
2025

Biltema Black Streak Remover funkar ypperligt.....

Mvh
Janne A

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Sudden er i praksis en rubbing kloss, de har forskjellige grovhet uten at graden står på pakken. Er det en meget finkornet grad så ser en ikke noen slipe effekt, men de groveste lage synlige riper. Har testet et par forskjellige på blank aluminium, og den en mattet overflaten - en annen lagde riper. Den mykeste laget ingen synlig slitasje på enlakkert og vokset flate.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Märkligt, men då är det så för er. För mig fungerar det.

Kan det bero på var man bor och ev. sotigt nedfall kanske:confused:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Ja de svarte rendene er 90% nedfall og resten komemr fra gummilister som gir fra seg litt sverte når de utsettes for sur nedbør. Har bilen et godt grunnlag av voks eller olja så sitter det ikke hardt. Sitter det hardt så kan en benytte en myk klut med ren såpa (gul eller grønn) og gni såpen inn i ränden - etter en tid så kan en tørke vekk såpen med ränden. Men selv benytter jeg helst en flytende bilvoks og litt muskelkraft - det gjør jobben lettere neste gang. Løsningsmiddelet i voksen løser gradvis opp det svarte og legger igjen voks i porene i lakken.

Draumur

FD HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023

Vi har under några år använt AbNet till både båt och husbil. Väldigt effektivt enligt vår erfarenhet. Ska vara miljövänligt. Sök på Google om du vill läsa mer. Känns ibland som rena trolleriet. Vi använder det egentligen bara när husbilen ska göras vårfin.

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026

Då är vår husbil också utan mörka ränder.
Jag brukar polera den varje år. Då sitter inte ränderna så hårt och är lätta att få bort.
Brukar använda Smartabs vaxpolish eller liknande. Polerar för hand, så sliter det inte så hårt på lackskiktet och kroppen får röra på sig.
Det kan också skilja på lack-kvaliteten på olika husbilsmärken.
Carthagon vi har nu är mycket lättare att få upp ytan på än Rivieran vi hade tidigare.
Dom mörka räderna gick lättare in i lacken på den.
De som är svårt är att få upp glansen på, är taket ovanför vindrutan.
Här krävs en maskinpolering innan vaxningen.
Och så är och har det varit på båda bilarna.
Känns skönt att det är gjort för i år.
Krister. :)

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

För vår del hade bilen svarta ränder redan från början, den är tillv 15 febr och mig tillhanda i mars 2012. Har tvättat bilen 3 ggr och har nu lämnat in bilen för garantiåtgärder (bla pga ränderna). Enligt leverantören krävs ibland slipmedel vilket jag inte vill nyttja på en ny bil utan anser då att detta bör/ska klaras ut av leverantören vilken han accepterar (= bra att ha att göra med)!

Har redan från första tillfället provat med Globex 80 (inkl konc) och liknande medel utan acceptabelt resultat och med orimlig arbetsinsats. Vet inte vad detta beror på, bilen är vit vilket gör svarta ränder än synligare. Misstänker lite taskig topplackförsegling alt trp tyskl/sve. När ränderna väl är fixade av leverantören, hoppas jag att det räcker med att tvätta av bilen 2-3 ggr/säsong med ett kombinerat vax/tvättmedel.

F

F.d. 29989

Guest

Jag använder vanlig 96 oktan bensin till alla möjliga fläckar på lacken, asfalt, svarta sotränder, annan lack som "gnuggats" dit etc. Bensin tar bort alla fläckar till 95% och är enkelt att få ta i. Var försiktig med svart tätningsmassa den löses upp och kan samtidigt tas bort helt om den fastnat på fel plats. Fettfläckar på känslig stolstyg lika där, bensin på fläcken sen ta damsugaren på fläcken och fettet som nu är upplöst sugs bort. Har fungerat på vårt känsliga "silvertyg" där minsta fläck syns i vår 2011 Dethleffs.
Mvh Philip

Toppen