• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dessa fantastiska flygande män o kvinnor

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Dessa fantastiska flygande män o kvinnor

Läckert Sus! Är det gustav i segelplanet?

MVH Annette
Ja de blev bogserade till Gränna tog bara 25 min medvind därefter släppta, men jag trodde han skulle vara grön i facet efter alla konster de gjorde(lärare) o Gus på väg ner , fin uppvisning vara det i alla fall. Puh mamma har varit lugn som en filbunke innan men .........
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Dessa fantastiska flygande män o kvinnor

Det var en stor artikel om Antonov-planet och dess ägare i ett nummer av tidningen Land i slutet av förra året.
Vi letade fram den och tar med den till Elmiaträffen om Gustav är intresserad.
//Jerry
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Dessa fantastiska flygande män o kvinnor

Det var en stor artikel om Antonov-planet och dess ägare i ett nummer av tidningen Land i slutet av förra året.
Vi letade fram den och tar med den till Elmiaträffen om Gustav är intresserad.
//Jerry
Kul o läsa det finns minst 3 som jag vet flygs i Sverige detta jag fotade var ett fint plan utan en massa olja runt motor:D
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Dessa fantastiska flygande män o kvinnor

Härlig An-2 som jag sett vid massor av tillfällen. Att se en An som inte sölar olja är sällsynt då det brukar bli massor bl.a bakom avgasröret/skorstenen.
An 2 är en riktig arbetshäst och har kort start-landsträcka och tar massor av last.
Har lite mindre än 50 timmar bakom spakarna. Det är en lite stökig förarmiljö med konstiga bokstäver på skyltar och instrument men man vänjer sig
// Bror
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Dessa fantastiska flygande män o kvinnor

Det är just det planet och dess ägare artikeln gäller.
Det står att han satt dit en egenhändigt gjord skorsten för att slippa oljesöl runt motorn.
Han har även bytt ut alla skyltar till engelsk text.
//Jerry
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Dessa fantastiska flygande män o kvinnor

Tyvärr så kommer nog inte ES-CAB att flyga något mera. Ägaren har det parkerad på Hova och där har den stått ett par år utomhus. Synd för detta var en härlig knarr.
Flög denna till Litauen för några år sedan. Väckte en del uppmärksamhet pga dess målning och dekor
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Dessa fantastiska flygande män o kvinnor

Tyvärr så kommer nog inte ES-CAB att flyga något mera. Ägaren har det parkerad på Hova och där har den stått ett par år utomhus. Synd för detta var en härlig knarr.
Flög denna till Litauen för några år sedan. Väckte en del uppmärksamhet pga dess målning och dekor
Synd för det är ngt att kolla på ja olja bla men en maskin som man kommer att sakna faktiskt för mig så är dessa maskiner ngt extra när man fotar så hinner man med de går ej så fort men tror att de lyfter på 25 m vid rätt vind. Ja när de startar så får jag rysningar. Häftiga i allafall.
Sedan fanns ett plan det stod Arvingarna på kan tänka mig att det är det gul blå som är i samma tråd som döskalle planet?
 
F

F.d. 5414

Guest
Sv: Dessa fantastiska flygande män o kvinnor

Hej alla glada HBK: are!
Jag och min man står på ställplats väster om Trelleborg. Ni ska vi ta cyklarna till Skanör / Falsterbo. Vore kul få kontakt med några andra efter vägen :).
Lisa & Cray
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Dessa fantastiska flygande män o kvinnor

Synd för det är ngt att kolla på ja olja bla men en maskin som man kommer att sakna faktiskt för mig så är dessa maskiner ngt extra när man fotar så hinner man med de går ej så fort men tror att de lyfter på 25 m vid rätt vind. Ja när de startar så får jag rysningar. Häftiga i allafall.
Sedan fanns ett plan det stod Arvingarna på kan tänka mig att det är det gul blå som är i samma tråd som döskalle planet?


Förstår att du hinner plåta. Farten i planflykt ligger på ca 170 km/tim.
Arvingarnas plan fanns förr på Vårgårda och tror att det är samma plan som på din bild.
Visst är det häftigt att höra en riktig stjärnmotor på full gas...........
Hälsningar Bror
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Dessa fantastiska flygande män o kvinnor

Lill-Cuben tycker jag är för go. Kommer den att flyga i evighet tro?

:)
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Dessa fantastiska flygande män o kvinnor

Cuben kommer att flyga i evighet. Härlig, långsam och go maskin. Ingen autopilot eller annat skräp som bara kostar o väger. Här flyger man själv. Önskar jag hade en sådan.
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Dessa fantastiska flygande män o kvinnor

Hon som flyger cuben har själv dukat om den nyligen, så den kommer att flyga vidare.
En lite historia, när nn`s man gick bort samtidigt som de på att renovera denna maskin, då tog hon beslutet att fortsätta att bygga ihop den själv och det gjorde hon. Och har bevarat den i mycket bra skick, ålder på nn? Vet ej riktigt men kan tänka mig 70- 75 eller ngt. En beundransvärd dam som jag beundrar./susanne
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Dessa fantastiska flygande män o kvinnor

Jag har en god vän i USA som har en cub. En gång kom han till jobbet och var riktigt sur, Han hade varit ute och flugit i kraftig motvind kvällen innan och blev "omkörd" av en långtradare.
Han hade legat precis över den på en Interstate way och hängde inte med.
:D:D
//W
 
Toppen