• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Den svagaste länken

F

F.d. 58573

Guest
Vi har diskuterat körning med snökedjor i en annan tråd.
Jag har respekt för broddade kedjor sedan jag på 70-talet lyckades förstöra växellådan på en nästan ny Range Rover. Jag röjde snö med en frontmonterad plog, vilket bilen borde klara lätt med V8, fyrhjulsdrift och lågväxlar. Det slirade med dubb när snölasten blev stor och likaledes med vanliga kedjor, men med broddade kedjor blev greppet så imponerande bra att några drev i lådan havererade när jag tog i med full kraft i en ordentlig snöhög.
Lärdom av detta: En bil är inte en traktor.

aake

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Sv: Den svagaste länken

Jag jobbade som serviceingenjör för British Leyland (med ansvar för Range Rover och Jaguar) på 70-talet. Range Rovers växellådor var urusla p g a utslitna maskiner och dålig precision.
En sann historia:
Andra växeln hoppade ur på väldigt många exemplar, och det gick inte att få tag i nya drev från fabriken p g a stor efterfrågan på nya bilar.
Generalagenten i Schweiz gick därför till en lokal tillverkare och frågade vad de skulle ha för att tillverka dessa kugghjul.
Med schweizisk precision mätte de upp provexemplaret som lämnats.
Svaret blev att om man ville ha exakt likadana kugghjul så skulle de kosta ca 4000:-/st,
Men om man ville ha kugghjul dör alla kuggarna var likadana så kunde de fixa det för ca 500:-/st.
Lite OT, men värt att nämna i sammanhanget.
:)

F

F.d. 58573

Guest
Sv: Den svagaste länken

Wizard

Tack för denna information! Maskinskadeförsäkringen tog större delen av kostnaden för min reparation, men jag tappade förtroendet för bilens kvalitet och bytte till annat fyrhjulsdrivet. Men Rovern var ändå den mest kompetenta bil i krävande terräng som jag någonsin haft. Mycket på grund av dess extrema fjädringsväg, i kombination med tillsatsväxellåda och diffspärrar. Den enda bil som jag kört sedan dess som jag tror skulle kunna konkurrrera var faktiskt en husbil byggd på det moderna terrängbilschassiet från Iveco.

aake

Toppen