• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Den spanska folksjälen

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Titta på Uppdrag granskning i kväll på Ettan.
Varje gång jag har varit i Spanien så har jag tänkt att till detta "djurplågarland" åker jag aldrig mer. Men efter ett tag så har bojkottföresatsen dämpats och så åker man dit igen, bokstavligen åker dit, för jag blir lika upprörd varje gång över hur dom beter sig mot djuren därnere. Begriper inte varför dom är sådana!

Jappe
 
F

F.d. 17999

Guest
Sv: Den spanska folksjälen

Är det tjurarna du tänker på så håller jag med dig.
Det är fruktansvärt.
Sist när vi var där så gick vi ut, vi kunde inte vara kvar och se på detta djurplågeri.
Men vart land har ju sina seder och man får väl godtaga dom, sorgeligt nog.
MVH/Lasse
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Den spanska folksjälen

Hej Jappe

det var nog bland det j--vligaste jag sett med djur, 200 hundar och i vilket skick!!
Transporterades till Sverige 2 och 2 i kattburar till Svenskar som köpte dom för drygt 4000 kr st. Gathundar kallades dom, fulla med sjukdomar, falska Eu pass instängda i bilar med rutan nere en liten glipa. Parade sig hej vilt på området
En vädjan köp inte från den organisationen, det finns hundar här i Sverige på olika ställen som söker familj.

Gurra
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Den spanska folksjälen

Kan inte förstå att vi svenskar är så lättlurade! Har man besökt Spanien så vet man varifrån hundarna kommer.
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Den spanska folksjälen

Vi klagar alla på tjuvar, vi klagar på att hundar blir illa behandlade när de förs till Sverige från Spanien, vi klagar på mycket annat som inte är bra. MEN VARFÖR FINNS DET EN MARKNAD FÖR STÖLDGODS OCH HUNDAR, jo det är vi hederliga duktiga svennar som köper skiten. Mycket enkel lösning på problemet INGEN KÖPER= INGEN MARKNAD = mycket färre tjuvar, inga spanska hundar plågas genom oss svenskar.
Ove.G
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Den spanska folksjälen

Ove ,G

vad jag förstod så fanns det bilder på hundarna utsatta på nätet med stilla bakgrundsmusik, vilket gjorde att det trillade en tår på kinden på den som tittade.
Det är nog då svårt att inte kontakta organisationen som förmedlar hundarna vilka då i
sin tur startar med övertalning

Gurra
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Den spanska folksjälen

Vi kan rekommendera följande ställe att skaffa en hund. Vår Freddy kommer därifrån, vi har haft honom i 3,5 år.

Se: "SOS Animals -Arbetar för att hemlösa hundar i Spanien ska få en ny chans i livet." och http://www.sos-animals.org/

Men, ALLTID, om ni tänker skaffa en hund från Spanien, åk och besök stället, bekanta dig med folk och hundarna. Välj hunden själv! Gå ut med hunden flera dagar.

Leshmania smittar inte hundar emellan, måste alltid finna sandmygga emellan. Det är olika t.o.m. här i Andalusien: i Malaga Fuengirola området är sjukdomen väldigt sällsynt, vid Costa de la Luz desto vanligare.

Myggan flyger inte i temperatur under 20 grader, och bara vid skymning, kvällar nätter.

Hälsning

jyrki
 

claes/mia

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Skurup
HBK-Nr
178
Medlemskap
2025
Sv: Den spanska folksjälen

Jag förstår inte varför man tar en hund från Spanien om man nu inte är ute efter en speciell ras naturligtvis,då det finns massor av fina hundar i Sverige som behöver nya hem./ Claes
 
F

F.d. 4272

Guest
Sv: Den spanska folksjälen

Efter att ha sett uppdrag granskning, så tänker vi inte ens ta med vår hund om vi åker till Spanien.
Vi hade tänkt rabiesvaccinera och skaffa ett hundpass för att kunna ta honom med vid ev. utlandresa.
Men eftersom inte Lechmanios går att vaccinera emot och det räcker att djur eller människa blir biten av denna sandmygga (smittad), så är det inte värt det.
Människor kan botas om de får det och det upptäcks i tid.
Inkubationstiden för oss var visst en månad till ett år. Hundar som blir smittade måste ha livslång medicinering, efter dyra provtagningar som inte säkert visar att hunden bär på smittan, det kan visa sig senare.
Nej vem vill ta den risken......//Lotta
 
J

JaLi Jkpg

Guest
Sv: Den spanska folksjälen

Fortsättning följer 28/1-09 enligt programmets hemsida, där finns ju även all fakta i ämnet, se länk svt.se - Uppdrag granskning. Det finns ingen anledning att ta hit övergivna utländska hundar, det finns massor av hundar här i Sverige som behöver omplaceras - välj dom i första hand. Man kan heller inte luta sig tillbaka och säga att det behövs sandflugor för att föra smitta typ Leishmania vidare, det kan uppstå nya värd-djur för smittsamma sjukdomar exempelvis fästing som vi har gott om här i Sverige. / Liza
 
F

F.d. 4272

Guest
Sv: Den spanska folksjälen

Tja vad ska man säga/tycka om EU och dessa regler. Att offentligt få pina djur går bra, men att få lägga in en "fet" go snus, det går inte för sig?? Men till glädje för en del av befolkningen så finns det
som tur regler för hur bananer och gurkor få se ut :)

// enbart mina funderingar. Jonny:yes:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 16721

Guest
Sv: Den spanska folksjälen

Tack för att någon talar om att det finns seriösa förmedlingar för hundimport. Har köpt en av våra hundar genom www.ada-hundar.org Har även träffat många andra hundar som kommit till Sverige genom denna förmedling, socialare och friskare hundar får man leta efter. Vi har även besökt detta hundhem i Spanien och dom som jobbar där gör verkligen ett bra jobb. Santos
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Den spanska folksjälen

Gammal tråd men ändå
Det var fortsättning på uppdrag granskning där man pratade om en parasitsjukdom som jag inte kommer ihåg namnet på men den sprids av sandmygga. kan smitta till människor med årsvis av konvalesens
Då är min fråga ni som har med era hundar utomlands är ni inte oroliga även om hunden har fått alla skydd vad det nu vara månne.:confused:


Gurra
 

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Sv: Den spanska folksjälen

Jag har precis varit hos veterinären och dom säger att har man bara fästinghalsband på hunden så är det inte stor risk att hunden blir biten av myggor när man är utomlands.

Vi har givetvis även rabiesvaccinerat hunden plus ytterligare en spruta som jag inte kommer ihåg namnet på.

Jag anser att vi har säkrat oss på alla sätt man kan och jag tror att det är lika stor risk att hunden blir dödsjuk som att vi, husse och matte blir det.

Alltså, hunden skall med till Kroatien i sommar och jag är inte ett dugg orolig för att han skall bli sjuk.

/Per
 

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Sv: Den spanska folksjälen

För övrigt ber jag om ursäkt för att ha snöat iväg från trådens ursprung........

/Per
 
Toppen