• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Den optimala vinterbilen

F

F.d. 1470

Guest
Så har då sörlänningarna byggt den optimala mellan-mindre klass vinterhusbilen, i alla fall bland lite större aktörer på marknaden.
- bakhjulsdriven (Mercedes) med Alko-chassi (lägre, bredare spårvidd).
- halvintegrerad, man kan alltså hitta torkarblad, lampor och ny vindruta även på OKQ8 i Särna. Samt slippa få igenmurade lamphus och igenfrusna torkarblad som på många integrerade.
- avskiljbar förarhytt så man slipper både frysa och slåss med otympliga, blöta och/eller nedisade vintertäcken.
- efter 8 timmar bakom ratten behöver man inte se på tv heller i samma stol utan har en stor soffgrupp.
- vattenburen värme och äkta dubbelgolv, självklarheter som ju diskuterats i så många andra trådar.
- bekvämt tv-tittande (vem sitter som i skolbänken och ser på tv?)
- relativt smidig och snabb så man kommer om långtradarna på vintervägarna. Man skall ju ofta köra ganska långt ganska snabbt.
- fast säng för 2 och bäddbar för 2 till, men max 3 vintertid (packningsbegränsningar).

Nackdelar då?
- något hög
- över 3500 kg
- dyr i Sverigr

Bil?
Frankia FF4 Holiday Class 6800 på Mercedes.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Den optimala vinterbilen

Nåja, för att använda den mer nyansrika norskan: Icke dårlig! Men för att nå upp till suberlativet "brukbart" så krävs även 4WD men även tillsatsväxellåda och diffspärrar.
Själv har jag kört med såväl hembyggen på bakhjulsdrivna MB som med Niesmann och Kabe med bakhjulsdrift, men, som jag skrivit tidigare, det duger inte för att dra släp på smala fjällvägar och är inte heller optimalt för att dra upp båtsläp.
Det närmaste jag tidigare kommit "brukbart" var den fyrhjulsdrivna Pillos jag lät bygga 1992, men avsaknaden av lågväxel gjorde att den inte hamnade högre än en stark "icke dårlig" på den femgradiga skalan (slett omulig, meget dårlig, dårlig, icke dårlig, brukbart).

aake
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Den optimala vinterbilen

Så fort någon skulle bygga en i övrigt användbar vinterbil på 4x4 chassi så skulle jag köpa. Men det finns ju bara Ford idag tillgängligt, utan att det blir en terrängbil och ingen bygger en bra bil på det chassit.

Tror också att bakhjul med diffspärr lika bra men de flesta med dubbla baklhjul som importeras till sverige har inte den optionen. Dubbla bakhjul bättre på halt underlag (stor friktionsyta) medan enkelbakhjul kan vara lika bra eller t.o.m. bättre på mera greppigt underlag (mer tryck per lamell). Mercedes tog dock bort diffspärr vid senaste generationsskifte, synd.
 
Senast redigerad av en moderator:

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Den optimala vinterbilen

Heldigvis er vi så forskjellige at det som er "brukbart" for en kan være "dårlig" for en annen. Så en må sette opp momentene som gir den opptimale vinterbilen og være enige om dem, før man kan bli enig om hva som er brukbart eller dårlig.

Ellers vil jeg være enig i at Frankia her har med mange momenter som er avgjørende for om det er en bobil som kan brukes rimelig problemfritt som en vinterbil for mange. Det er altså med mange momenter som er avgjørende for vinterbruk.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Den optimala vinterbilen

JAndersB

Diffspärrarna ersatta av elektronik som utnyttjar EBS systemet så att ett hjul som tenderar att spinna ögonblickligen bromsas och kraften går till hjul med fäste. Skall av vad jag förstått fungera lika bra som konventionella diffspärrar och en stor fördel är att systemet fungerar med bevarad anti-sladdfunktion, vilken tyvärr kopplas ur på min 05:a vid körning med fyrhjulsdriften inkopplad.

aake
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Den optimala vinterbilen

JAndersB

Diffspärrarna ersatta av elektronik som utnyttjar EBS systemet så att ett hjul som tenderar att spinna ögonblickligen bromsas och kraften går till hjul med fäste. Skall av vad jag förstått fungera lika bra som konventionella diffspärrar och en stor fördel är att systemet fungerar med bevarad anti-sladdfunktion, vilken tyvärr kopplas ur på min 05:a vid körning med fyrhjulsdriften inkopplad.

aake

Tyvärr är alla elektroniska diffspärrar jag provat i både husbilar och personbilar ganska värdelösa. De bromsar ner det hjulet som slirar i viss mån, vilket ju inte precis ökar dragkraften och går därefter över till att strypa hela motorn, vilket för en husbil är rent katastrofalt eftersom det mest förödande för en tung husbil är att bli stående. Med fart i bilen klättrar man ju mycket bättre. Dessutom redan som det är på gränsen att motor/utväxling orkar med i branta backar.

Så mekanisk diffspärr måste till alternativt måste man stänga av antislirsystemen med framhjulsdrift, är min erfarenhet. På min Concorde med dubbelmontage bak och bakhjulsdrift är det nästan omöjligt att få spinn trots avsaknad (tyvärr som jag nämnde innan beställer svenska importörer utan diff-option) av diffspärr.

Och jag kör ca 1500 mil varje vinter på allt från nyplogade släta huvudvägar utan stopp i blankpolerade uppförsbackar vid rödljus till oländiga småvägar till stugbyar som obetänksamma släktingar bokat utan tanke på framkomlighet och gångavstånd till after skin....
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Den optimala vinterbilen

Håller med om el-diffen. Jag fastnade utanför hemmet på gatans blankis en morgon och kom inte iväg förrän diffen kopplats ur
 
F

F.d. 5333

Guest
Sv: Den optimala vinterbilen

Nåja, för att använda den mer nyansrika norskan: Icke dårlig! Men för att nå upp till suberlativet "brukbart" så krävs även 4WD men även tillsatsväxellåda och diffspärrar.
Själv har jag kört med såväl hembyggen på bakhjulsdrivna MB som med Niesmann och Kabe med bakhjulsdrift, men, som jag skrivit tidigare, det duger inte för att dra släp på smala fjällvägar och är inte heller optimalt för att dra upp båtsläp.
Det närmaste jag tidigare kommit "brukbart" var den fyrhjulsdrivna Pillos jag lät bygga 1992, men avsaknaden av lågväxel gjorde att den inte hamnade högre än en stark "icke dårlig" på den femgradiga skalan (slett omulig, meget dårlig, dårlig, icke dårlig, brukbart).

aake

4 hjulsdrift?? varför? kan Du inte hålla dig på vägen annars? får du sladd på en 4 hjulsdriven bil är det mycket svårt att häva, fodrar en viss teknik,eller kan du inte hantera koppling/gas pedal så att du kommer igång på hala vägar?
4 hjulsdrift kostar! högre vikt = högre förbrukning, högre skatt. Högre försäkring iochmed att den är dyrare att reparera.
 
F

F.d. 5333

Guest
Sv: Den optimala vinterbilen

Hej Åke och God Julkväll!

Funderar om din vurm för 4 wd eftersom jag inom försvaret kört några tusen mil med ”Riktiga” 4wd bilar utan att ha några väldigt positiva upplevelser av detta. I Terräng Ok men på väg? nää inge att kasta bort pengar på, tex är en olje service 2 ggr per år dubbelt så dyr som på en 2wd bil. mm mm.
Ha en fortsatt God Helg.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Den optimala vinterbilen

LilKå

Inte skall du jämföra moderna bilar med div. militära traktorbetonade fordon. Jag har kört Volvo Valp och det var inget nöje.

Och dina bekymmer om kostnader och bekymmer i övrigt med 4WD känner jag inte igen efter snart 40 år med fyrhjulsdrift. Numera kör jag (förutom husbilen) med Mitsubishi L200 och hustrun med en Subaru Impreza och även den mycket lågbyggda Imprezan tar sig fram i tämligen djup snö och uppför vår branta uppfartsväg i isföre. En uppfartsväg som jag måste sanda om vi får gäster med tvåhjulsdrift.

Båda dessa personbilar har rullat utan krångel och med minimala servicekostnader i drygt tio år. Mitsubishin har liksom min Plåtis inkopplingsbar fyrhjulsdrift; det bästa av båda världar!

Varför vi behöver 4WD har jag skrivit om i den tidigare nämnda tråden http://www.husbilsklubben.se/forums/t49384/.

aake
 
F

F.d. 5333

Guest
Sv: Den optimala vinterbilen

God Jul på Dig

Du gör Aldrig Oljeservice? dvs. byter olja i Diffar både Fram & Bak? kostar skjortan med Kvalitets olja. olika ca. 4000 mil intervall.

Däck är en annan dyr historia eftersom diametern mellan olika hjul inte får vara mer än en viss %, (står in instruk. bok) då det vid för stor skillnad hjulen snurrar med olika hastighet och sliter Hårt på kraftöverföringen.

Valpen! var en Kul liten Krabat som vi fick 1958 med en seg PV motor.
 
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Den optimala vinterbilen

Roade mig med att kolla serviceintervallerna på MB 316 1999 - 2006...

Olja i manuell växellåda, fördelningslåda och framaxel skall bytas vid var 9000:e mil - inte vid 4000 som LilKå menar.
Oljan i bakaxeln skall bytas vid 27000 mil. Motorolja vid var 2250:e mil. Det tar några år innan man kommer upp i dom körsträckorna med en husbil...

Oljan i fördelningslåda och bakaxel i min Saab 9-3 xwd finns inget bytesintervall på - ska inte bytas annat än om elektroniken varnar för fel..

//Lasse
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Den optimala vinterbilen

LasseF

Kändes inte som seriöst menade inlägg från Lilkå utan mera som provokationer. Han tycks vara tveksam till om det finns serviceverkstäder norr om Gävle och hans inlägg om servicekostnader är helt upp åt väggarna. Även om vi numera inte kör mer än max 1.000 mil med någon av bilarna så har vi ändå fått viss kunskap om fyrhjulsdrift och servicebehov under alla år med 4WD (sedan 1974).

aake
 
Toppen