• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Den optimala kombiantennen, finns den?

F

F.d. 53078

Guest
Sv: Den optimala kombiantennen, finns den?

TNT den går upp till canal 64 och h har ett filter som stoppar telefon frequenserna.

Bilden ovan är en DC injector som man lägger på 12 till förstärkaren (inbyggd)
Den vita är en nätdel somkopplas till 230v och ger antennen 12v ..
 
Senast redigerad av en moderator:

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Den optimala kombiantennen, finns den?

Men det står ju :Televes DIGINOVA BOSS Antenne UHF TNT

Vad är skillnaden mellan denna och LTE?

Kommer inte ihåg varför jag inte skrivet ett referensnummer i mitt inlägg 32. Detta är en riktantenn Antenn, "DigiNova BOSS 790, för villa och husvagn. Ref:144140" har du ingen brådska så väntar du tills Omninovan finns med LTE filter som är rundstrålande.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Den optimala kombiantennen, finns den?

Då väntar jag för vi har levt med denna antennen i 6-7år nu och kan ha den lite till, bara nästa blir bra.
Tyvärr är nuvarande antennen limmad i taket och inredningen under den punkten tillåter inte en stång så man kan hissa upp den så det blir även att göra nytt hål i taket så stången går ner i garderoben.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Den optimala kombiantennen, finns den?

Nån som vet vilken antenn som funkar bäst under färd?
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Den optimala kombiantennen, finns den?

Då väntar jag för vi har levt med denna antennen i 6-7år nu och kan ha den lite till, bara nästa blir bra.
Tyvärr är nuvarande antennen limmad i taket och inredningen under den punkten tillåter inte en stång så man kan hissa upp den så det blir även att göra nytt hål i taket så stången går ner i garderoben.

Det är helt olika infästningar på Diginova och Omninova. Skall du montera fast så hade jag valt Omninova, dels för där medföljer rostfria fästen. Sök på bilder för Omninova så ser du hur det ser ut. Kanske du kan använda det som är limmat i ditt tak och skruva i.
 

Teknikpata

FD HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Umeå
HBK-Nr
11534
Medlemskap
2021
Sv: Den optimala kombiantennen, finns den?

Kommer inte ihåg varför jag inte skrivet ett referensnummer i mitt inlägg 32. Detta är en riktantenn Antenn, "DigiNova BOSS 790, för villa och husvagn. Ref:144140" har du ingen brådska så väntar du tills Omninovan finns med LTE filter som är rundstrålande.

Vänner och kamrater, idag skaffade jag en Televes Digi Nova Boss 790 Husvagnsantenn > Campingantenner | Kjell.com efter att ha levt med en rundstrålande disc (som jag tyckt funkat hyfsat), men min NET1-4G router dödar tyvärr allt vad TV heter.
Detta kan jag leva med genom att välja om jag ska leka med dator eller se TV. (eller köra internetdelning i mobilen istället)

Dock står jag några dagar i Tantolunden, och tv-mottagningen där är ingen höjdare. Jag fick testa alla platser för att hjälpligt hitta ett ställe där jag fick in flertalet av kanalerna, men tv3 kunde jag glömma helt, det funkade bara inte. De andra kanalerna funkade hjälpligt så länge inget flygplan passerade över platsen.
Hursomhelst så gjorde jag slag i saken och köpte en riktig antenn nu.
VARFÖR HAR JAG INTE GJORT DETTA TIDIGARE?
Jag behöver inte ens skruva upp antennen, oavsett riktning eller var jag lägger den inne i bilen så är den bättre än den jag hade innan!
Och kanalen jag saknade, ja den fungerar klockrent nu!
I efterhand undrar man hur en teknikfreak som jag kunnat vara så dum att använda en 500kr:s antenn när jag vetat att det funnits bättre.
Snålheten bedrar tydligen visheten ännu en gång.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Den optimala kombiantennen, finns den?

Kul att läsa, men där kan faktiskt ha varit fel på din tidigare installation. Lite ny information till er som vill titta på TV under färd. Helt ny produkt, men tyvärr så går det inte att montera programkort. Endast fria kanaler. TVMotion | Televes
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Den optimala kombiantennen, finns den?

Antenner som omnimax fungerar bra, och höjden över husbilstaket och storleken är faktor nummer ett i mottagningskedjan. Sedan en reglerbar förstärkare ( med intelligent automatik om möjligt) som kan filtrera bort LTE och andra oönskade signaler att komma till tv:n. Dessutom förstärka de man önskar. Nu har man dessutom sålt bort ännu mera av tv-kanalerna till bredbandsöverföring, varför inte ens LTE-filtret räcker till 2017!! Frekvenser mellan 700-800 MHz kommer då att fyllas av andra och förmodligen starkare signaler, som kommer att störa igen till allas förtret. Man kan säga att en dyrare och noggrannare konstruerad antenn har störst möjlighet att lyckas. Har man tur fungerar vilken som, och det kommer aldrig att finnas en som fungerar i alla lägen. Att ta signal från antennen till bilstereon är ofta mycket bättre än den inbyggda antennen i bilen.
Digitala eller analoga signaler bryr sig inte antennen om, det är tv:ns jobb att reda ut detta. Oftast är det lättare att ta emot digitalt, men det vet sändarfolket om, så när det blev digital-tv sänkte man effekten till en bråkdel från sändarna. Däremot blev det tvunget att bygga fler småsändare, kallade slavsändare, för att täcka in bättre. Men glöm inte bort att tv:n är minst lika viktig, många klarar inte att signalen varierar till exempel vid blåst. Att använda tv mobilt går säkert bara i slättlandskap. Har ni problem, kolla oskärmade kontakter, koaxialkabeln bör vara dubbelskärmad, både skärmstrumpa och folie av aluminium. Den del av kabeln som är utomhus bör kollas noga för sprickor och ärgade ledare. Hälften av alla mottagningsproblem är nog dålig kontakt och dålig skärmning. Elektronik ombord stör dessutom, ledlampor, laddare, apparaterna själva.
Så kanske antennen duger...
Conny J
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Den optimala kombiantennen, finns den?

Är denna Omnimax antenn ett bra val?
KAMA Fritid

Svågern har en sån där " gräddvisp " och den är suverän på mottagningen, enda problemet är att den är fast monterad, så det är höjden som kan begränsa mottagningen.

Så om man redan har höjbar mast rekommenderar jag att köpa med mastfästet.

Edit: Vill man hitta rätt riktning eller närmaste tv-master så rekommenderar jag den här sidan för Sverige.

https://www.teracom.se/sandarinformation/hitta_ratt_tv_mast/
 
Senast ändrad:

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Nu kan jag svara på frågan. Ja den finns, och bättre än detta får man nog inte tag i. I inlägg 28 så skriver jag om Supernova 1440 och den hade på sin tid en kringla på var sida som var VHF antennen. Nu är den tillbaks igen i ny tappning. MUX 7 ligger på kanal 10 i Skåne och då behövs dessa spröt. På andra platser i landet så använder man sig av kanal 5, 6, 7 och 8 för samma MUX (betalkanaler) och då behöver man dess spröt. Föregångaren har tagit emot VHF men den har inte varit bra på det. Jag har påtalat detta flera gånger, kul att det nu blir som man önskar även om det tagit flera år.
Tänk på att injektorn för 12 volt ligger inte med i kartongen längre, ja det är svårt att förstå hur en tillverkare tänker. Beställ den separat om inte TV:n kan leverera 12 volt till antennen. Tillverkaren skall anpassa sin produkt till ett jordklot och jag fick idag veta hur många man skeppar över till den amerikanska marknaden, det är jättemånga varje år. I Sverige så tar Televés in två modeller och det är 144222 UHF LTE700+VHF samt 144221 UHF790+VHF.
 

Bilagor

  • DINOVA BOSS TForce_EN.pdf
    1,4 MB · Visningar: 166

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Hej
Nu har jag hittat en antenn som jag hoppas på att den är bra. Jag har bara testat den i carporten och får in massor av TV kanaler. Radion tar emot massor av kanaler också. Men det riktiga testet blir när man får ge sig ut på tur igen. IMG_20200318_202937.jpg
Mvh. Klas Nilsson
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Hej
Nu har jag hittat en antenn som jag hoppas på att den är bra. Jag har bara testat den i carporten och får in massor av TV kanaler. Radion tar emot massor av kanaler också. Men det riktiga testet blir när man får ge sig ut på tur igen. Visa bilaga 190487
Mvh. Klas Nilsson
Spännande att följa ditt test gällande denna antenn. Har du valt AN4-GW (WIFI)? Jag är lite sugen på den :)

//Jocke
 
Toppen